ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folkets hus i Malmberget  (läst 774 gånger)

2003-03-31, 16:32
läst 774 gånger

Evy Jonsson

Hej!
Min Mormors far August Persson f.1866-10-03 Björkäng Skaraborg. Kom till Malmberget ca.1897
Bodde på Hantverkargatan 11? Död 1952-01-13.  
Han arbetade på Folketshus som Vaktmästare i Malmberget. Kan det finnas något bevarat något register eller böcker om Folketshus från den tiden.
 
Hälsningar
Evy

2003-03-31, 22:52
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Evy,
I boken Om sextio äro villiga av K. Anton Helin (faksimiluppl. 1978, Skrivarförlaget, Luleå) finns på s. 93 ett porträtt av åttioårige Aug. Persson, Malmbergets Folkets hus trotjänare intill sin levnads höst. Hela boken på 98 s.  handlar om Malmbergets Folkets hus 1896-1946.  
Om jag minns rätt brann Folkets hus i Malmberget under vårvintern 1954. Antagligen finns en Folkets hus-förening i Malmberget eller i Gällivare, där man har bevarade handlingar. Kanske kan det finnas handlingar hos Folkrörelsearkivet i Luleå. Bäst tror jag är att kontakta Gällivare kommunarkiv för att få uppgift om var arkivhandlingar från Folkets hus i Malmberget kan finnas.  
 
m v h
Irma

2003-04-01, 14:50
Svar #2

Evy Jonsson

Hej Irma!
 
Jag blev jätte glad för denna information, har redan beställt boken. Min bror kom ihåg att det var 1954 Folkets hus brann ner.
Tack ännu en gång.
 
Hälsningar
Evy

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna