ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Judiskt påbrå  (läst 1238 gånger)

2014-10-19, 09:59
läst 1238 gånger

Utloggad Ingvar Nore

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Hej.
Jag har en släkting som emigrerade till USA 1885.
Nils Isak Nilsson född 1864-01-23 i Båstad
 
Hans far hette Johannes Nilsson och hade tre barn med min släkting Christina Bengtsson. Christina hade fler barn utanför äktenskapet. I hfl står det att Johannes levde på annan ort.
 
I USA har jag hittat en tänkbar person som heter Nels Issac Nelson, född 1865, emigrerade 1885, med fader Johannes Nelson. Nels emigrerade till USA eftersom han vill bli präst men kunde inte bli det i Sverige eftersom han hade judiskt påbrå.
 
Är det någon som vet om det går att finna information någonstans om personer har judiskt påbrå?
 
/Ingvar

2014-10-20, 22:37
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Ingvar!
 
Jag har i min databas en Nils Isaac Nelson född 23/12 1864 i Båstad, gift med Mathilda Anderson från Svea, Minnesota. Jag har fått uppgifter om familjen från Nils Isaacs sonson Bob Nelson (min pappas tremänning) för rätt många år sedan. Så här skrev jag efter dennes uppgifter: Nils Isak lämnade Sverige vid 17 års ålder 1882, där hans farbror John Nelson var svensk vicekonsul. 1887 vann han inträde vid Chicago Theological Seminary. Isaac träffade sin fru Mathilda under en tid som vakanspastor i Willmar, Minnesota. Han utexaminerades från seminariet 1890 och betjänade sedan församlingar i Stockholm, Wisconsin, och Keewanee, Illinois. Den 14/9 1911 blev han pastor vid Buffalo Swedish Mission Church, som då låg vid First Avenue och 1st Street i Buffalo. Han hade trots många år i USA vissa svårigheter med det nya språket. Som pensionär tjänade han som vakanspastor i bl. a. Trimont, Minnesota, och Fremount, Iowa.
Jag har antecknat att Nils Isaacs föräldrar var Johannes Nilsson född 28/3 1829 i Ränneslöv, död 8/3 1902 i Båstad samt Kristina Bengtsdotter, född 25/9 1824 i Hasslöv, död 1/4 1903 i Båstad.
Det verkar som att det här är samma personer, eller?
Varifrån kommer källan om något judiskt påbrå? Gammaltestamentliga namn som Isak var ju tidvis populära i Sverige och det finns ingen koppling här vad jag kan se. Å andra sidan har jag en bekant med det mycket ojudiska namnet Christian Andersson som bevisligen har östjudiska rötter...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna