ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Begreppet scharke eller schackre?  (läst 1331 gånger)

2012-08-29, 22:38
läst 1331 gånger

Utloggad Niklas Bernsand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:20
    • Visa profil
Hej!
 
Läser i boken De bodde i Rågårdsvik (där jag har anor) på s. 160 om ett hus som tjänstgjorde som kommunal fattigstuga i byn fram tills det revs 1925. Huset beboddes av syskonen Karl och Maria Backman, vilkas pappa Johan var fyrvaktare på Ösöholme utanför Grundsund, medan farfadern var en båtsman Örnberg från Skaftö.  
 
Nu till min fråga: huset ska ha kallats Scharkestuva efter Marias sidonamn Scharke Maria. Därefter uppges att Begreppet scharke eller schackre anses antyda tillhörighet till en etnisk eller social grupp och tycks på Skaftö mest knuten till Grundsund, varifrån syskonen ju också närmast kom.
 
Det talas sedan om att huset blev ett tillhåll för strygare och att två namngivna bybor sägs ha tagit saken i egna händer och rivit huset.  
 
Jag har aldrig tidigare hört begreppet scharke eller schackre och undrar därför om det syftar på människor med resandebakgrund (formuleringen etnisk eller social grupp). Jag har kollat i Bo Hazells långa förteckning över olika benämningar (gruppens egna eller andras) på resande men inte hittat dessa.
 
Kanske någon som vet?

2012-08-30, 06:28
Svar #1

Utloggad Kjell Gärme

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 21:35
    • Visa profil
Hej Niklas!
I SAOB läser jag följande:
 
[SCHACKRA 1]
 1) idka försäljning av kramvaror o. d., vanl. ss. kringvandrande försäljare; driva småhandel särsk. med dåliga varor o. höga priser; ofta allmännare: göra affärer l. handla, i sht med mer l. mindre bedrägliga l. olagliga metoder l. under ivrigt o. påträngande ackorderande l. köpslående (särsk. i uttr. schackra med ngn l. ngt); i sht förr äv. övergående i bet.: ockra (se OCKRA v.,  
 
Följ gärna den här länken, det finns mera att läsa där.
 
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/232/255.html
 
Vänligen
Kjell påRickardsgården

2012-08-30, 10:27
Svar #2

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ja, schackrare hörde jag om kringresande försäljare (av skräp) för så där 40 år sedan, på Öland. Då var det nog usla, emaljerade kastruller...
Så även om vissa etniska grupper mer vanligen var tvugna att föda sig på att resa runt och sälja skräp så gällde nog omdömet mer själva yrket.

2012-08-30, 17:35
Svar #3

Utloggad Niklas Bernsand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:20
    • Visa profil
Hej Kjell och Tommy, och tack för responsen. Jo, intuitivt vill man ju tolka scharke och schackre som bildat från schackra, och det tycks ju finnas visst stöd för att det skulle kunna vara så. Enligt den mycket knapphändiga informationen tycks dock inte denna Maria och hennes familj ha ägnat sig åt någon form av försäljning. På faderns sida är det en båtsmanfamilj på Skaftö i många generationer, Maria själv ska ha idkat fiske (samma källa som i första inlägget). De bodde på fattighuset ca 190?-1925. Kanske kan det syftat på att hon, oavsett egen bakgrund, umgåtts med strygare i huset till grannarnas irritation? Det ska ha förekommit vad jag förstår att resande varit båtsmän, men denna familj är förankrad på Skaftö sedan 1600-talet vad jag kan se.  
 
Men jag är intresserad rent allmänt av hur orden scharke och schackre kan ha använts lokalt på Skaftö eller i Bohuslän, då boken jag citerar hävdar att det syftar på en etnisk eller social grupp. Kanske avsåg det en yrkesgrupp som i Tommys exempel, vilket då som sagt inte utesluter att denna grupp i sin tur förknippats av befolkningen med en etnisk eller social grupp).  
 
Jag kollade idag i Hans Ganstrands häften om båtsmän på Skaftö men hittade ingenting utöver det redan kända om frågan i tråden.
 
Ångrar lite man inte började tidigare med detta, nu finns det inte så många riktigt gamla kvar att fråga. Känns som ett fall för oral history.

2012-08-30, 22:26
Svar #4

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil

2014-03-07, 20:33
Svar #5

Utloggad Henry Gabrielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 08:45
    • Visa profil
I mitt, halländska, vokabulär, är schackra att köpslå. Jag använder uttrycket fortfarande. Huruvida det är kopplat till mina resandeanor vet jag inte.

2014-03-08, 09:06
Svar #6

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Jag undrar om inte ordet schackra främst användes i samband med judar (schackerjudar).

2014-03-08, 11:57
Svar #7

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Här är en länk där du kan söka, det är gratis
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
 
det finns rätt mycket text om ordet, här är inledningen
SCHACKRA ʃak³ra² l. SJACKRA ʃak³ra² v. -ade. vbalsbst. -ANDE, -ERI (se d. o.), -ING; -ARE (se d. o.), -ERSKA (se avledn.); jfr SCHACKER. (schackra (schjackra) 1800 osv. schakra 1709. sjackra 1912 osv. skackra 1674-1872. skakera 1633. skakra (skacra) 1678-1790)
[jfr d. sjakre; av t. schachern, av jiddisch sachern, av hebr. sāhar, vandrade omkring (ss. försäljare)]
 
Hälsningar  
Rolf

2014-03-08, 12:54
Svar #8

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Vill man få ett hum om hur frekvent ett ord används, t ex i tidningstext, kan man söka i Språkbankens konkordanser:
http://spraakbanken.gu.se/konk/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna