ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hemavans historia  (läst 860 gånger)

2000-02-18, 09:14
läst 860 gånger

Utloggad Jonathan Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 02:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det finns uppgifter om Hemavans historia som jag kan få tillgång till via internet? Isådana fall, kontakta mig gärna här eller på min mail.
 
Mvh
Jonathan Jonsson

2006-01-12, 21:10
Svar #1

Utloggad Kim Rönnholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hallå Jonathan... lite information jag funnit
 
Så sent som 1834 kom de först nybyggarna till Hemavan. Den lilla byn hette vid den tiden Björkfors men blev tvungen att byta namn när telefonen anlände (på en tiden då det var en telefon operatör som kopplade samtalen). Namnet på byn togs efter en liten ava på älven - Hemavan.  
 
Närmaste staden då som nu är Mo I Rana vid den norska Atlantkusten (100 km från Hemavan). Dit färdades man på skidor eller med häst och vagn eller släde.  
 
Ett myntat utryck på den tiden var Norge fararna. De var människor som reste den långa vägen till Norge för att handla och sälja varor. Det fanns ingen ordentlig väg till Norge förrän på 1930- talet så det var en besvärlig resa.  
 
Här levde folk på jordbruk, fiske och jakt. Men långt innan nybyggarna slog sig ner i området har det bott människor här. Arkeologiska utgrävningar i området visar att här bodde det folk för över 9000 år sedan.  
 
 
Mvh: Wolfman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna