ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arvidsjaur kyrka och församling 100 år  (läst 986 gånger)

2003-11-22, 15:40
läst 986 gånger

Rune Edström (Rune)

Hej
Läser i NV att Lennart Öhman har skrivit en minnesskrift med ovanstående namn.
Några av hans favoritkapitel är
 
Kyrkobygget synas: Då bygget synades skulle kontrollanten firas ned med block och talja från taket, men han räddades till livet.  
 
Nakenbadet: Utanför kyrkan strax efter gudstjänsten...
 
Vilken kyrkbänk är bäst? Pamparna fick provsitta.
 
1951 tyckte dom olika om altartavlan. Det blev ett sjuhelsikes liv när en vänsterledamot skulle ha dit kampen om Stalingrad.
 
Tycker det verkar som det är en bok för dom som har släkt i Arvidsjaur, även om det är dom senaste 100 åren den handlar om.
mvh
rune

2003-12-13, 18:26
Svar #1

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:33
    • Visa profil
Hej Alla Glada Arvidsjaursforskare!
 
Ovan nämnda bok kan köpas genom Pastorsexpeditionen i Arvidsjaur.
Besöksadress:
Församlingshemmet, Skillnadsgatan 27
Postadress:
Box 77
933 21 ARVIDSJAUR
0960/478 00
 
Hälsar  
Maiken
Maiken Arvidsson

2004-12-02, 11:39
Svar #2

Lennart Öhman

Hejsan! Råkade av en slump se att det skrivits i Rötter om min bok ”Arvidsjaurs kyrka och församling 100 år”. Hoppas att ni ändrar till Arvidsjaurs i rubriken, d.v.s. med ett definierande genetiv-s.
Vill gärna få med några kommentarer. Mitt ursprungliga manus innehöll många fler släktrelationer, därför att jag ansåg att man med kännedom om dessa skulle få större förståelse för vissa skeenden.
Det bör kanske nämnas att jag har stått för kostnaderna (ungefär lika stora som tryckkostnaden) för ett stort antal resor till arkiv etc. och att jag inte har erhållit något arvode för mitt skrivande. Försäljningsinkomsten går således tillbaka till församlingen och därmed till skattebetalarna. Därför rekommenderas ett köp.
Arvidsjaurs församling åtog sig att ge ut boken (betala tryckkostnaden mot att de erhöll inkomsterna). Församlingen krävde att en egen kommitt? skulle ansvara för titeln (vilken blev fel - församlingen är betydligt äldre än 100 år), omslaget, bildurvalet, bildtexterna samt viss liten redigering.
Det blev många stycken som föll bort och tyvärr tillkom det ett antal fel i texten, vilka jag får bära ”hundhuvudet” för. Mitt ”N.T.” (= Nya Testamentet) blev av oförklarliga skäl ”N.1”, vilket ingen begriper. Mitt ”uppresningen av timmerstommen” blev ”upprensningen”.
Småsaker tycker en del, men inget av felen fanns i mitt manus.
Jag har därför krävt att församlingens ledande personer skulle ”frikänna mig” och underteckna en rättelselapp, vilken skulle följa med varje bok. Tyvärr saknades detta kurage.
Därför tar jag tillfället i akt att här publicera rättelserna. /Mvh Lennart Öhman
 
RÄTTELSE
Arvidsjaurs församling krävde, för att stå som utgivare av boken, att få redigera texten, ansvara för bildurvalet och för bildtexterna samt för bokens titel och utformningen av bokomslaget.
 Församlingen tillsatte för detta ändamål en kommitt? om tre personer. I samband med redigeringen uppkom nedanstående fel, vilka författarna inte har någon del i.
 
Sidan Felaktighet Skall vara
Omslaget ”100 år” skall ej vara med i titeln Arvidsjaurs kyrka och församling
s. 28 Upprensningen av kyrkstommen Uppresningen av kyrkstommen
s. 38 Harju var född . Finland, var son . Finland, och var son
s. 44 rubrik Fjällström Fjellström
s. 121 bildtext mus?um Museum
s. 142 verkat i Arvidsjaurs församling verkat i 1902 års kyrka
s. 158 bildtext Vittjokk Vittjåkk
s. 137 ”. penningmede”l ”. penningmedel”
s. 185 Karieby Karleby
s. 185 N.1 N.T. (=Nya testamentet)
 
Tillägg: Den i bildtexten på s. 158 nämnde Uno H. Skarin var kommunalman och överlärare.
 
s. 80 Texten om guldsmederna Eriksson och Öhman har redigerats så att man får veta att prinsen var kund hos Eriksson, men det var ju Öhman som sålde silverkopparna till

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna