ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pehr Pehrsson ""Fenkir"" f. 1814 i Mellanbyn/Gellivare  (läst 745 gånger)

2002-08-11, 20:08
läst 745 gånger

Utloggad Britt Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag har namnet Fenkir i mina släktled bakåt i tiden. Nu undrar jag om namnet Fenkir är av samisk ursprung.
 
Mvh
Britt

2002-08-11, 23:02
Svar #1

Alice Ahnqvist

Hej!
 
Svar ja troligtvis. De flesta som har sitt ursprung i de platser som kallas Mellanbyn, Sörkaitum eller Nordkaitum har med största sannolikhet samiskt ursprung. I t ex husförhörslängd från 1855-1864, AI:Lappbok, sid 109 Sörkaitum, lappar: finns denne Pehr med.  
 
Han förekommer även som Pehr Persson Fenker eller Nalsa.  
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2002-08-12, 15:38
Svar #2

Utloggad Britt Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Alice för ditt svar.
 
Nu hoppas jag att du kanske kan hjälpa mig att tyda vad Nils Nilsson ?? f. 1778 i Sockjock/Gellivare och hans syskon har har ett namn till efter Nilsson.
Har själv försökt att tyda det.
 
Mvh
Britt

2002-08-12, 19:28
Svar #3

Alice Ahnqvist

Hej!
 
Menar du Nils Nilsson, född 1778-10-07? Son till Nils Mickelsson och Ella Jönsdotter. Bosatta i Sockjock (Solberg).
 
Jag har bara noterat att han i så fall heter Nilsson i efternamn, förutom i Ljungs familjeregister, sid 353, Båtträsk, Vuottasträsk, där han finns noterad som Nils Nilsson (Mettä).
 
På hans äldsta bror Mickel finns även en notering Nilsson Mettä. I vigselboken står han som Mickel Nilsson Metsä.
 
Även på hans bror Jöns finns tillägget Mettä med.
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna