ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vondeavic  (läst 1154 gånger)

2003-06-12, 23:23
läst 1154 gånger

Margaret Strand

Hei! Er på leting etter en Karolina (muligens med etternavnet Hermansdotter) født 1871 på ukjent sted i Sverige, hvis mor skal være av sigøynerslekt og hete Vondeavic til etternavn. Hun hadde en bror Johan Oluf Hermansson født 1876. Johan bosatte seg i Nord-Norge, mens Karolina utvandret via Norge til Canada med mann og barn og døde senere i Arkansas, USA. Er takknemlig for all hjelp med å finne foreldre, fødested og bakgrunn til disse to søsken. Hilsen fra Norge.

2004-02-22, 23:41
Svar #1

Margaret Strand

I følge den norske folketellingen for 1900 ble Johan Oluf Hermansson født i Helsingland i 1866, er det noen som vet hvor, eller hvem hans forældre kunne være

2004-02-23, 22:22
Svar #2

H. K. Hanssen

Hei Margaret Strand,
 
Kan jeg spørre om hvor i Nord-Norge Johan Oluf Hermannsson bosatte seg?
Kanskje det går an å finne flere holdepunkter da!
 
Med vennlig hilsen,
H.K. Hanssen
Ålesund

2004-02-28, 09:18
Svar #3

lene jansen

Hei H.K Hanssen
Jeg forsker også på denne slekten, og i folketellingen for 1900 var Johan Oluf Hermansson bosatt i Harstad i Troms. Navn på bosted var Harstadhavn. Mens Hans søster Karolina  er registrert to ganger under folketellingen i 1900. På Roligheten/Skjerstad OG Fauske vestre.
Er glad for all hjelp.
 
MVH Lene

2004-02-28, 21:46
Svar #4

H. K. Hanssen

Hei Lene Jansen,
Ja, det ser ut for at Johan Oluf Hermansson er (midlertidig) bosatt i Harstad i 1900, sammen med Nikoline Rystad fra Borge i Lofoten. Og at de har to jenter sammen, født i henholdsvis 1897 og 1900.
Der finnes også en Karolie(a)Malmberg (f.1871) gift med Johan Malmberg. Karoline(a) finnes dobbeltregistrert i Folketellingen, hvilket sannsynligvis har sammenheng med at hun har forflyttet seg og at tellingene ikke er foretatt på samme tidspunkt - et kjent fenomen i folketellinger (og som forårsaker et noe uriktig folketall sammenlagt).  
Jeg vet ikke hvordan slektsforholdet mellom Johan Oluf Hermansson og Karoline(a) Malmberg er framkommet, og heller ikke at moren opprinnelig het Vondeavic. Men det finnes nok oppgitt i kilder ved dåp/kirkebøker/ekteskapsinngåelse m.fl.
Jeg finner imidlertid to ting svært interessant ved denne saken; Det ene er at dette viser sammenfallende linjer i nyere tid mellom sigøynere og reisende, hvilket jeg ikke tror er et enkeltstående tilfelle. Men nok har forekommet langt oftere enn antatt.
Det andre er hvor ofte og hvor mange reisende det til en hver tid fantes i Nord-Norge. Noe mange forskere har betvilt. Sett på bakgrunn av folketallet i Nord-Norge på denne tiden, var det nok omtrent like mange reisende i denne landsdelen som i Trøndelag og på Østlandet.  
 
Dessverre var nok ikke dette til mye konkret hjelp i folbindelse med de aktuelle etterlysningnen, men det kunne kanskje være en ide' å sette inn en notis på nettsidene til Digitalarkivet i Norge. Eller eventuelt se videre på Malmbergfamilien, og se om det fører til noen nye opplysninger.
 
 
Med vennlig hilsen,
H.K. Hanssen

2004-02-28, 21:54
Svar #5

H. K. Hanssen

Hei igjen,
 
Det kunne kanskje også nyttig å se i bygdebøker for Trondenes/Harstad (Troms) og Skjerstad/Misvær (Nordland).  
 
Mvh,
 
H.K. Hanssen

2004-02-29, 09:32
Svar #6

lene jansen

Hei H.K Hanssen
 
Takk for svarene dine. Karoline og Johan er søsken. Det sies at de var tatere, og det er da kanskje ikke så lett å finne noe i kirkebøkene. Men jeg gir ikke opp så lett. Synes det er vanskelig å lete i Sverige når jeg ikke helt vet hvor de kom fra. Står i folketellinga at Johan Hermansson er fra Helsingland. Det er alt.
MVH
Lene

2004-02-29, 21:23
Svar #7

H. K. Hanssen

Hei,
 
Nei, dette blir jo litt nåla i høystakken-
opplegg. Kirkebøker kan nok ikke brukes som kildematriell når det gjelder reisende slekter i like stor utstrekning som for fastboende.
Det ser imidlertid ut for at Johan Oluf Hermansson også hadde en sønn, i tillegg til de døtrene som er nevnt i Folketellingen 1900;
Herman Bernhard. Jeg ser Margaret Strand nevner han i et innlegg under Malmberg. Det er ikke oppgitt når han er født.
 
Med vennlig hilsen,
H.K. Hanssen

2004-03-01, 08:18
Svar #8

lene jansen

Hei H.K. Hanssen
 
Herman er bestefar til min samboer, så der har vi mange opplysninger. Har sendt noen mailer til noen med hjemmesider hvor det stod at de hadde bygdebøker fra disse områdene i Norge. Kanskje noe dukker opp. Takk for alle svarene
MVH
Lene

2004-03-02, 15:18
Svar #9

H. K. Hanssen

Hei,
 
Det som i Folketellingen 1900 er oppgitt som fødested på Johan Oluf Hermansson, Helsingland, må vel være det som på svensk er Hälsningland, og består av følgense kommuner;
Söderhamns kommun, Bollnäs kommun, Hudiksvalls kommun, Ljusdals kommun, Nordanstigs kommun samt Ovanåkers kommun.
Kanskje søsteren også er født i Hälsningland.
 
 
Med vennlig hilsen,
H.K. Hanssen

2004-04-16, 08:44
Svar #10

lene jansen

Hei!
Har fremdeles ikke kommet noen vei med navnet Vondeavic. Heller ikke nøyaktig hvor i Sverige Johan Hermanson og hans søster Karoline kom fra.
Er takknemlig for alle tips.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna