ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gifte sig samer med svenskar under 1700-1800 talet?  (läst 2682 gånger)

2005-01-16, 08:42
läst 2682 gånger

Maria Åberg

Min mors släkt har bott i samma region, i Lycksele, ända från 1400-talet.
Jag har funnit några personer angivna som samer bland mina förfäder, på min mormors sida -  när jag tittar så långt tillbaka som till 1700-talet. Men alla hette de vanliga Son-namn.
 
Är det sannolikt  att  övriga (1700-t) då också var samer?  
 
Och mina släktingar därefter, under 1800-talet?
 
Eller gifte sig samer och svenskar?
 
/ Maria

2005-01-17, 22:57
Svar #1

Alexander Lindquist

ja dom gifte sig med svenskar och blev bofasta nybyggare istället. Jag har från alskalandet (alskasjön), holmsjölandet (norr-sörholmsjö) Ran, Gran det fanns mycket skogssamiska skatteland på den tiden. Dom flesta samer på 1700-1800 blev soldater,nybyggare,båtsmän. Kustlappar fanns det gott om längs hela västerbottenskusten dom agera som fiskelappar. Sockenlappar fanns också jättemycket av dom tillägna sig såsom tiggeri och hästslakt,hundslakt åt bönderna. Men en svensk kunde också bli sockenlapp vid ett gifte med en lapp det har man ju sett i en del forskningar. Om du har Johan Philisson Hilduinen i Örträsk så var han född ca 1620 i Kuusamo i Maanselkä lappskatteland i Kemi lappmark.

2005-01-20, 23:05
Svar #2

Viveca Asproth

Beträffande sonnamn bland samer så är det (åtminstone i kyrkböckerna)den vanligaste typen av efternamn både under 1700- och 1800-talet bland samerna i Jämtland.

2007-08-05, 15:22
Svar #3

Helena Bergström

Bland skogs samer så är det ett vanligt att de heter vanliga -son namn. Men det brukas anges i lyteskolumnen i kyrkböckerna om de var samer. Så vitt jag har förstått så förlorade kvinnan ordet lapp ur lyteskolumnen om hon gifte sig med en svensk. Men däremot om hon var svensk och gifte sig med en lapp så fortsatte det stå i kolumnen att hon var svensk.

2007-12-03, 03:33
Svar #4

Kjell Arne Sivertsen

Hei. Kjenner nogon till lapp-navnet Gaup på svenska sidan av kommunene Tysfjord, Hamarøy, Steigen i Nordland fylke i Norge? Det skulle kanskje va flyttlappor vid Stora Vattenfallet och österut. Tidsperioden 1720 till 1800.
Kjenner någon till lappfamiljer jag kunne kontakta i det her området?

2010-01-13, 19:45
Svar #5

Utloggad Peter Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 19:45
    • Visa profil
I lappmarkerna var det mycket mer crossovergiften. Efter kusterna i bondbygd händer före 1870 endast enstaka gånger att avskedade och invalidiserade soldater av s k svensk härkomst gifte sig med samiska kvinnor. Sedan började giftasmösntren bli mer invecklade och mer öppna.

2010-01-14, 09:53
Svar #6

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
I Tornedalen och Torne lappmark har svenskarna naturligtvis alltid varit ytterst få, och giftermål mellan svenskar och samer har därför varit ovanliga (även om jag kan dra mig ett eller två giftermål till minnes).  
 
Däremot har det varit ganska vanligt att tornedalsfinnar och samer gifte sig med varandra från 1600-talet och fram till nu, delvis antagligen eftersom man inte hade samma nedlåtande syn på samerna i Torne lappmark som i de svensktalande lappmarkerna, och delvis eftersom man rent ekonomiskt kunde vinna mycket på att ha en fot i varje läger.  
 
I synnerhet i Karesuando och Enontekiö var giftermål mellan (fjäll-)samer och tornedalsfinnar mycket vanliga, men de förekom även i Jukkasjärvi. När Jukkasjärvi åter fick skogssamer på 1800-talet blev giftermålen mellan dessa och de oftast bofasta tornedalsfinnarna vanliga även där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna