ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är mina två anmödrar samer?  (läst 706 gånger)

2005-02-09, 12:29
läst 706 gånger

Maritha Boström Holmgren

Hejsan! Jag är svensk men numera bosatt i Finland och har samlat ihop det material som ett par personer i släkten delat med sig av. Nu är jag nyfiken på att forska vidare på egen hand och då är en sak jag är mest nyfiken på. Enligt muntlig tradition i släkten har vi sameblod från Arvidsjaurstrakten. De enda personer jag hittat bland pappren jag fått är båda kvinnor födda i Arvidsjaur.  1) Eva Lovisa Berggren *1841 (gift med Karl Jakob Sundvall *1835-11-11 Luleå d.1892)  2) Anna Hansdotter *1777  (gift med Anders Dalkvist *1772-02-07 Ersmark nr. 15)  Om någon har möjlighet att luska fram n?got om deras förfäder, och om det stämmer att det är sameursprung, så blir jag mycket glad. Skulle det även gå att hitta mer om deras äkta män vore jag ännu mer tacksam, då jag inte vet något mer om dem än det som står ovan.

2005-02-10, 07:32
Svar #1

Siv Johansson

Hej Maritha.
Detta fann jag om Eva och Jakob i 1890-års folkräkning.
 
Post 4665231
Berggren, Eva Lovisa
f. 1841 i Arvidsjaur (Norrbottens län, Lappland)
h.Gift kvinna, mor i familjen
Storträsk
Jörn (Västerbottens län, Västerbotten)
Födelseort i källan: Arvidsjaur
 
Sundvall, Karl Jakob 1835 Far
Berggren, Eva Lovisa 1841 Mor
(Barn), Katarina Josefina 1864 Barn
(Barn), Karl Oskar 1867 Barn
(Barn), Anton 1870 Barn
(Barn), Selma Gustava 1872 Barn
(Barn), Anna Teresia 1874 Barn
 
Post 4665230
 
Sundvall, Karl Jakob
Hemmanseg.
f. 1835 i Luleå stadsförs (Norrbottens län, Norrbotten)
Gift man, far i familjen
Storträsk
Jörn (Västerbottens län, Västerbotten)
Födelseort i källan: Luleå
Mvh Siv

2005-02-10, 21:08
Svar #2

Maritha Boström Holmgren

Hej Siv och tack för denna information! Om du skulle råka på fler uppgifter så får du förstås gärna dela med dig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna