ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Piprökning och samer  (läst 1027 gånger)

2005-07-27, 17:32
läst 1027 gånger

Leif Jacobsson

Hej!  Min farmors mor ska enligt en muntlig tradition ha samiskt påbrå. En av orsakerna till denna tradition är ett foto där hon ska ha rökt pipa, något som ska ha varit ovanligt bland kvinnor under den tid det är fråga om. Hon heter Emma Lovisa Lindmark och är antagligen född 2/2 1862 som oäkta dotter till en Cajsa Lovisa Olofsdotter i Degerbyn i Skellefteå landsförsamling. Min farmor vägrade också att berätta något om sin släkt. Enligt den information jag tagit del av på anbytarforum kan personer med samiskt påbrå också känt skam över sitt ursprung... Om någon har några kommentarer till detta ämne skulle jag vara intresserad.  Hälsn Leif Jacobsson

2005-07-28, 17:18
Svar #1

Håkan Bergström

Hej!  Jag har också anmödrar födda på 1860-talet som rökte pipa. De var inte samiskor men väl tornedalskor.  /Håkan

2005-07-28, 21:56
Svar #2

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Mer piprökning....Min mormors farmor Ingrid Andersdotter, f 1812 i Simonstorp (E), rökte kritpipa. Hon påstods härstamma från svedjefinnar som ju förekom även i Kolmården.  /Marianne K

2005-07-29, 07:57
Svar #3

Rune Edström (Rune)

Hej Min farmor född på 1870-talet rökte pipa ännu på 1940-talet. Hon hade en pressad kaka som hon skar med en kniv ur och lade i pipan. Plåtbiten som fanns på den kakan var en eftertraktad souvenir. Hon var nog inte av lappsläkt. mvh rune

2005-07-30, 23:25
Svar #4

Leif Jacobsson

Hej!  Tack för era svar! Det verkar ju som om bruket av pipa bland kvinnorna fanns bland olika befolkningsgrupper (och ej speciellt samer). Eftersom i alla fall två av svaren är hämtade från norra sverige kanske det vara mer karakteristiskt där?  Hälsn Leif Jacobsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna