ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad är Samer? Jag tänkte skriva mitt specialarbete om samer. Vart kan jag hitta information?  (läst 2087 gånger)

2002-03-10, 23:56
läst 2087 gånger

pontus

Hejsan! Jag ska nu som slutspurt i gymnasiet skriva mitt specialarbet. Jag har då tänkte mig att skriva om Samer. Min hypotes är: Vad är samer? Har de samma kung som oss syd-svenskar? Vart bor dom? Vad livnär de sig på? Sameslöjd.  Jag behöver alltså all information som går att få om samer. Jag är tacksam för hjälp!  MVH: Pontus

2002-03-11, 07:20
Svar #1

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:48
    • Visa profil
Hej Pontus! Det finns rätt mycket skrivet så Du kan alltid kolla vad Ditt bibliotek har att erbjuda, vilket kanske till stor del kan bero på var Du bor.  Sedan får Du här två länkar där Du kanske kan hitta någonting: www.sapmi.se/ssr/index.html www.sametinget.se/sapmi/index.html  Lycka till med Ditt skolarbete,  hälsar Maiken,  en nybyggarunge uppvuxen i Sapmi
Maiken Arvidsson

2002-03-11, 08:51
Svar #2

Ella Severin

Kommentar: Lär man sig så lite i dagens skola? Och detta är Sverige...... Blir faktiskt mycket förvånad över den totala brist på kunskap som frågeställaren Pontus visar.

2002-03-11, 13:26
Svar #3

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Ella Hur mycket fick du lära dej om våra Samer, när du gick i skolan? Själv gick jag skolan 50-60talet, och inte fick vi lära oss nåt. Jodå, klädesdräkt och sameslöjd, inte ett ord att deras eget språk var förbjudet. Det är ett viktigt arbete Pontus gör, all heder åt honom. Hälsningar Janet

2002-03-11, 14:37
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag valde ett ämne som jag kände till lite om när jag gjorde mitt specialarbete. Så slapp man att lära sig allt från scratch.

2002-03-11, 16:21
Svar #5

pontus

Tack för all hjälp! Anders, specialarbetet går ut på att skriva om något man vet lite om, något som man tycker är intressant. Var din hypotes Jag vet allt om detta, det liknar mer ett arbete man gjorde i 3:an. Att göra som du gjort, tyder bara på att du inte vill lägga ner någon tid i det.  Tack!

2002-03-11, 19:48
Svar #6

Marita Kvist

Ella Det är lite trist när man får beska kommentarer när man ställer en fråga, verkligen oseriöst faktiskt ! Sådana kommentarer kan skrämma bort nybörjare, som mig, och andra som vill ha hjälp av kunnigt folk. Marita Kvist

2002-03-11, 22:29
Svar #7

Alice Ahnqvist

Hej!  Tips på litteratur:  I tidningen Samefolket hittar du säkert en hel del artiklar du kan ha nytta av. Se vidare www.samefolket.se  Ernst Manker har skivit en hel del bl a Medmänniskor i Norr  Filip Hultblad har också gett ut en del böcker.  Samerna - i historien och nutiden av Israel Ruong  Lapparna. En bok om samefolkets forntid och nutid av Björn Collinder  bara för att nämna några böcker.  Kanske kan du också få tips på litteratur via Umeå universitet www.umu.se/samiska eller universitetet i Tromså i Norge.  Lycka till med ditt examensarbet!  Alice Ahnqvist

2002-03-11, 22:56
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Pontus, då antar du fel. Jag valde ett ämne som jag var intresserad av (och då brukar man veta lite om det) och fördjupade mig ytterligare i det. Men OK, om det ingår i förutsättningarna att ni ska välja ett nytt område så har du säkert valt ett intressant ämne med samerna!   Med risk för att stämplas som besserwisser tycker jag i alla fall att du inte ska använda ordet hypotes i ditt arbete på det sätt som du gör här. Du har missförstått ordets betydelse. En hypotes kan inte vara ett antal frågor. En hypotes är en teori eller ett antagande, som bör kunna bevisas eller styrkas på något sätt. Du skulle t ex efter att ha studerat ämnet kunna framlägga en hypotes om varifrån folkgruppen härstammar eller hur långt söderut i Skandinavien samerna har bott, och argumentera för att din hypotes är riktig. Lycka till med arbetet!

2002-03-13, 14:05
Svar #9

Rickard Johansson

Hej Pontus! Kämpar själv med ett specialarbete om samerna. Om du vill ha bredd alt. fördjupning, kan du kolla på Riksdagens hemsida, under jordbruksdepartementet. Där finns två utredningar, en från 1999 och en publicerad nu 2002. De rör dels ILO-konventionen 169 införlivande i svensk rätt, dels rennäringspolitiska kommittens arbete kring rennäring m.m.  I utredningarna, i vart fall 2002:s, finns en litteraturlista, om jag inte missminner mig.  I utredningarna finns det hänvisningar till äldre utredningar, som sammanställer stort om samernas liv, t.ex. språket, kontakter med myndigheter osv. Dessutom finns alltid en historik med.  Good luck

2002-03-17, 20:29
Svar #10

Ingrid Mnsson

Hej Pontus Ett tips är att titta på www.ajtee.com som är samemuseet. Där borde du kunna både hitta bra info samt komma i kontakt med folk som kan hjälpa dig. Vänligen Ingrid Månsson

2002-03-17, 20:56
Svar #11

Andreas Snildal

Hei.  Jeg vil bare göre oppmerksom på at riktig adresse til samemuseet er www.ajtte.com  Mvh. Andreas Snildal

2002-04-29, 12:50
Svar #12

pontus

Hejsan! Nu är jag inne på det sista i special arbetet, och nu har jag hittat nästa all information jag behöver. Jag har bara ett par frågor som jag inte lyckats fått svar på:  Har Samer samma kung som oss syd- svenskar? Kan Samer rösta i det svenska valet? Har Samer egna politiska partier?  Tack för all hjälp tidigare!  MVH: Pontus

2002-04-29, 14:30
Svar #13

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:48
    • Visa profil
Pontus! Först så undrar jag vad Du menar med syd-svenskar? Samer finns bosatta över hela landet liksom det över hela landet bor icke-samer.  Ang kung och rösträtt så måste Du beakta i vilken nation inom Sapmi som man är mantalsskriven. Vad Sapmi är har Du nog nu klart för Dig vid det här laget! Ang samernas egna partier så kolla på www.sametinget.se välj sedan sametingsval/resultat från tidigare val, så kan Du läsa om hur val till sametinget går till.   Lycka till med skolarbetet Hälsar Maiken
Maiken Arvidsson

2002-04-29, 17:50
Svar #14

Andreas Snildal

Pontus!  Samer som er svenske statsborgere har kong Carl 16. Gustaf som sin konge, på samme måte som samer som er norske statsborgere har kong Harald 5. som sin konge. Samer har aldri hatt noen form for egne konger eller hövdinger. Samer som er svenske statsborgere har de samme rettighetene som hvilken som helst annen svensk statsborger, og kan stemme ved valg i Sverige. I tillegg kan samer bosatt i Sverige stemme ved sametingsvalgsvalg til det svenske sametinget, på samme måte som samer bosatt i Norge kan stemme ved valg til det norske samtinget. Se www.sametinget.se og www.samediggi.no.  Til sametingene finnes det egne samiske partier, i tillegg til de vanlige partiene (er ikke helt sikker på om det er slik i Sverige).  Lykke til med skolearbeidet, hilsen Andreas Snildal, Oslo, Norge

2002-05-02, 22:28
Svar #15

pontus

SVAR TILL MAIKEN! Allt efter jag läst på same-sidorna så har jag fått allt från KARTOR till MIN EGEN UPPFATTNING om att samer bodde till 90% i norra Sverige. Men det är möjligt att dom kartor och information jag har hittat var FEL!

2002-05-02, 22:38
Svar #16

pontus

Nu är arbetet färdigställt och jag hoppas på bra betyg! Jag vill tacka alla som hjälpt till! Men det finns även dom som.... Främst vill jag tacka Andreas Snildal som gav mig ett rakt och bra svar!!! TACK! =)

2002-05-02, 22:57
Svar #17

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:48
    • Visa profil
Hej Pontus! Då har jag uttryckt mig lite otydligt.  Din fråga gäller konung, val och politiska partier idag, eller hur? Då måste Du komma ihåg att det finns många samer som idag ej är renskötande och ej hellre bosatta i Sapmi. (Sapmi=samernas land som inte har några nationella gränser.) Liksom många andra av oss ickesamer som vuxit upp i dessa trakter inom Sveriges gränser, har de skaffat sig olika utbildningar och flyttat till andra delar av både Sverige och världen. Om Du däremot ser ur historisk synvinkel på var samerna varit bosattta så får Du en helt annan bild. Då har de ju bott där deras näring, renar (och fiske) funnits.  Alltså får Du komma ihåg att beakta allt som hänt under 1900-talet med befolkningen i Sapmi, både bland samer och ickesamer. Vi har alltså haft en flyttning både till andra näringar och bostadsorter. En same som flyttar från Sapmi är ju fortfarande same, eller hur? Hur djupt in i Sapmi jag än flyttar kan ju inte jag bli same på grund av att mina anor finns bland nybyggarna.    Hör av Dig igen om någonting fortfarande är oklart, hälsar Maiken, nybyggarungen från Sapmi
Maiken Arvidsson

2002-05-09, 16:28
Svar #18

Utloggad Ann-Charlotte Dahlén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-06-12, 15:24
    • Visa profil
hehe, jag tillhör dom försvunna skogssamerna i norra anundsjö sveriges sydligaste skogssamer...Nils Persson. f. 1804 på Stensundslandet, död 1880 i Knäsjö. gift med Brita Nilsdotter f. 1816 i Blåfjäll, barn: Segrid Johanna f. 1850 gift med Lars Jonsson f. 1850 på Kidevare (Girifjäll), Vilhelmina sn. barn: Anna Larsdotter f. 1886

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna