ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Taikon (Taikumer)  (läst 14491 gånger)

2002-03-12, 23:13
läst 14491 gånger

Marja Lisenburg

Taikon,Taikumer,Demiter,Bessik,Columbus samma släkt?
 
Hejsan !
Jag har inte fått klart för mej,,omdessa släkten är en och samma släkt som grenat ut sej eller om det är skilda släkten?
Mvh Marja Lisenburg

2003-06-10, 20:23
Svar #1

peter lindberg

Hej Marja!!
 
Nej d är inte en och samma släkt. Detta är släkter som även har stor rivalitet. Taikon och Demiter samt Bessik har en släkt bakgrund med varandra men inte d andra. Taikumerna bestod i grund och botten av fyra bröder. D dessa familjer har gemensamt är att dom är svenska zigenare.

2004-01-25, 18:43
Svar #2

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Hej.
Då jag nu går igenom Glimåkra födelsebok för 1933 hittar jag följande:
Wilhelm Deikon Zigenare, född den 27 dec 1913 och
Rosa Frideborg Bengtsson född den 17 dec 1913 får dottern Aina född den 19 juni 1933. Vidare noteras att Wilhelm och Rosa gift sig den 1 sept 1932. I kanten noteras att Dopattesten kom från Pastor i Linneryd den 4 juli.
Jag skickar detta endast såsom kännedom för Er som sysslar med resandefolket. I min egen forskning finns ingen knytning
MVH
Lars Kleberman

2004-01-25, 19:56
Svar #3

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Vilhelm Deikon finns med i C-H Tillhagens artikel 'Gipsy clans in Sweden' i Journal of the Gipsy Lore Society, 1949, s 123. Av denna framgår att han han var son till Filip Deikon (1894-1940) och hans hustru Mutli (död 1944).
 
Det av Lars Kleberman nämnda äktenskapet och dottern nämns ej i artikeln, men väl ett senare äktenskap (med en annan svensk kvinna) och deras gemensamma son.

2005-03-14, 20:33
Svar #4

Utloggad Eija Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Är det någon som har information om Andreas Taikon, född 1859 i Toulouse, Frankrike och hans familj. De blev utvisade från Danmark till Sverige år 1902. Enligt uppgift ska han ha dött i Sverige.
 
Tacksam för tips!
 
Eija Svensson

2008-12-06, 22:11
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Taikumer, Vorscha Giorscha f 1902
 
Hej!
Var är Vorscha Giorscha Joyo f 19020101 i Pajala, Norrbotten, egentligen född.
Hittar henne inte i fb för Pajala. Hon gifte sig 19541018 med Josef Taikumer f 18940722 i Stockholm. Saknar också hans föräldrar.
Hon dog i Göteborg 1976.
Hälsningar
Britt-Marie
detta kanske inte är rätt plats att fråga på men hittar inget bättre....

2010-11-05, 16:55
Svar #6

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Dalpilen 1920-12-07, s. 6:
 
Kristianstadflickan i zigenarlägret. Det hör naturligtvis till sällsyntheterna, att en svenska ingår äktenskap med en zigenare och sedan i ljuvt och ledt delar makens glädje och bekymmer under det ständiga kringflackande livet. Häromdagen ingick emellan en zigenare av släkten Taikon äktenskap med en 19-årig Kristianstadstös.
     I dagarna gästa en del zigenare Eslöv, och de nygifta äro också med på sin bröllopsresa. I ett alldeles nytt tält i zigenarlägret ha de nygifta sin bostad. Den unga frun med de blå ögonen har vederbörligen skrudat sig i zigenarnas brokiga klädedräkt, och på fingrarna, som redan blivit smutsiga, likt de andra fruntimrens i zigenarlägret, synas en mängd ringar av guld och silver.

2010-11-14, 15:48
Svar #7

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I Polisunderrättelser N:o 108, Torsdagen den 16 September 1915:
 
Sedan zigenaren Cori Tajkon från Gävle för laga åtgärd angivit, att hans dotter, Katarina Kaaritaik, blivit någon dag under sommaren 1914 i närheten av Bankebergs järnvägsstation våldtagen av å obekant ort varande Johan Kolombar och Zurga, vartill som vittnen uppgivits Damen Tajkon och Josef Petrowitcsh, ävenledes å okänd ort, hava bemälde Kolombar och Zurga efterspanats i orten, därvid utrönts, att ett zigenarsällskap, vars hövding skulle heta Karl Kolombar, natten före 30/8 haft läger vid Mantorps järnvägsstation och samma dag löst biljett till Laxå dels vid Mantorp och dels vid Mjölby samt avrest norrut. Ifrågavarande Kolombar och Zurga samt Tajkon och Petrowitsch torde därför efterspanas och vid anträffandet höras om brottet samt, därest Kolombar eller Zurga vare sig genom eget erkännande eller annorledes kunna bindas till saken, dessa för vidare utredning anhållas och telefonmeddelande sändas länsman Leffler i Valkebo härad, vilken begärt efterlysningen. (PU 1915,A108,1)

2010-11-14, 16:25
Svar #8

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I Polisunderrättelser N:o 134, Tisdagen den 16 November 1915:
 
Zigenaren, kopparslagaren, svenske undersåten Berzik Taikon i Västerås har anmält, att tyske undersåten, zigenaren Max Hillers son obehörigen av prästerskapet i Västerås förskaffat sig ett prästbetyg, utfärdat för Taikon, vilket betyg Hiller använder för att förskaffa sig fördelar såsom svensk undersåte på sina resor omkring i landet.
Sålunda hade Hiller, vilken tillsammans med sin fader, sin moder och sin hustru Kethe samt ett flertal syskon och sina egna barn på vintern 1913-1914 uppehöll sig i Köping, hos pastorsämbetet därstädes låtit döpa ett i Köping 17/3 14 av Hillers hustru framfött flickebarn, som de kallade Agnes Jonika, samt lät införa detta barn på ett för Berzik Taikon och hans hustru utfärdat prästbetyg.
Vidare uppgaf Taikon, att det Hillerska sällskapet, vilka samtliga äro utländska undersåtar, hava för sed, att skriftligen hos olika pastorsämbeten i landet inom vilkas församlingar av Hiller kända zigenare med svensk medborgarrätt äro skrivna och bosatta, begära prästbetyg med dessa svenska zigenares namn, varpå Hiller vid begäran av resolutioner att få uppträda, hos vederbörande myndigheter företer dessa oriktiga prästbetyg och på så sätt undandrager sig bevillningsavgifter.
En Max Hiller, alias Josef Demeter, finnes omnämd i N:ris 83 A 9 och 99 B 12 - 09 samt en Josef Demeter, alias Josef Vilhelm Lindgren, alias Josef Dimetri i N:ris 24 B 7 och 32 D 1 - 10.
Hiller, som jämte sin hustru och ett flertal barn plägar resa omkring och giva varjehanda föreställningar samt handla med hästar, torde därför jämte det övriga sällskapet efterspanas och lagligen behandlas; enligt begäran av stadsfiskal Åkerström i Köping. (PU 1915,134,6)
----------
 
Enligt namnregistret för ovan nämnda underrättelse, var Josef Demeter, född 1874 24/6.
 
(Meddelandet ändrat av Calixius 2010-11-14 16:30)

2011-02-02, 15:50
Svar #9

Utloggad Wilhelm Andréason - Kwekk

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-02-02, 15:50
    • Visa profil
Har lite frågor runt identiteter.
 
Taikon är det ett köpt namn og varför ?
Det låter ju inte svenskt så varför.
Resande romerna som väl från början hade  
andra namn Mörkarna på vår romani Tamlo
Swart romani Karlo, Kestérokher Korsgård osv..
På så sätt som invandrare - romer byter till
präktiga svenska  namn i dag för att på
grund av föföljelsen smälta in i samhället.
 
Vi första vandringens romer har ju smält in
nästan efter ett halvt årtusenden på grund av  
täckmanteln RESANDE förenat med Namn som Carlson
Svensson, Larsson Eriksson m.m. är ändå  
av romanifolk Jag är Resanderom i dag men Resande
är ingen identitet (fast vi lägger en annan innebörd
i ordet till varandra ) sen finns det Resande med
djupa anor i svenskt mestadels bondesamhället som vi
kallar BURORESANDE (gadjè)enbart ordet Resande
blir då vägfarande.Förvillande för utomstående...
men det var nog vad romano-manúsch ville uppnå på
grund av den ständiga förföljelsen, som jag tycker
vi lyckats med.Vi har annpassats och överlevt och
vi har lyckats rädda mycket av vår kultur ändå. Vi
vet, trots Larsson, Andersson, Lingren vilka vi tillhör.
Och dom namnen är inte köpta utan bara tagna.
Själv är jag från bl.a släkten Kwikk från hela Europa.
Lacho dives sass manúsch.

2011-08-17, 15:54
Svar #10

Utloggad Ann-Britt Fernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 08:25
    • Visa profil
Jag hjälper min extradotter att släktforska och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig lite med släkten Taikon.
 
Jag har en ANTON Taikunen/Taikon /Taikonen (Zigenare)
Födelse 2 Dec 1882 i Sundsvall , Västernorrland Län , Medelpad  
Död 30 Jan 1952 i Klara ,Stockholms Län  
 
Hans fru heter KATARINA Kati Mardtji
Födelse 3 Mars 1885 i Östersund , Jämtlands Län  
Död 24 Juli 1942 i Klara ,Stockholms Län  
 
Jag vet att dom hade många barn , men har bara namn på 3 av dom ,Lena ,Greta och Dila.
 
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med resten?
 
mvh
Ann-Britt

2012-02-02, 18:55
Svar #11

Utloggad Magnus Fernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2017-03-23, 03:28
    • Visa profil
Hej Ann-Britt!
 
Jag har endast ett barn att bidra med.  
 
Johan Taikon född 14/1 1930 i Knislinge (L).

2012-02-27, 18:07
Svar #12

Utloggad Magnus Fernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2017-03-23, 03:28
    • Visa profil
Hur ser släktskapen ut bland de tidigt födda personerna av denna släkt?
 
Zigenarhövdingen Core Taikon född omkring 1870, musikanten Bessik Taikon (där barnen i vissa fall antar efternamnet Bessik) född omkring 1874 i Frankrike, kopparslagaren Johan Taikon född 1877 i Frankrike, kopparslagaren Karoli Taikon född omkring 1878, tivoliägaren Johan Taikon-Dimiter född 1879 i Bollnäs-trakterna, kopparslagaren Anton Taikon född i slutet av 1882 i Sundsvalls-trakterna, Jörgie Taikon född 1894, tivoliägaren Josef Taikon född 1897, Oskar Taikon född 1901, Bomba Taikon född 1903 och kopparslagaren Josef Nikolai Taikon som skall vara född i Norge 1912 är samtliga personer som jag inte lyckats koppla till varandra ännu.  
 
Det försvårar i och med att personerna ofta är födda i olika länder, men jag gissar att det ändå är känt vilka av alla dessa som var föräldrar, syskon, kusiner och dylikt.  
 
Tacksam för all hjälp!

2012-02-27, 18:57
Svar #13

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Magnus,
 
Vad har du för ingång (källa) till ovanstående personer du räknar upp?
 
 
Mvh
 
//Peder

2012-02-27, 20:07
Svar #14

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Magnus,
 
Du har väl fått uppgifterna ifrån någonstans, d.v.s. källor? Du ställer ju en fråga Hur ser släktskapen ut, så för att någon hjälpvillig skall kunna hjälpa dig på bästa tänkbara sätt, så är det ju fördelaktigt, om du uppger dina källor. Därav min fråga, om vilken ingång (var du fått resp. uppgift) till källa du har på dessa personer.
 
Mvh
 
//Peder

2012-02-27, 20:08
Svar #15

Utloggad Magnus Fernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2017-03-23, 03:28
    • Visa profil
Hej Peder!
 
De uppgifter om födelseorter och dylikt kommer mestadels från Sveriges Dödbok samt födelsenotiser för dessa personers barn.
 
För att undvika missförstånd: jag tog bort mitt förra inlägg och ersatte det med detta. Därför blev det tyvärr så att Peder svarade på ett inlägg som inte finns kvar. Jag ber om ursäkt för detta.  
 
(Meddelandet ändrat av Magnusn 2012-02-27 20:12)

2012-02-27, 20:29
Svar #16

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Magnus,
 
Jag tror att du får nog vara lite mer precis med dina uppgifter och källor om varje person, för det du nämner det hjälper då inte mig mer, om jag eller någon annan hade velat bemöda sig med att hjälpa dig med din fråga. Och det lär ju knappast stå i Bollnäs-trakterna i Sveriges dödbok eller dylik källa. Jag hade gärna bidragit med hjälp, men vill ha en tydlig ingång till varje person (av källa). För någonstans måste man börja. Hoppas du förstår.
 
Mvh
 
//Peder

2012-02-27, 21:10
Svar #17

Utloggad Magnus Fernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2017-03-23, 03:28
    • Visa profil
Peder,
 
Det är just det faktum att källor av den sort man oftast använder sig av i släktforskning många gånger saknas som jag postar här, i hopp om att exempelvis ättlingar kan besvara mina frågor. Du och jag lär ha tillgång till ungefär samma släktforskarkällor, men samtidigt är dessa källor inte användbara i forskning kring dessa romska släkter på samma sätt som det är i vanliga fall.  
 
Johan Taikon-Dimeter är enligt SVDB född 20/5 1879 i Bollnäs, men i Bollnäs födelse- och dopböcker finns inga spår av honom. Något som inte är omöjligt är att han är född i dessa trakter men aldrig blivit införd i en födelsebok, därav mitt antagande. För exempelvis Jörgie Taikon (1894-1957) anges så vitt jag vet aldrig en födelseort, klart är dock att han går att identifiera som en och samma person genom hans barns födelsenotiser.  
 
Jag förstår vad du menar Peder, jag ber om ursäkt om jag har varit otydlig samt för att jag faktiskt postar i ett forum för släktforskning vilket om något bygger på vilka källor man har tillgång till. I just fall som dessa tror jag dock nästan mer på muntliga uppgifter, vilket ibland är de enda uppgifterna som existerar.
 
(Meddelandet ändrat av Magnusn 2012-02-27 21:11)

2012-02-27, 22:00
Svar #18

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Magnus,
 
Tack för ditt svar. Jag tror mig förstå vad du menar med dina källor. Men olika slags källor, det finns det ganska gott om, trots allt. Och kunskapen om dess existens är olika, således även kunskapen av grundläggande släktforskning (såsom ex. var varje samlad uppgift kommer ifrån). Även sådana källor som alla har tillgång till, men som inte många känner till - och av okunskap vill göra hemliga och många gånger inte vill nämna. Så den ena pusselbiten, kan leda en till den andra.
 
Så Magnus, du väljer utifrån dina egna kunskaper, hur stor kunskap du själv vill ha tillgång till med dina frågor. Lycka till med dina frågor.
 
Mvh
 
//Peder

2012-02-27, 22:36
Svar #19

Utloggad Magnus Fernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2017-03-23, 03:28
    • Visa profil
Hej igen Peder!
 
Tack för dina svar, du har rätt i det du säger men jag känner att det vid det här laget har spårat ur en aning och önskar därför att diskussionen i fortsättningen kan handla om släkten Taikon, även om jag samtidigt är medveten om att jag nedan svarar på ditt meddelande vilket i sin tur bjuder in till ett svar från dig. En sak jag dock reagerade på, och som jag inte kan avgöra om det var riktat mot mig eller menat rent generellt, var det kring att hemlighålla källor.  
 
Jag har aldrig försökt göra mina källor hemliga, de flesta av de uppgifter jag har kommer från födelsenotiser (i en hel del fall SCB-utdrag, inte minst för katolska församlingar i vissa städer) för de barn dessa personer har fått. I SVDB finns även ett par av personerna. Jag försöker själv sammanställa alla släkter, personer och källor, vilket mitt inlägg här är en följd av. När jag gjort det återkommer jag gärna med alla källor jag har, och om det är någon specifik person du undrar över bifogar jag mer än gärna källor på de uppgifter gällande den personen här.  
 
På återseende Peder!
 
/Magnus

2013-11-19, 23:08
Svar #20

Utloggad Anna-Karin Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2014-04-26, 21:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag kan inte finna Johan Taikons olika äktenskap. Johan föddes 1877 i Frankrike, hans första hustru hette Agda Karlsson  Född: 22/9 1903 i Härryda utanför Göteborg
Avliden: 15/6 1933
 
Hans andra hustru går inte att hitta namnet på. Johan ingick äktenskap med henne 31/3 1942 och hon kallas för tanten i Katitiziböckerna. Är det någon som vet vad hon hette? Var kan jag hitta romska äktenskapsuppgifter?
 
Tacksam för uppgifter!
 
MVH/ Nattugglan

2013-12-03, 00:20
Svar #21

Utloggad Anna-Karin Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2014-04-26, 21:14
    • Visa profil
Hej!
 
Är Johan Taikon som föddes 1877 halvbror till Dahmo Kaldaras?
 
Vilket släktskap har denne Johan Taikon till Johan Taikon-Dimeter som föddes 20/5 1879 i Bollnäs?

2013-12-14, 19:42
Svar #22

Utloggad Magnus Fernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2017-03-23, 03:28
    • Visa profil
Hej Anna-Karin!
 
I Hans Caldaras bok nämns det att hans morfar Johan Dhamo Kaldaras-Columber, född mellan 1870 och 1874 i Ungern och död 1945, är äldsta barnet till Kori och Voroshanas barn. Vidare har Katarina Taikon i bland annat tidningsartiklar refererat till Kori Taikon som sin farfar. De var alltså bröder.  
 
Kori Taikons fru Voroshana var född omkring 1856 i Frankrike, och hon är den enda kvinnan jag sett nämnas i samband med Kori. Vad är det som antyder att de skulle vara halvbröder?  
 
Johan Taikon-Dimiter (1879-1950) var med största sannolikhet son till kringresande zigenaren från Ungern Johan Demeter och hans fru Maria, och således en del av släkten Demeter, sitt dubbelnamn till trots.  
 
Om, och i sådana fall hur, stamfäderna för släkterna Taikon och Demeter är släkt har jag dessvärre ingen aning om.
 
(Meddelandet ändrat av Magnusn 2013-12-14 20:06)

2014-02-08, 00:47
Svar #23

Utloggad Anna-Karin Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2014-04-26, 21:14
    • Visa profil
Hej!  
 
Tack för svar! Varför hette Katarina Taikons far Taikon i efternamn om han var bror till Dahmo Kaldaras? Det pga att Dahmo och Johan hade olika efternamn som jag trodde att det var halvbröder.
 
Jag har läst att Hans är son till Dahmo Kaldras dotter Maria Kaldaras(1907-1987), vilket innebär att Hans Kaldaras är kusinbarn Johan Taikons (1877-1947) barn.
 
Som jag uppfattat generationskedjan för Hans Kaldaras så är den följande: Kori Kaldras (morfars far)--->  Dahmo Kaldaras (morfar)---> Maria (mor) ---> Hans Kaldaras

2014-02-13, 23:56
Svar #24

Utloggad Magnus Fernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2017-03-23, 03:28
    • Visa profil
Anna-Karin: Jag kan inte svara på det, men det förekom även i andra led att man tog andra efternamn än Taikon. Ett bra exempel är Koris andra son, Bessik Taikon (1874-1959), som blev stamfader för släkten Bessik. De flesta av hans barn tog alltså efternamnet Bessik, istället för Taikon.  
 
Jag vet inte hur det fungerade när de skrevs i Sverige. Kan han ha presenterat sig som Johan av kaldarash-stammen, vilket kom att bli Johan Kaldaras?  Jag är själv mycket nyfiken på varför han hade ett helt annat efternamn än sina andra syskon.

2015-04-05, 12:38
Svar #25

Utloggad Christoffer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-01-27, 10:30
    • Visa profil
Hej, jag finner en Maja, som ska vara min släkting, i en husförhörslängd över Sillerud Socken. Där står det att hon ska vara av släktet Taikon och att hon senare gifter sig med min fars gammelgammelfarfar. Hon ska vara född runt 1850. Min fråga är då kan detta vara någon släkting till Katarina Taikon?

2015-04-05, 14:22
Svar #26

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Hej Christoffer!
Hur förväntar du dig att få svar på din fråga?
Maja är ett vanligt namn på 1850 talet och där står inte vem som är din fars gammelgammelfarfar

2015-04-05, 14:51
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Christoffer,
Om Du lämnar källan i husförhörslängden - alltså beteckning och sida - där det står att hon skall vara av släkten Taikon blir det lite lättare att undersöka detta.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2015-04-06, 09:01
Svar #28

Utloggad Kjell Wikstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2015-11-05, 19:24
    • Visa profil
Jag är inte alls någon expert inom ämnet men ska föröka dela med mig om det jag vet. Jag är född i Malmö, men min farmor Kerstin (1883-1979), är född och uppvuxen i Sillerud socken. Jag minns att hon brukade berätta historier om händelser och folket i Sillerud med omnejd. Jag vet att hon berättade att det fanns zigenarsläkten i Sillerud i slutet av 1800-talet. Namnet på dessa har jag ingen aning om för det berättade hon aldrig vad jag kan minnas. Delar med mig av min farmors muntliga berättelser: De var inte särskilt populära i socknen, och man fick alltid hålla sin handväska under uppsikt. De var musikaliska och bodde i lättvändiga hem som var byggda av dem själva. De var musikaliska och nästintill alltid spelades det musik i Svensbyn, zigenarna ska ha varit den bidragande orsaken till detta.  Barnen fick inte gå i skolan i byn och föräldrarna hade svårt och läsa, och flera av dem kunde inte skriva. Minns att hon hade starkt medlidande till barnen då de inte fick gå i skolan. Vet att hon nämnde att några av tösera fick arbeten på bondgårdarna runt omkring i Värmland som hushållsarbetare och pigor.  
 
Kanske är Maja av detta släkte? Om de var av släktet Taikon har jag dessvärre ingen aning om, men att det bodde Zigenare/Romer i Sillerud under denna tid råder det inga tvivel om.  
 
Mvh Kjell W.

2019-01-20, 22:18
Svar #29

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Jag försöker hitta Albert Gustafsson som skulle vara född Taikon 1904-12-04 i Byarum enligt Sveriges befolkning 1950 på Arkiv digital. Sveriges befolkning 1950 (ArkivDigital) AID: r1.p5432378


Jag hittar inte Albert i födelseboken och har försökt leta under obefintliga. Familjen borde ha uppehållits sig där eftersom Byarum uppges vara födelseplats men vilka andra källor kan man söka för att hitta honom?




2019-01-21, 20:07
Svar #30

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Ser inte att det står Taikon i Sveriges befolkning 1950? Däremot hade Alberts fru sina äldre barn med en Milosch Taikon född 1911. Men en sådan finns också 1950. Håller med om att inte hitta Albert i Byarum.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2019-01-21, 20:43
Svar #31

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
forts Han blir 1941 inskriven å förs i Vimmerby på dopattest från Byarum.hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2019-01-21, 20:48
Svar #32

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
forts Han blir 1941 inskriven å förs i Vimmerby på dopattest från Byarum.hälsn Ingrid
Tack Ingrid!
I vilken bok i Vimmerby hittade du honom?


2019-01-21, 20:54
Svar #33

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
 Vimmerby stadsförsamling (H) AIIa:11 (1932-1941) Bild: 2450 Sida: 1050
 
Olof och Ingrid Bergström

2019-01-22, 21:55
Svar #34

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Vimmerby stadsförsamling (H) AIIa:11 (1932-1941) Bild: 2450 Sida: 1050
Tack för källan Ingrid. Tyvärr är det svårt att hitta Albert i Byarum. Enligt mamma hade han en syster som hette Sofia men jag vet inte när de bytte namn bara att Albert skulle vara en Taikon.

2019-01-22, 22:13
Svar #35

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Om möjligen den där dopattesten kan finnas bland bilagor till Vimmerby i Vadstena landsarkiv? Du har inga fler detaljer om systern?
Olof och Ingrid Bergström

2019-01-22, 22:22
Svar #36

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Axel Milosh Taikon, som är trolig som fadern till Alberts frus barn, hade en syster Sofia. Ingen hopblandning där? Men båda har funnits samtidigt.
Olof och Ingrid Bergström

2019-01-22, 22:26
Svar #37

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Axel Milosh Taikon, som är trolig som fadern till Alberts frus barn, hade en syster Sofia. Ingen hopblandning där? Men båda har funnits samtidigt.
Jag misstänker att Axel Milosch och Albert var bröder. Mamma växte upp nära Albert och hon träffade hans syster Sofia när hon sydde en klänning åt henne.

2019-01-23, 09:38
Svar #38

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Ja jag har också haft den tanken. Verkar som om Albert inte varit bokförd någonstans före Vimmerby.
 Askersunds stadsförsamling (T) AII:6 (1922-1947) Bild: 440 Sida: 31
Går familjen att följa bakåt?

 
Olof och Ingrid Bergström

2019-01-23, 12:32
Svar #39

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Milosch syster Sofia var gift Poradi. Samma syster? Hennes man var musiker liksom hennes far och bror och Albert.
Olof och Ingrid Bergström

2019-01-23, 12:42
Svar #40

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Milosch syster Sofia var gift Poradi. Samma syster? Hennes man var musiker liksom hennes far och bror och Albert.
Det är troligen rätt person. Hon bodde strax utanför Borås på 70-talet. Stämmer med den Sofia Poradi jag hittade på MyHeritage.

2019-01-23, 13:00
Svar #41

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
När Axel Milosch föddes 1911 i Oskarshamn var familjen ingenstädes skriven. Det går nog inte att hitta något bevis för Albert, om du inte kan hitta dopattesten. Byarum skickade med den istället för att skriva in honom?
Olof och Ingrid Bergström

2019-01-23, 19:24
Svar #42

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
När Axel Milosch föddes 1911 i Oskarshamn var familjen ingenstädes skriven. Det går nog inte att hitta något bevis för Albert, om du inte kan hitta dopattesten. Byarum skickade med den istället för att skriva in honom?
I Oskarshamn (H) C:4 (1895-1912) Bild 447 / sid 441 (AID: v174746.b447.s441, NAD: SE/VALA/00293) står att Axel Milosch´s föräldrar står på sidan 283 i obefintlighetsboken 1911. Men den boken finns inte skannad på Arkiv digital eller Riksarkivet.

2019-01-23, 20:21
Svar #43

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Nej tyvärr. Det står utflyttningsboken nr 283 och där står bara att barnet följer föräldrarna.
Olof och Ingrid Bergström

2019-01-24, 22:22
Svar #44

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Jag hjälper min extradotter att släktforska och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig lite med släkten Taikon.
 
Jag har en ANTON Taikunen/Taikon /Taikonen (Zigenare)
Födelse 2 Dec 1882 i Sundsvall , Västernorrland Län , Medelpad 
Död 30 Jan 1952 i Klara ,Stockholms Län 
 
Hans fru heter KATARINA Kati Mardtji
Födelse 3 Mars 1885 i Östersund , Jämtlands Län 
Död 24 Juli 1942 i Klara ,Stockholms Län 
 
Jag vet att dom hade många barn , men har bara namn på 3 av dom ,Lena ,Greta och Dila.
 
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med resten?
 
mvh
Ann-Britt


Jag hittade den familjen i Askersund Askersunds stadsförsamling (T) AII:6 (1922-1947) Bild 440 / sid 31 (AID: v228480.b440.s31, NAD: SE/ULA/10032)

2021-05-04, 10:15
Svar #45

Utloggad Admin E

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:13
    • Visa profil
Det kom ett mail  från Norge:

Hei!
Jeg arbeider med transkribering av norske kirkebøker og kom over slekten Dimiter-Taikumer som jeg ser er omtalt i dette forum.
Det synes litt i meste laget å skape meg en konto her for å legge inn denne linken, så jeg håper kanskje en administrator kan gjøre dette, til glede for de som forsker i denne slekten?
Det gjelder Josef Vilhelm, f. i Haugesund 1915-08-19, døpt i Molde 1915-11-14. Hans foreldre er reisende musiker og kobberslager Johan Dimiter Taikoun (sannolikt felstavat) og hustru Maria Dimiter.
Møre og Romsdal fylke, Molde i Molde, Ministerialbok nr. 558A07 (1903-1917), Fødte og døpte 1915-1916, Side 46 https://www.digitalarkivet.no/kb10051102081048 og https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000035754172
(Se bort fra transkribering i siste lenke, den er gjort av AMF (MyHeritage), og inneholder svært mange feil i avskriften)
Håper dette kan være til glede for noen av deres brukere!
Med hilsen Hanne Astad

2022-05-05, 20:55
Svar #46

Utloggad Tonka Beaver

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 22:29
    • Visa profil
Denna släkt har några i Uppsala nån som vet mer hur dessa hamnat där?

2022-05-05, 21:16
Svar #47

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Tonka, vi ska inte diskutera levande människor, men de har väl flyttat dit.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna