ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husförhör Arvidsjaur  (läst 1072 gånger)

2006-11-01, 14:29
läst 1072 gånger

lottie

Hej!
Någon som vet vad beteckningen No står för? Det står på personer i slutet på andra avdelningen i hfl 1744-1774. Där finns bara sidnummer angivet, ingen ort, ingen plats (annat än varifrån en del av dem kommer). Kan det stå för nomad? Kan ju inte betyda nummer eftersom där inte finns något nummer...Tacksam för svar!
 
(exempel gid 1974.8.59900)
 
Vänliga hälsningar,
Lottie

2006-11-01, 18:38
Svar #1

Nils Widgren

Kan det möjligen vara en förkortning för grannsocknen 'Norsjö'?

2006-11-01, 23:30
Svar #2

lottie

Nja, det verkar ju märkligt med tanke på att innan är ju varenda liten plats nämnd vid namn och varje husbonde (det är samer det rör sig om) har ett väl utmärkt nummer. Efter fol. 41 (tror jag) finns det inget orts/platsnamn längre och inget nummer på husbonden, bara denna benämning No (ett streck under o:et) samt nummer på sidan. Men kanske, måste kolla lite mer på kartan. Men hette det Norsjö då? Och varför står inget mer? Alla hfl innan står det ju ex: fol:2, 1 Kotan, Laukor.
 
På tal om Laukor så har jag en fråga till: vid fol.2 Laukor står det Lyle Same, betyder det att de var samer från Lule älvdal? Fanns uttrycket same så långt tillbaka eller betyder det något helt annat?
 
Fortfarande tacksam för alla svar!

2006-11-02, 09:56
Svar #3

Lottie Eriksson

Lottie Eriksson heter jag som gjort ovanstående inlägg om beteckningen No och Lyle Same. Det var inte meningen att vara anonym!

2006-11-02, 18:10
Svar #4

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Hej Lottie, I de lappländska husförhörslängderna brukar man ofta se förkortningen Bn (Bonden) eller Ln (Lappen) framför familjefaderns namn. I detta fall står det No och jag tror att det här står för nomino (kallades).  
 
Som jag läser i Arvidsjaur AI:1 s.2 så står det Lule Same. Att det ser ut som ett y tycks  det vara för att f:et i ordet under går delvis ihop med u:et ovanför. Lulesame menas här med största sannolikhet att personerna var från Jokkmokk. Ordet same existerade vid den här tiden men kan knappast sägas ha varit särskilt vanligt använt i det äldre källmaterialet.
 
Vänliga hälsningar
Carl-Oskar

2006-11-03, 00:00
Svar #5

Lottie Eriksson

Tack för svar! Jo, det står Lule Same på något annat ställe, så det stämmer nog, och Jokkmokk, då vet jag ju vart jag ska leta vidare!
 
Nomino verkar ju troligt, men varför finns ingen platsangivelse när det alltid funnits det innan?  
 
Man kan ju lista ut var de befinner sig när husförhöret görs, eller i vart fall var de hör till, genom ortsförteckningen, men frånvaron av byanamn borde ju betyda något...
 
Vänliga hälsningar,
Lottie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna