ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Caldaras / Kaldaras  (läst 1625 gånger)

2003-02-22, 08:27
läst 1625 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Självbiografiskt:  
Att vara rom i Sverige  
av Irka Cederberg  
frilansjournalist  
 
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
 
Här fanns ett långt klipp (inte bara citat) ur en artikel i Nationalencyklopedin rörande namnet Caldaras. Då sådant material naturligtvis skyddas av upphovsrätt så har det nu tagits bort härifrån.
För den som är intresserad hänvisas till artikeln i NE. Vi beklagar att detta inte upptäckts och åtgärdats tidigare..
 
//Peter Karlsson
Assisterande redaktör RÖTTER
 
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
 
(Källa: www.ne.se)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-03-31, 12:48
Svar #1

Utloggad Elisabeth Bolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2011-10-30, 22:09
    • Visa profil
Hej Stefan!
Vet du möjligen om det fanns en Esmeralda Caldaras boende i Storvik 1906, eller om hon bara tillfälligt vistades på Storvik Skjutbaneinvigning?
Hon har nämligen sänt vykort därifrån till min farfars syster och till min farmor. Varför jag tycker att detta är intressant är för att många människor alltid frågar varifrån jag kommer. De anser att jag inte borde svensk med mina mörka färger. Min far och äldre släktingar var också väldigt mörka.
Då jag antar att zigenare på den tiden var ännu mer utanför samhället tycker jag att det är intressant att min släkt på något sätt hade kontakt. Släkt eller inte, vad vet jag.

2013-10-25, 16:49
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Titel:  Blekingsposten
Datum:  1865-09-29  
Sida 3

 
Zigenarband i Swerige. I Malmö har uppehållit sig ett sällskap zigenare, 21 till antalet - 5 karlar, 4 fruntimmer och 12 barn - fördelade i 5 familjer, hwaraf de 4 lyda under en höfding som kallar sig borgmästare Kalbaras, under det den femte familjen står under sitt eget öfwerhufwud, en 81 års gubbe med snöhwitt skägg. Borgmästaren är en hög, kraftfull zigenare med en med pelswerk kantad besnörad rock och bewäpnad med en owanligt lång silfwerbeslagen spansk rörkäpp, på hwars öfwersta del är ingrawerad en utsigt af Jerusalem. De ha sedermera farit öfwer till Köpenhamn, der de fått uppslå sina tält på en bakgård wid poliskammaren, och till på köpet har polisen wisat den artigheten att låta sin fotograf porträttera hela sällskapet (en pittoresk grupp!), som sedermera skulle sändas till åtskilliga ställen, dock ej till deras hemort, alldenstund de, enligt borgmästarens förklaring, icke ha något särskildt hem, utan betrakta hela den wida werlden såsom sitt hem. - Både zigenarne och deras hästar hafwa bespisats på polisens bekostnad.
 
Källa: http://magasin.kb.se/searchinterface/page.jsp?id=kb:44106&recordNumber=21&totalR ecordNumber=157
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna