ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Liukoinen  (läst 4311 gånger)

2011-07-16, 22:34
läst 4311 gånger

Utloggad David Nordin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2023-12-16, 14:37
    • Visa profil
Jag har anfäder vid namn Liukoinen och undrar om någon här vet något om denna släkt. Vad jag förstått fanns en Lars Pålsson Liukoinen i Borrsjön, Gräsmark (S) vid 1600-talets mitt. Han fick en son, Pål Larsen Liukoinen, som föddes i Norge(?) omkring 1677 (eller 1679 beroende på källa) och dog omkring 1743. Pål lär ha fått sju barn fördelat på två hustrur. Några barn förblev bosatta i Norge med andra bosatte sig i Gräsmark.
 
Gottlund lär ha noterat Liukoinen vid en Hendrik Larsson, född 1791-03-11 i Långnäshöjden, Gräsmark och död 1849-02-25 i Popetorp, Granbäck, Gräsmark.
 
Om något forskat vidare i denna släkt så tar jag mer än gärna del av det materialet.

2016-07-13, 11:36
Svar #1

Utloggad Gunvor Waller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 16:34
    • Visa profil
Jag har gett mig i kast med släkten Liukoinen/Liukkoinen/Luken för att få veta mer om Valborg Mattsdotter Liukkoinen som levde i N Lekvattnet och på Långekärn, Gräsmark.
Under rubriken Finneslekt i Gräsmark finns ett inlägg om Lars och Pål Liukoinen i Borrsjön. Där talas också om farfar Pål Larsson Liukoinen.


Valborg, som jag forskar om, var dotter till Matts Larsson Liukkoinen. Han kom ursprungligen från Bollnäs, men när han kom till Lekvattnet kom han från Drafsen i Nås.  Se: http://www.finnsam.org/uppsatser/skogsfinnarna_i_safsen.pdf
Matts hade två helbröder, Christoffer och Simon, och två halvbröder, Per och Pål Larsson. Alla hette Larsson eftersom moderns båda män hette Lars men alla hette inte Liukkoinen. Ev hette Per och Pål Kauppoinen men det namnet vet jag inte mycket om, har inte gått vidare på den linjen.


Per flyttade också till N Lekvattnet. Där har han också kallats Liukkoinen, kanske därför att det t ex i Fryksdals övre tingslags häradsrätt AIa:3 (1658-1675) Bild 23 / sid 18 (AID: v66188.b23.s18, NAD: SE/VA/11145) står att Matts och Per var bröder. Det handlar om att Per dödades av fienden 1644 och Matts kom till N Lekvattnet för att ta över torpet.
Enligt forskningen i Nås fick även Pål Larsson flyttbevis till Värmland.
Kan den man som kallas Pål Larsson Liukoinen d ä i Borrsjön vara Matts halvbror? Kan det ha skett en sammanblandning av familjenamnet på samma sätt som med Per Larsson?

2016-07-14, 22:53
Svar #2

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Gunvor
Maud Wedin och jag har skrivit en artikel om brödraskaran Liukkoinen/Kauppinen från Bollnäs. I den redogör vi för olika förhållanden, samband etc. Artikeln är intagen i tidskriften Finnkultur nr 3-4 för år 2005.

hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-07-14, 23:21
Svar #3

Utloggad Gunvor Waller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 16:34
    • Visa profil
Tack Jan-Erik!
Den artikeln har jag läst. Matts Liukkoinens halvbröder hette alltså mest sannolikt Kauppoinen och i så fall är Pål Larsson Liukoinen en helt annan person.
Var det två olika grenar Liukkoinen som kom till norra Värmland ungefär vid samma tid?


Vänligen
Gunvor

2016-07-15, 18:33
Svar #4

Utloggad Alf Wikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 15:06
    • Visa profil
Vad jag vet är att Per Larsson-Liukoinen var svedjefinne och att han dog i Borrsjön, Gräsmark. Han hustru hette Gjertrud Henriksdotter och var född i Mangskog, Gräsmark år 1605. Hon dog i Borrsjön, Gräsmark 1680. Vad jag också vet är att de fick två barn, en pojke och en flicka. Flickan hette Abbelona Pålsdotter och dog 1716-04-29 i Borrsjön,Gräsmark. Påls son hette Lars Pålsson-Liukoinen och var född 1625 i Borrsjön. Han dog på Brandval finnskog i Kongsvinger. Okänt när. Han hade familj men hustruns namn är okänt för mig. De fick dock en son som hette Pål Larsen Liukoinen och var född i Norge. Jag vet också att han fick sju barn med två kvinnor.

2016-07-15, 22:16
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej där betr Liukkoinen

Vi vet att de var fem bröder. Ursprunget finns att hämta i Bollnäs dombok etc. Kristoffer, Simon och Mats Larssöner med troligt släktnamn Liukkoinen bildade den ena brödraskaran. Och den andra brödraskaran bestod av Per och Pål Larssöner med troligt släktnamn Kauppinen. Det senare antagandet bygger bl.a. på att en släkting flyttade till Delaware och kallade sig Caupony. Härtill kommer att Mårten Kupis ängar ligger i Nås, varifrån flera av dem kom/vistades. Mårten Kupis hade Persson som patronymikon. Dessutom bodde en Mårten Kaupin i Lekvattnet 1667-1668.

Pål Larsson i Borrsjön är ett mysterium. Tyvärr är namnet alltför vanligt för att dra några säkra slutsatser. Det fanns många Pål Larsson i Värmland vid den aktuella tiden. Med ledning av nämnd information borde han ha varit en Kauppinen. Men han kan ha använt sina halvbröders släktnamn, dvs Liukkoinen. Det är möjligt att han fann detta bättre. Det gav kanske fördelar eller var mera positivt. Alternativt kan det vara fel information i domboken för Bollnäs. Så vitt jag vet nämns han aldrig som vare sig Liukkoinen eller Kauppinen i någon källa!

Se i övrigt Maud Wedins och min artikel om brödrakvintetten i Finnkultur, nämnd här tidigare.

Alf, du menar väl Pål Larsson? Men du skriver Per Larsson. Denne dog för övrigt i Hannibalfejden. 
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-07-15, 22:47
Svar #6

Utloggad Gunvor Waller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 16:34
    • Visa profil
Tusen tack för svar!
Nu vet jag att det inte bara är jag som funderat över detta. Jag lägger det åt sidan och fortsätter ägna mig åt Matts dotter Valborg. Pål får behålla sin hemlighet.

2016-07-16, 08:35
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jan-Erik, vad har du för referens för den person som flyttade till Delaware, och kallade sig Caupony?

2016-07-17, 13:43
Svar #8

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Elisabeth

Källan är Swedish American Genealogist. Närmare bestämt en artikel av Peter Stebbins-Craigs i serien om New Sweden Settlers. Uppgiften finns i del 6 med personbeteckning 8-109 Samuel Peterson of Fryksände. Högst upp på sidan 132 anges sonen Peter Peterson Caupony.

hälsar Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-07-18, 10:57
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Peter Stebbins Craigs "The 1693 Census of the Swedes on the Delaware (utgiven 1993) finns en längre notis, s. 95-97, om Samuel Petersson från Fryksände och hans familj. I denna nämns sönerna Mattias och Peter, bägge kallade Peterson.

i not 37 nämns att sonen Peter kallades Peter Petersson Caupony, vilket Dr. Craig antar att det betyder "kåpa", "a short cloak", för att skilja denne från en annan Peter Peterson, som kallades Peter Peterson Smith.

Peter Peterson Caupony gifte sig efter 1701 med en Helena, och begrovs 1715 6/2.

2018-10-19, 15:36
Svar #10

Utloggad Gunvor Waller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 16:34
    • Visa profil


Tiden går och vi får mer och mer uppgifter så det är dags för en uppdatering:De var alltså 5 bröder, Per, Pål, Mats, Simon och Christopher. En tidigare tolkning av dokumentet om brödernas inbördes förhållande var felaktig. Det var Per, Pål och Mats som hette Liukoinen.Wijdare gifwes tillkänna om Sal. Christophers Nampn eller alla Bröders nampn förty theras S. Moder Hustru Karin war twegiftig och hennes både förre och efterste man hetr Lars, och syns der medh af ene fadren födde wara Mats, Simon och Christopher Larsson wore sambröder och alle bröder af ene Moder födde äre.” Skall vara: ”men Simon och Christopher Larsson wore sambröder  och alle bröder af ene Moder födde äre”Hälsinglands domsaga (X) AIa:5 (1644-1649) Bild 1530 / sid 137b (AID: v422999.b1530.s137b, NAD: SE/HLA/1040029)Det skogsfinska DNA-projektet har också fått DNA-träff som visar att Mats och Pål var bröder
[size=0.85em][/size]
[size=0.85em][/size]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna