ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holmsjölandet (nuvarande Sörholmsjö-Norrholmsjö, Fredrika sn)  (läst 1024 gånger)

2001-03-25, 13:59
läst 1024 gånger

Alexander Lindquist

jag behöver hjälp att finna Paul (Pål) Jonsson f. 1735 3/5 vars? han bor på holmsjölandet med sin fru Magdalena (Malin) Larsdotter f. 1736 vars? jag skulle vilja ha uppgifter mer om dom 2 , alla hänvisar mig till Lundströms cd men inte får jag nå mer upplysning om dom personerna där jag vill gå bakåt till deras fäder osv inte framåt. Finns det ingen som har samma släktband som mej. hjälp mej

2001-09-05, 08:33
Svar #1

Alexander Lindquist

hej jag tar nu upp samma om nån kan ge mig upplysningar om lappmannen Paul (Pål) Jonsson f. 3/5 1735 i Holmsjö gift med lappigan Magdalena (Malin) Larsdotter f. 1736 fr Åsele? vilka ä deras föräldrar nån som har nån uppgift om detta jag har iallafall deras dotter Anna Maria f. 1770 född i Holmsjölandet gifte sig 1790 med lappmannen Erik Ersson Selja f.1756 på Alskalandet, Åsele, vilket deras dotter Maria Lovisa Selja f. 1801 kom att gifta sig med en bonnpojk från Lemesjö i Arnäs sn. dom gifte sig 1825 i Fredrika sn. Födde där en dotter i Stensjön flyttat samma år ner till Lemesjö, där dog Maria Lovisa 1860 i lungsot. Denna gren som utgår från min farfars farmors mor har ju fastnat på den kan inte komma nån vart, men äre så att Pål kan troligen vara son till Jon Larsson f. 1699 i Jukten, Grans lappby??? vilket uppehöll sig vintrarna runt 1700 talet kring Holmsjö å dess byar....
 
tacksam för svar.
alex

2004-03-03, 04:44
Svar #2

Alexander Lindquist

Enligt Christer Westerdahl i Samer Nolaskogs har han tagit upp att själva Holmsjölandet skulle ha legat vid Holmträsk i nuvandrade Åsele socken. Men det kan jag säga av egna erfarenheter att det inte alls stämmer, eftersom Holmsjölandet ligger i nuvarande Bjurholm med byarna Sör-Holmsjö, Norr-Holmsjö som tillhörde Fredrika församling.

2004-04-09, 15:46
Svar #3

Alexander Lindquist

Norrholmsjö lappnybygge 1781 När Sörholmsjö blev nybygge synes lapparna ha blivit undanträngda. I den situationen valde lappmannen Lars Hansson Fjäderholm på det norr om liggande Viska lappskatteland och dennes hustru Anna Pålsdotter f. 1741 att själva uppta ett nybygge. De upptog 1781 Norrholmsjö vid Stora Holmsjön, som tillhör Holmsjöbäckens flodområde och Karlsbäckens, vilket Sörholmsjö gör. Annars låg ju de båda nybyggena nära varandra, endast sex km skilde dem åt, och de tillhör egentligen ett ganska samlat sjösystem här emellan Mjösjöåns och Lögdeälvens vattenleder. Läget är högt med Sexberget som högsta punkt en dryg mil i sydväst (497 m.ö.h) Här möttes nu lapskt och finskt. Någon släktskap eller tidigare förbindelse mellan Sörholmsjöfolket och Norrholmsjönybyggarna har inte kunna påvisas. Lars Hansson var son till skattelappen Hans Ersson på Viskalandet och hustrun var vid vigseln 1759 lappiga ifrån Bergvattnet (Dorotea) och hade gått i lappskolan i Åsele. Nybygget kallas i Fredrikas äldsta kyrkböcker för Holmträsk. I Åseles äldre böcker talas om två olika Holmträsk, dels detta och dels ett Holmträsk, som numera tillhör Anundsjö. Sörholmsjö upptogs ej i åseleboken, däremot i Nordmaling före 1799 och kallas då Holmsjön Detta måste beaktas noga vid forskning om dessa byar. Ris Och Rot av Tyko Lundkvist sid 278-291

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna