ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Makkoinen  (läst 822 gånger)

2014-01-15, 23:28
läst 822 gånger

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Jag undrar om det har dykt upp någon ny information sedan 2003 om hur det hänger ihop med härkomsten för Sigfrid Persson (ev. 1694-1751) och Anna Matsdotter (ev 1690-1775) i Ovanåker, Skräddarbo? Här är ett av flera äldre inlägg som speglar oklarheten vad gäller den finska härkomsten:  
 
Det är oklart om Anna Matsdotter är dotter till Mats Göransson Makkoinen (165(8)-172(9)) o.h.h. Helga Göransdotter (1673-1754), Kvarnberg Orsa, eller om hon är en Kirjalainen från Norra Los. Tyvärr är ju inte heller hennes dödsnotis överensstämmande med några av dessa tidigare föreslagna föräldrar: Ovanåker F:1 (1772-1803) Bild 29 / sid 49. Det står att hon är dotter till Mats Matsson i Qvarnberg och hans hustru Anna? Matsdotter och att hon är född 1690. Dessa namn finns inte vid den tiden i Kvarnberg. Frågan är kanske vad som mest sannolikt stämmer i dödsnotisen. Jag gissar att Mats stämmer, eftersom Anna har patronymikon Matsdotter. Förmodligen stämmer även Kvarnberg. I alla fall verkar det osannolikt att man skrev Kvarnberg om hon i själva verket skulle ha kommit från Los. Eftersom det enligt husförhörslängderna bara fanns en Mats i Kvarnberg vid den tiden så borde detta avse Mats Göransson (Makkoinen) och att det är namnen på föräldrarna som har blivit fel i dödboken. Jag förmodar därför att Anna snarare är av släkten Makkoinen än Kirjalainen?  Födelseåret måste väl i och för sig inte stämma, men eftersom Mats dotter Anna i Kvarnberg är född 1690 och Anna i Los var född 1682 enligt en ännu äldre uppgift från anbytarforum, så talar väl även detta för att det handlar om Anna från Kvarnberg.  
 
Ytterligare en faktor som kan tala för Kvarnberg är att det i Ovanåkers släktbok tydligen står att Sigfrid gifte om sig 1720 med Anna Matsdotter. Det står i hennes dödsnotis att hon var 30 år gammal när hon gifte sig, alltså 1720 om hon var född 1690.  
 
En annan fråga är i vilka källor man kan hitta Anna Matsdotter från Los?
 
Även för maken finns motvarande frågetecken, men jag får återkomma om det vid tillfälle.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna