ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Historia  (läst 2964 gånger)

2010-01-26, 08:11
läst 2964 gånger

Sten Magnusson

När ska denna avdelning öppnas?  
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-01-26, 10:07
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Du har precis öppnat den Sten! Och jag kan bidra med följande:
 
För forskare på skogsfinnar kan det vara värdefullt att här länka till  FINNSAM, Finnbygder i samverkan, som är en paraplyorganisation för finnmarksforskare i Norden.
 
Genom  Forskarförteckningen kan man sedan komma i kontakt med forskare inom olika geografiska och andra områden, vilket kan leda till diskussion här.
 
Det är i alla fall en from förhoppning...
 
Mvh
/Leif

2010-01-26, 17:36
Svar #2

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Sten
 
Jag känner inte till dina kunskaper om skogsfinnarna i Skandinavien. Men det finns en del bra littertur att läsa som en sorts introduktion till ämnet.
 
Jag vill rekommendera några: Det skogsfinska kulturarvet utgiven av FINNSAM, Segerstedts samling, utgiven av FINNSAM och Den skogsfinska kolonisationen i Norrland av Maud Wedin. Det finns en hel del annat material av olika kvalitet.
 
Är själv medlem i FINNSAM, en sammanslutning för forskare i den skogsfinska kulturen.
 
lycka till
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2010-01-27, 05:40
Svar #3

Sten Magnusson

Hej Leif!
 
Jag upptäckte precis när jag skickat inlägget att diskussionen redan var öppen. Kruxet var bara att jag hade läst att det överst på bl.a. denna sida stod Öppnas inom kort så det var i princip en onödig fråga från min sida. Nåväl vi får hoppas att denna diskussion kan få lite fart framöver.  
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-01-29, 19:17
Svar #4

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej forskare i skogsfinnesläkter
 
 
Det finns ett antal böcker/dokument rörande finska släktnamn.
 
En helt oundgänglig källa till de skogsfinska släktnamnen är Carl Axel Gottlunds nedteckningar. Han var en finsk student som reste runt i mellersta Sveriges finnskogar/finnmarker under åren 1817 och 1821. Han förde dagbok över dessa resor och antecknade bl.a. finska släktnamn. Under tiden därefter och fram till sin död utarbetade han bl.a. några dokument med anknytning till släktnamn.  
 
Han antecknade finska släktnamn i husförhörslängderna vid sin resa 1821 i Värmland. Nedteckningarna gällde husförhörslängderna för socknarna Dalby, Gräsmark, Fryksände, Norra Ny och Östmark. Dessa har getts ut av Företaget Veidarvon (Anna Forsberg och Niclas Persson). De bör väl kunna beställas från Veidarvon eller lånas via något bibliotek eller köpas vid Torsby Finnkulturcentrum.  
 
Gottlund har också upprättat några särskilda dokument:
 
1) Folkmängden på finnskogarna. Detta innehåller ungefärligen 2 900 personer med finska släktnamn. Dokumentet är utgivet som en Rapport nr 3 2004 med titeln: C.A. Gottlunds Folkmängden på finnskogarne fra 1823.Utgivare är Högskolen i Hedmark och författarna är Jan Myhrvold och Niclas Persson.  
 
2) en släktnamnsförteckning som är utgiven under beteckningen: ”Carl Axel Gottlunds förteckning över familjenamnen på de svenska och norska finnskogarna. En dokumentation 1817-1823”. Utgivare är Veidarvon förlag (Anna Forsberg och Niclas Persson). Gävle 2003.  
 
Slutligen vill jag nämna det allra senaste i släktnamnsväg betr skogsfinska släktnamn. Det är den nyligen utkomna rapporten/boken Skogsfinska släktnamn i Skandinavien. Det är en projektgrupp (där bl.a. jag har ingått) som har jobbat i ca 10 år med att inventera källmaterial i jakten på släktnamn. Boken ingår i serien Karlstad University Studies 2009:58. Karlstad 2009.  
 
hälsar Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2010-03-04, 13:33
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Här är information om boken som Jan-Erik nämner:  Skogsfinska släktnamn i Skandinavien.

2011-03-26, 19:19
Svar #6

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Carl Axel Gottlunds nedteckningar/dagböcker över sina resor i finnskogarna är som nämnts ovan oundgängligt för de som har släkt i dessa trakter.
Men vilka utgåvor är egentligen att rekommendera?
Efter vad jag förstått så är många (alla?) mer eller mindre kraftigt censurerade då de stundom är minst sagt klarspråkiga, se till exempel:
http://www.kulturkoppra.se/istid/page.php?id=2506
Därav min fråga, är någon utgåva av 1817 & 1821 års resor ocensurerad?
Mvh,  Lars

2011-04-01, 14:38
Svar #7

Utloggad Björn Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2017-09-08, 16:54
    • Visa profil
    • www.kamphavet.se
En av mina anor kommer från Rögdåsen i Östmarks socken. När han dog 1717 stod han som Hans Hansson, men i hfl (AI:2 1711-1719 Fryksände, sidan 92)som Hans? Ja, vad då? Vallkin?
Jag antar att det egentligen skall vara ett finskt namn, men vilket?

2011-04-01, 15:27
Svar #8

Utloggad Robert Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2018-05-14, 14:47
    • Visa profil
Björn,
 
Valkoinen.
 
Mvh
Robert

2011-04-29, 17:40
Svar #9

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hej,
Besvarar mitt eget inlägg ovan. 1986 års utgåva av 1821 års dagbok har de censurerade partierna med som fotnoter.
1984 års utgåva av 1817 års dagbok har det däremot inte. Jag ska undersöka vidare om någon översatt även dem.
Mvh,   Lars

2011-04-29, 19:47
Svar #10

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Lars
 
Så vitt jag känner till, innehåller C. A. Gottlunds dagbok rörande 1817 års resa inga censurerade delar.
 
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2011-05-02, 18:00
Svar #11

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hej Jan-Erik,
 
Jag har haft kontakt med Finska litteratursällskapet för att reda ut frågan en gång för alla.
Enligt dem så ligger det till så här:
Den utgåva på svenska som finns av 1817 års dagbok innehåller precis som du säger inga censurerade/chiffrerade delar. Dock så skrevs det manuskriptet på svenska av Gottlund själv, sannolikt på 1820-talet. De egentliga dagböcker som låg till grund för den svenska översättningen fördes på finska och innehåller chiffrerad text, dock inte alls i samma utsträckning som 1821 års dagböcker. Dessa är inte utgivna i samband med 1817 års dagbok, men finns till viss del i Lars Lundins bok Carl Axel Gottlunds 1800-tal. Svensk-Finska bilder. (2001), jag har dock inte själv tagit del av dem ännu.
 
Mvh,  Lars

2012-09-02, 14:04
Svar #12

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
Vestmarka i Eidskog var et av områdene der finner bosatte seg. Professor Amund Helland skriver f.eks i Norges land og folk om Trond Jerpset f. 1768 at ”han og hans foreldre var av ublandet kvensk herkomst”. Hellands verk kom i 1902. Muligens har han opplysningen fra Ole Andreas Øverland som i en fotnote i Fra en svunden tid: sagn og optegnelser fra 1888 s.52 skriver: Som et eksempel paa, hvor trofast den finsk-norske grænsebefolkning under de seneste krige helt ind i vort aarhundrede viste sig mod sit nye fædreland, kan anføres at folkene på Jerpset (Trond Jerpset og hans forfædre) var af ublandet finsk herkomst. Helland har i såfall byttet ut forfedre med foreldre - noe som gir en annen mening. Øverland arbeidet i Riksarkivet 1879-1885 så det er grunn til å lite på det han skrev.
 
Under Matrand i bygdebok for Eidskog bd. II s.520 kan vi følge Trond Jerpsets aner tilbake til Lars Evensen Matrand f. ca. 1720. Det er ikke opplyst hvem Lars Evensen var eller hvor han kom fra. Han ble trolovet 09.06.1754 og var da tjener på Vinger prestegard. Flere navn kan indikere at Lars Evensen hadde slekt i Holtet i Eidskog. Som brukere i 1690 angis Ole (Oluf) Olsen og Even Evensen. Det nevnes en Ragnille Trondsdatter Holtet død 1729, 97 år. Videre har vi Nils Trondsen død 1721, 71 år, og hans sønn Ole Nilsen Holtet død 1766, 72 år. I kirkeboka er det angitt eksakt alder for Lars da han døde: 82 år 2 mnd 14 dgr.
Som argument brukt for at Lars Evensen ikke var finsk, er at navnet Even ikke ble brukt av finner, noe Øverland altså imøtegår. Mange har over lang tid prøvd å avklare slektsforholdet uten å lykkes.  
 
Mvh Rolf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna