ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svensker fra Tornedalen til Nordnorge (bok av Emil Grym)  (läst 1638 gånger)

2000-07-20, 16:01
läst 1638 gånger

Utloggad Kari Larsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2009-09-21, 20:01
    • Visa profil
Jeg er interessert i informasjon om svenske-innvandringen til Nord-Norge på 17-1800-tallet. Kanskje var disse samer, kanskje ikke.
 
Jeg er i hvert fall på jakt etter Morten Mortensen, født mellom 1740 og 1750 i Sverige,
bosatt Sand, Malangen, Norge fra 1777. Kanskje er det han som kom fra Karesuando församling i perioden 1751-1780, som jeg akkurat har funnet i boka Emil Grym: Från Tornedalen till Nordnorge (Luleå 1959):
 
Mårten Mårtensson med hustru og 2 barn. (Men i F1801 har jeg ikke registrert at han har hjemmboende barn født før 1782).
 
Er andre på jakt etter utvandring i dette området, så har jeg ovennevnte bok på hjemlån. Det bodde forresten andre svensker, på Sand i Malangen i 1801, ifølge innrulleringslisten for 1801. Alderen i parentes er tatt fra 1801-tellingen: Josef? Hendrichsen, 26 (20), Peder Olsen, 42 (44), Anders Josephson, 18 (mangler i F1801), Ole Joensen, 80 (70), Peder Andersen , 44
år (36). Morten Mortensen var der 64 år (61).
 
Jeg ser av boka at i samme periode kom også Peder Ohlsson Kaosaari med hustru og tre barn. Peder Olsen fra folketellingen har imidlertid bare barn fra 1-12 år bosatt hjemme ifølge folketellingen i 1801.

2000-11-12, 21:43
Svar #1

Torbjörn Holmström

Hej Kari. Jag har tyvärr inga upplysningar om de personer som du söker. Jag är däremot intresserad av de som flyttade från Tornedalen till Nordnorge. Min mormors far Johan Majala var inflyttad till Norge i mitten av 1800-talet. Jag har hittat honom i olika folketellingar. Svårigheten är att hitta honom i Finland (Torneå) eller Sverige (Haparanda). Boken du skriver om kanske kan vara till hjälp. Under 1900-talet har jag haft en onkel som bott i Malangen. Lycka till.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna