ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stor-Johan / Karl Johan Fredriksen  (läst 4472 gånger)

2004-02-06, 19:13
läst 4472 gånger

Carina Eriksson

söker uppgifter om johanna karlsson kallad döv johanna Mor till Amanda sofia Karlsson.som sedemera gifte sig med Frans Gabrielsson. någon som vet något? årtalerna har jag ej.släkte storjohan.

2004-02-16, 00:25
Svar #1

Kai S Gurrik Larsen

Noen som vet noe om denne manns familie, etterslekt og forfedre, så er det veldig interesant for meg...

2004-02-16, 22:07
Svar #2

Kai S Gurrik Larsen

Karl Johan August Fredriksen F.03.10.1847 eller 03.10.1848 i Hobøl, Østfold. Døpt:??? D.20.02.1946 av Lungebetennelse på Våler Gamlehjem i Våler i Solør. Gravl:26.02.1946 i Våler. Registrert død i 'Klokkerbok 1932 - 1956 nr.4'
 
Reiste med
 
Lena Ulrikke 'Lina' Karlsen F.1847 i Solør. Døpt:??? D.25.11.1912

2004-02-17, 07:56
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lasse Bölander lämnar följande information i diskussionen under Fredriksson resande?. Möjligen kan den komplettera ovanstående:

"Det här är en kopia från Webdebatten på Digitalarkivet i Norge. Håll till godo. Taterhøvdingen Stor-Johan (Karl Johan Fredriksen) har fått egen artikkel (!) i den nye utgaven av NORSK BIOGRAFISK LEKSIKON, bind 3, s. 184-185 (utgitt av Kunnskapsforlaget 2001). Artikkelen er skrevet av Liv Borge.
Han omtales òg i boka om Tater-Milla av Dagfinn Grønoset (utgitt 1974), som Arild nevnte, i A. Møllers bok 'Tater-dronningen. Marie-Lovinie, Stor-Johans datter', utgitt 1974, og i Liv Borges bok 'Solens og månens barn', utgitt 1998, som Terje nevnte.

Stor-Johan var av tater-slekt og født i Hobøl i Østfold. Tidspunktet er visstnok usikkert. Farens navn også. Mora het Helene Sofie og døde da sønnen var liten. Stor-Johan døde på Våler gamlehjem 20.02.1946. Dagfinn Grønoset skriver i boka om Tater-Milla: 'Ingen visste hvor gammel han var - selv mente han 112 år, prost Oscar Michelsen trodde 108 var riktig, men Milla mener 106 får klare seg.' NBL oppererer med 03.10.1844 som fødselsdato. Ved en kirkebokinnførsel står det 1846 (NBL).

Han var gift på tatervis (ikke formelt) med Lena Ulrikke (Ulla) Karlsdotter (Pettersen), f. ca. 1850 i Dalby i Sverige, d. 25.11.1912, datter av Karl Pettersen og hustru Lena. Hun hadde sønnen 'Lille-Fredrik' før hun ble sammen med Stor-Johan. Lena Ulrikke hadde broren 'Halt-Magnus', som ifølge Tater-Milla var flink til å lese og ble gift med den døvstumme Johanna.

Stor-Johans datter Marie Lovinie (Tater-dronningen) hevdet at Stor-Johan hadde 15 barn, mens dattera Milla hevdet han hadde 14.

Jeg kjenner ikke Stor-Johans familie så godt, men ved hjelp av NBL og Dagfinn Grønosets bok om Tater-Milla, har jeg funnet 11 barn (rekkefølgen uviss):

* Karl Fredrik.

* Marie Lovinie.

* Aksel. Milla omtaler ham som sin bror. Aksel reiste i 14 år sammen med taterkvinnen Lova-Maria.

* Gustav. Milla omtaler ham som sin bror.

* Hjalmar. Milla omtaler ham som sin bror.

* Milla, f. 10.06.1886 i Støa-grenda i Trysil. Gift (ikke formelt) med Wilhelm Fredriksen av 'Vigart-folket', f. 1888 (sønn av Gammel-Anna). Milla forteller at de første gang møttes i Grue. De levde sammen i 37 år og hadde 8 barn, deriblant sønnen Fredrik, som ble født i Soplimkroken i Løten, og dattera Sofie Kristine Ulrikke, som ble gift med Gustav Fredriksen (gravlagt på Løten kirkegård).

* Emma, født i Rotberget på Finnskogen. Milla omtaler henne som sin blyge søster.

* Amanda. Milla omtaler henne som sin søster. Amanda hadde to gutter og ei jente, forteller Milla.

* Nikolai. Milla omtaler ham som sin bror. Nikolai var gift med ei som het Anna. Hun døde på Lillehammer og etterlot 8 unger.

* Petter, født 1896. Stor-Johans yngste sønn.

* Emilie?

Du finner Stor-Johan, hans kone Ulla (Lena Ulrikke) og en del av deres barn oppført på eiendommen Sparby i Hof, Solør ved folketellinga 1900 (hos Martinus Bogstad med familie). De nevnes uten etternavn, stand, fødselsår og -sted, bare med fornavn: Johan, Ulla, Emma, Amanda, Nikolai, Petter og Emilie."

Använd också "Sök i hela Rötter"-funktionen och sök på Stor-Johan. Det finns en hel del intressanta ingångar där Stor-Johan och hans folk nämns i olika diskussioner, t o m inlägg där det diskuteras om han var av resandesläkt - t ex ett av Tore Gulling som förmedlar muntlig tradition, men som väl lämnar frågan öppen.

Vänligen,
Olle Elm

PS. Är det känt till vilken släkt Lena Ulrikke (Ulla) Karlsdotter (Pettersen), f. ca. 1850 i Dalby i Sverige, d. 25.11.1912, datter av Karl Pettersen og hustru Lena hörde? Enligt ovan har hon brodern 'Halt-Magnus', "som ifølge Tater-Milla var flink til å lese og ble gift med den døvstumme Johanna". DS
Vänligen,
Olle Elm

2004-03-13, 00:29
Svar #4

Kai S Gurrik Larsen

Mener Ulla kommer fra Hartmann's slekten, men skal se etter... Takk for informasjonen!

2004-09-29, 12:59
Svar #5

Carina Eriksson

hej alla! har läst boken om Tatter-milla, halt-magnus var far till min mormor amanda, har ingen koll på den släkten min på norska sidan. men skulle tycka det var hemskt roligt att höra från er skriv gärna lite inlägg till mig.

2004-09-29, 20:40
Svar #6

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Carina. Halte-Magnus (eller Halte Karl Magnus) och hans släktkrets diskuteras under rubrikerna  Stålberg och Erlandsson.

2005-02-27, 14:34
Svar #7

Kai Larsen

Dette innlegget kom inn under temaet Axelsson:
 
Av Bo Lindwall - torsdag den 26 aug 2004 kl. 13.48:  [Ändra]  
 
Lena! Intressant med kopplingen till Järna sn. I Järna gifte sig också Karl Magnus Erlandssons mor Katarina Sofia Lind med sin förste man Peter Wigardt 1796 12/8.  
Anna Katarina Persdotter levde ännu 1829 19/8 då hon och maken Fredrik Axelsson samt 4 minderåriga barn togs in på häktet i Umeå för passlöst kringstrykande. 1837 tas förre artilleristen Fredrik Axelsson in på häktet i Gävle men då reser han tydligen utan familj, han var då i sällskap med Kristofer Wigardt (son till Peter Wigardt och Katarina Sofia Lind) och dennes hustru. Fredrik fick pass till Stockholm 1837 10/11.

2008-01-29, 15:15
Svar #8

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Någon som känner till Lova- Marias släkt? hon nämns i flera böcker om romani-folk i Norge.

2008-03-25, 12:49
Svar #9

Utloggad Evy N ordström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-01-11, 15:15
    • Visa profil
Hej Bo Lindwall!
 
Jag heter Evy Nordström och har pricis funnit detta forum om resandesläkter.
Min farmor hette Selma Otilia Nordström 20/6 1882 i Harmånger fader:Anders
Petter Nordström och modern var Matilda Helena Larsson
Min farfar hette Alfred Teodor Gustafsson född 6/6 1882 vart vet jag ej, har inte hittat något om hans släkt men har alltid hört att de skulle varatrehattar och Halte Carl Magnus talades det ofta om. Har du några uppgiter som jag skulle kunna ha nytta av? Alfred hade vad jag med säkerhet vet en bror som hette Wilhelm (Ville) Karlsson.  
 
MVH: Evy Nordström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna