ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lapp-Lars från Berg i Jämtland  (läst 4891 gånger)

2000-06-10, 09:27
läst 4891 gånger

Ingrid Wikberg

Känner någon till Lapp-Lars,som bodde i Hoverberg uppe i Jämtland, i en stuga på skogen? Han gick runt i gårdarna på 40 & 50-talen och sydde laddor dvs vinterskor av tjock vadmal till barnen. Dog troligen någon gång omkring 1960.  
Vem var han, från vilken släkt kom han och varför bodde han í denna lilla stuga? Och vem var Lapp-Maria som var hans mor(?) och som tydligen var kunnig i att behandla sjuka med örter.  
Min far som var född 1913 påstod att han suttit i denna Lapp-Marias knä som spädbarn ( eller också har jag missuppfattat så det kanske var min farfar född 1881.) Har någon forskat omn dessa och skrivit om dem? I så fall vart kan man läsa om dem? Jag tror att han hette Lars Severin Larsson?
Undrar en sedan länge utflyttad Hoverbergsbo som kände Lapp-Lars som barn och fick nya laddor sydda av honom varje vinter.

2004-05-06, 14:14
Svar #1

clifford ruong

Hör med kalle klock i klockars. (föredeta svärfar) i hoverberg

2004-05-07, 07:55
Svar #2

Ingrid Wikberg

Oj då: så då var du ingift(?) i släkten min! Jag är av klockarsläkten i Hoverberg genom min farfar!
'Kalle i Klockars'och min far var kusiner.Det var länge sedan denna frågan ställdes och sedan har jag läst lite om lapp-Lars i annat forum.  
Tack i alla fall!
mvh
IngridW

2005-07-29, 00:42
Svar #3

Lillian Holmström

Jag vet inget om Lapp-Lars! Men vill gärn veta mer om honom och hans släkt.
För jag har foto på en kvinna som kallades Lapp-Mari som var mycket kunnig med örter och botade många.Den Lapp-Mari jag har foto på var en kvinna som hjälpte min mormors far, när mormors mor dog.De var bosatt i Hälsingland och hon hade en son, Karl Gustav som bosatte sig i Bolnäs trakten.Tror han var förtennare.Han besökte min moster i bland, levde ännu in på 1970 talet. Denna kvinna Lapp-Mari kunde mycket om örtmediciner som hon lärt av sin mor.
Modern kallades också Lapp-Mari! Hon skulle varit en mycket märklig kvinna, som botade många med sitt kunnande om örter! Tror att hon var bosatt i Ljusne. Jag har hört mycket om henne och de övernatuliga krafter hon skulle haft.
En släkting till mig som arbetade på en av dags tidningarna i Hälsingland för mång år sedan, (tror det var Ljusnan eller möjligrn heter tidningen Hälsinge Kuriren)han sände mig ett exemplar av denna tidning där man skrev om denna kvinna Lapp-Mari, som var mor till den jag har foto på. Jag skulle vara tacksam om någon som vet något mer om dessa personer hörde av sig till mig.Kan Lapp-Lars vara en släkting till dem!? En son!?

2005-07-30, 13:44
Svar #4

Lena Eriksson (Lena)

Lilian!
 
Jag har forskat lite kring Karl Gustavs anor. Han hette Andersson, var född 1875 22/4 i Hälsingtuna (X). Hans mor som du kallar Lapp-Mari hette Anna Maria Norman och var född ca 1838. Denna var i sin tur dotter till en (Karl) Olof Norman född ca 1802 och Anna Maria Israelsdotter född omkring 1813.
Familjen var av resandesläkt och Anna Maria dy hade en bror Karl född ca 1850 som gifte sig med Agnetha Sofia Ståhlberg född 1851. Om henne kan du läsa under resandesläkter, Ståhlberg.
 
Det vore intressant att läsa artikeln om Lapp-Mari och se fotot av Anders Byström-Hallin som var svärfar till Karl Gustav Andersson.

2005-07-30, 14:35
Svar #5

Lena Eriksson (Lena)

Hej igen Lilian
 
Jag hittade lite mer om Lapp-Mari men fortsätter under Resandesläkter, Byström-Hallin istället. Mari var ju inte av samesläkt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna