ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lappflickan Johanna Lovisa Fredriksson f 1870-12-10 Alten ANT  (läst 584 gånger)

2001-08-09, 16:53
läst 584 gånger

Marie Fröjd

Hej alla rotletare

Har idag fått veta att min mormors mor var av samisk ursprung mmm Lappflickan Johanna Lovisa Fredriksson, född 1870 12-10 Alten Norska Finnmarken. Pastorsämbetet Tanums Församling Alten AMT
mmf Karl Napoleon Karlsson, korgmakare född 1868? Söndre Österdalens Fögderi
oäkta dotter: Johanna Wilhelmina f 1899-09-13 döpt i Arbrå sedemera gift med Hjalmar Gottfrid Kristiansson (Christiansson)Fläckebo församling.
Finns det någon som känner till något om detta. Skulle bli mycket glad och tacksam för alla upplysningar.

Med vänlig hälsning
Marie Fröjd

2001-09-17, 18:54
Svar #1

anki

Hej Marie
Det jag vet om Johanna Lovisa 1870-12-10 är att hon Kallades för dövjohanna,döv blev hon pga att hon fick (nervfeber)hon dog 1943-12-19 i norsjö
hon fick en dotter i Bjärtrå 1895-11-04 det var min farmor *L*
I födselboken i bjärtrå står att Johanna Lovisas far var en liten lappgubbe hon står även upptagen som lappflicka.
vill du veta mer om den släkten.
 
Anki

2001-09-18, 15:37
Svar #2

Marie Fröjd

Anki,
 
Jag blev så glad över ditt meddelande. Jaaa, jag vill veta så mycket som möjligt. Har mejlat ett brev till dig. Jag hänger inte riktigt med.. Din farmor från Bjärtå, måste vara en syster till min mormor!! Är vi släkt??
 
Mvh
Marie Fröjd

2001-11-28, 09:23
Svar #3

Marie Fröjd

Hej Anki!
 
Jag skulle bli väldigt glad om  du hörde av dig angående döv-Johanna och släkten runt henne. Jag är väldigt intresserad av att få veta mer.
 
Mvh
Marie Fröjd

2001-11-29, 02:00
Svar #4

Ingrid Berg

Hej!
Vet ni om att i Norge finns flera folkräkningar och andra källor på nätet? Adressen till Digitalarkivet är: http://www.hist.uib.no/arkivverket/.  
Alta (Alten) hör som sagt numera till Finnmark, men folkräkningen 1801 finns under Troms Amt.
 
Hälsningar
Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna