ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Mårtensson född 1657 Umbyn  (läst 2502 gånger)

2005-04-09, 16:57
läst 2502 gånger

Lars

Jag söker efter uppgifter om Olof Mårtensson i Umbyn och hans familj: Olof Mårtensson född ca 1657*(alt uppg 1659)Umbyn död 1727*(alt uppg 1729)Umbyn Skattlapp Umbyn gm NN död/begr 1740-04-18 Umbyn Av mig kända barn:Mårten 1697,Olof 1709. *Olof var född ca 1657,enl. det hans son Olof förtäljer 1741 i Ossian E:s Kattisafwan och Rusele at han af sin fader Olof Mårtensson om 70 års ålder,en är han får 14 ?hr hör tilförenne afled..,vilket skulle bli född ca 1657,död 1727. Dödsdatumet verkar ju i alla fall ganska spikat,eller?  Olof Mårtensson var bror till Mårten Mårtensson i Fahlträsk f.1660 Umbyn,Barbro,Anna i Granbyn samt Kierstin död före 1697 gm Nils Andersson länsman i Umbyn. Jag undrar om sameflickan Anna Olofsdotter f 1678 Umbyn,som var gift 1709 med Herman Olofsson i Lidträsk f 1672,också borde vara dotter till Olof Mårtensson.Det är ju i o för sig några år efter,men de lappmän jag sett noterade av Uhmeåbyn 1700 är:Nills Nillsson,Thomas Andersson,Mårten Nilsson och Olof Mårtensson.  Jag undanbeder helst diskussionen ang Olof Mårtenssons fader men den jag har är Mårten Olofsson f 1624 Umbyn,d 1719 Lycksele:Renägare. Mårten Jonsson Djäkne i Altaware har jag som fader till Olofs bror Mårtens hustru Karin Mårtensdotter.  Emotser g?rna information om Olof M,hustru och barn. Olof Olofsson f 1709-06-24 Umbyns sameby var min ana och ev dö Anna f 1678? Mvh  Lars

2005-05-26, 09:42
Svar #1

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej!  Ditt inlägg innehåller mer information än jag hade sen förrut, så jag vill tacka för det. Naturligtvis ska jag även tvivla på den informationen, men ändå. Tack även för att du nämnde dessa samer i Lycksele diskussionen. Peder Andersson och jag har gemensamma anor i det här fallet.  Mvh Emma

2005-05-27, 16:26
Svar #2

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej!  Jag tänkte att det är bäst jag förklarar det förra inlägget. Dessa är mina anor: MåRTEN OLOFSSON, född 1697 i Umbyn, Lycksele sn.   Gift med CECILIA LARSDOTTER, född 1699 i Umbyn, Lycksele sn.    MARIA MåRTENSDOTTER, född 1736 (döpt 2/2) i Umbyn, Lycksele sn. Gift 1768 i åsele sn med ERIK JONSSON, född 1744 (döpt 17/2) i Volmsjölandet, åsele sn.    deras dotter ANNA ERSDOTTER gift med PER NILSSON,same född 1769 i Fjällsjö, sprintare på Volmsjölandet (enligt K ? LUNDSTRöM sCD_skiva  meddelat till mig av Kenneth Saarstav.)  dotter till ANNA och PER ANNA BARBARA PERSDOTTER, f 1795 2/3 gift med PåL ERSSON (vanlig svensk/finsk)  f 1803 6/8 i Gafsele, åsele  (Källa K_E Gavelin Vilhelminaborna Mag 21)  dotter till A.B.  och PåL ERICA PETRONELLA PåLSDOTTER f 1828 31/6 i Malgovik, Vilhelmina, min ffmfm  Peder Andersson har i diskussion under åsele socken skrivit att han också härstammar från Erica Petronella.  Mvh Emma

2005-05-29, 17:39
Svar #3

Lars

Hej Emma! Oboy,trodde rubriken Samer var död. Roligt att du lade märke till det, och skrev. Mvh Lars

2005-05-29, 20:09
Svar #4

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej Lars!  När du skrev inlägget hade jag inte kommit så långt i släktforskningen,  så därför kunde jag inte svara då.  Jag har bara släktforskat i två månader, men jag har fått massor av hjälp, och källtips och litteraturtips, och nya vänner. Jag har bara hållit på med farfars släkt ( med början i Vilhelmina) än så länge.  När jag fått kunskap om farmors släkt ( startområden Pite /Arvidsjaur) ska jag göra en sammanställning om samer i släkten.  Jag är intresserad av finnar också men de är för många för att jag ska orka sammanställa det som går att veta om dem.   Mvh Emma

2005-06-11, 12:27
Svar #5

Alexander Lindquist

Finns ingen Same som nyttjat volmsjölandet från Fjällsjö. Per Nilsson f. 1753 fanns i Långbäcken, Fredrika tog också upp Långbäcken. Han var född i norska vapsten son till Nils Jonsson f. 1720 i Vapsten.

2005-08-19, 00:12
Svar #6

Lars

Ja,nu har jag i alla fall sett att Olof Mårtensson hade en dotter vid namn Anna. Vid Måns Turssons,f 1718 Vapsten,dop Lycksele 1718-03-09 var det faddrar Johan Mårtensson i Fahlträsk,Anders Olofsson i Umbyn,gamle Olof Mårtenssons dotter Anna Umbyn och Anders Nilssons dotter Brita. Återsår att se om denna Anna är identisk med min Anna f 1678 (i ett tidigare gifte?),dock väldigt intressant att se att en Anna fanns som jag misstänkte.

2005-08-19, 08:59
Svar #7

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej Lars! Kul att det går framåt med släktforskningen.  Jag har  i min tur fått hjälp av Alexander Lindqvist med tanken att den Per Nilsson som var gift med Anna Ersdotter, bland de anor som jag skrivit om tidigare inte var same. Som källa till det uppger Aleaxander: Tyko Lundkvists bok: Av ris och rot.  Jag tyckte att det passar att jag skriver in det här.  Mvh Emma

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna