ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linkele - ett namn eller smeknamn på judisk flicka?  (läst 697 gånger)

2006-12-14, 16:59
läst 697 gånger

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
Linkele .....
..... kan, enligt uppgift jag fått, vara ett namn eller smeknamn på en judisk flicka. Att ele verkar var vanligt som smeknamnssuffix bland jiddisch-talande. Exempelvis Lina, Elin eller Karolina med betydelsen lilla Lina, lilla Elin etc. 
Jag har under porträttfynd skickat en bild #60736 och i nedre högra hörnet står Linkele 30 aug 1911 (möjligen annat årtal). Fotograf är S. Almquist i Helsingborg (Skåne).
Har i min ägo ett brev daterat 11 juni 1911 undertecknat av Linken, skrivstilen är som Linkele på kortet. Hon har då adress Köpmangatan 20, Östersund (Jämtland) och brevet är skickat till en väninna i Bye, Lit (Jämtland).
Kan någon ge upplysning om vem denna kvinna, som borde vara född på 1880-1890-talet, var?
Är intresserad av vem det är då kortet på henne finns i ett album efter min far Nils Andersson, Lit (Jämtland).
 
Karin A.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna