ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Sikainen  (läst 489 gånger)

2014-08-05, 21:57
läst 489 gånger

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2017-10-17, 23:14
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Åtminstone delar av släkten Sikainen som återfinns i Södra Röjdåsen, Fryksände/Östmark, kom invandrande från Bergslagen (Ljusnarsberg?).
Jag är dåligt bevandrad i Bergslagen och undrar om det finns någon liknande översikt baserat på mantal som Jarl Ericson gjort för många av Värmlands finnsbygder?
Tips är välkomna!
Mvh,  Lars

2016-05-01, 23:19
Svar #1

Utloggad Annica Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2017-10-17, 11:00
    • Visa profil
Hej! Jag håller på och forskar om Henrik Pålsson Sikainen som ägde 1/4 av Södra och 1/4 av Norra Röjdåsen. Hans son Per Hindriksson får Södra Röjdåsen i arv och Pers systerns make Mårten Jöransson Putten får Norra Röjdåsen. det jag hittills hittat i häradsrätten är att Pers moder är en Marit Matsdotter.

Mårten Jöransson Putten i Norra Röjdåsen och och Per Hindrikssons änka Brita Persdotter i Södra Röjdåsen var uppe i häradsrätten Fryksdaks övre tingslags häradsrätt AIa:5 sid 184 år 1688 (från AD):

Finnmannen Mårten Puttes N Rögdåset prädtendterade arv efter svärmoder salig hustru Marit Mattsdotter i lövåsen som dödde förleden höst vilket hans hustrus broders änka hustru Britta Persdotter (Pers hustru) i S. Rögdåsen å sina barns vägnar...

Marit Matsdotter måste ju då vara Per Hindrikssons och Mårten Jöransson Puttes hustrus mamma eftersom de ärver henne.

Jag har sett på andra sidor att man anger Marit Eriksdotter Karttunien eller en Gertrud Persdotter som moder till Per Hindriksson, vet någon varifrån uppgifterna kommer och om det finns källor på detta?
« Senast ändrad: 2016-05-01, 23:26 av Annica Johansson »

2017-08-05, 20:52
Svar #2

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1701
  • Senast inloggad: 2017-10-18, 21:23
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Det står så här: Fjärdingsmannen Mårten Putten i N. Röjdåsen kräver på sin hustrus vägnar
lösarv efter svärmodern, som dött förra året, vilket hans hustrus broders
änka Britta Persdotter i S. Röjdåsen på sina barns vägnar bestrider.
Mårtens hustru erkännes dock vara arvsberättigad.
1688 vt 61
--

Henrik Pålsson i S. Röjdåsen och hans hustru Marit Matsdotter avstår
hemmanet till sin son Per Henriksson ib för skötsel.
1677 ht 39
--

Finnarna Per Henriksson i S. Röjdåsen och hans svåger Mårten Göransson
i N. Röjdåsen överenskommer, att Per skall behålla S. Röjdåsen och Mårten
N. Röjdåsen, eftersom den senare betalt Per 10 rd och 10 tunnor råg för hans
rätt till en systerlott i N. Röjdåsen.
1684 vt 83
--

Mickel och Henrik Perssöner i S. Röjdåsen och deras bröder kräver av sin
halvbror Hans Hansson (Walken) ibidem del i löst och fast arv efter deras
mor Britta Persdotter.
Henrik bevisar med vitnesmål av Anders Persson i Långerud, att kärandens
far Per Henriksson och dennes syster Marina Henriksdotter ärvt S. Röjdåsen
efter sin far Henrik Pålsson, som köpt hemmanet, men sedan Per Henriksson
blivit gift med Britta, som hade ansenlig ärvd egendom med sig från Norge,
löste Per ut systern Marina från Röjdåsen och köpte åt henne 1/2 Puttorpet
för Brittas medel, och när Britta gifte om sig med Hans Hansson, fick hennes
barn i första giftet 2/3 av S.Röjdåsen och sitt fädernearv i det lösa och Britta
behöll 1/3 för Marinas inlösta 1/3, vilken Britta testamenterat sin enda son i
andra giftet, Henrik Hansson för skötsel.
1725 ht 16

Jag hade som uppgift att Herik Pålsson dog mycket tidigare. Någon som vet?
« Senast ändrad: 2017-08-05, 22:12 av Kenneth Bergman »

2017-08-06, 15:48
Svar #3

Utloggad Lena Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2017-10-19, 00:34
    • Visa profil
I domböckerna står det flera gånger att Henrik Pålssons fru, Per Henrikssons mor, heter Marit Mattsdotter. Och domböckerna som är skrivna när personerna levde och behandlade viktiga frågor om arv m.m. borde väl vara rätt, att hon heter Marit Mattsdotter?

På nätet och i alla personbilder/träd står det att modern skulle heta antingen Marit Ersdotter Karttunien eller Gertrud Persdotter.
Vad finns det för belägg för de uppgifterna? Vi har inte hittat några belägg för Ersdotter/Persdotter mer än , som det verkar , antaganden?

Borde inte Per Henriksson och Marina Henriksdotters mor heta Marit Mattsdotter?

2017-08-07, 23:08
Svar #4

Utloggad Annica Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2017-10-17, 11:00
    • Visa profil
Ja jag är ju verkligen ingen expert men mina funderingar går:

Henrik Pålsson står i mantal tills 1657.
1658 står hans hustru där
1668 står sonen Per i mantalen enligt avskrift: http://www.ostra-amtervik.se/hbf/historia/index.html så då måste han ju räknas som vuxen i alla fall.

Henrik är ju inte död 1657 eftersom han finns med i domböcker efter denna tid 1658, 1663, 1666, 1669 och 1677 då sonen tar över verkar han också leva. Av någon anledning står inte han på mantalen och hustrun för ju hans talan 1677.

Henrik Pålsson och Marit Matsdotter var ålderstigna 1677 då Per får bruka södra Röjdåsen mot att han dem väl försörjer, då borde de vara omkring 65 år tänker jag dvs. födda omkring 1612? (frykdals häradsrätt ala 4 sid 36  ht 1677)

Hösten 1687 dör Marit Matsdotter (i Lövåsen?) enligt: Fryksdaks övre tingslags häradsrätt AIa:5 sid 184 år 1688
då Mårten Putten och Brita Persdotter är uppe i rätten angående arv efter henne.

Jag tror Henrik Pålsson dör omkring vår/sommaren 1683 eftersom Mårten Putten är i rätten juni 1684 angående N Röjdåsen som han dels med sin hustru ärvt och dels köpt av sin svåger Per Hindriksson i sept 1683, detta arv borde ju vara efter Henrik eftersom Marit dör senare.

Samma år är både Per och Mårten i rätten och är väl förlikta med sina hemmansdelar. (Frykdals övre tingslags häradsrätt AIa:5 sid 48 år 1684 (6, 7 & 9 juni 1684)

Ja allt detta är väl känt redan men en annan tanke: möjligen kan Henrik Pålsson och Marit Matsdotter även kan ha haft en son Mats? En Mats Sickan står på mantalen för Norra Röjdåsen 1670-1672 ihop med ett flertal andra.
En Mats Henriksson i Rygdåsen hade haft lönskeläge medh löskonan Wallborgh Larsdotter i Tväråna:  Fryksdals övre tingslags häradsrätt AIa 3 1658-1675 Bild 14  sid 9
men i så fall måste han ju ha dött rätt ung innan föräldrarna.

Jag har fler funderingar men får ta det en annan gång. Ja Lena jag skulle väl också tycka domböckerna borde ha rätt angående Pers moder fast det vet du ju redan ;) men det hade varit intressant att höra andras tankegångar angående det också :)


« Senast ändrad: 2017-08-07, 23:16 av Annica Johansson »

2017-08-13, 11:13
Svar #5

Utloggad Annica Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2017-10-17, 11:00
    • Visa profil
Enligt domböckerna som jag tidigare nämnt står Marit Matsdotter i domböckerna som fru till Henrik Pålsson Siikainen och som moder till Per Hindriksson och Marina och ärver henne .

Något som spär på förvirringen ännu mer är att andra uppger Marit Ersdotter Karttuinen som fru till Henrik Pålsson och mor till Per och Marina men Erik Karttuinens dotter Marit ska bo i Norge med en annan man om nu detta stämmer? Gift med Jacob Mårtensson Liitiäinen f 1636 bosatt i Gravberget, Våler, Hedmark länk:  https://books.google.se/books?id=4m6WBQAAQBAJ&pg=PA96&lpg=PA96&dq=liiti%C3%A4inen&source=bl&ots=jCGwDhKxJR&sig=JN00lx5yR08B8AP4Z3NX3lGwdyk&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjfnLm_9MrVAhUIcRQKHdlHDJs4ChDoAQgmMAA#v=onepage&q=liiti%C3%A4inen&f=false

Marit Eriksdotter Karttuinen ska där fått barn 1670 med Jacob (se under noteringar)
http://www.kamphavet.se/genealogi/AnnBritt/pd9e70bcc.html

Sedan undrar jag om Henrik Siikainens son Pers dop verkligen är rätt och då ev. kopplingen till Södra Hörken?

I Södra Hörken, Ljusnarsberg får Henrik Pålsson en son Per okt 1636 ( Ljusnarsberg C:1 (1635-1655) sid 29 )och senare dottern Marina 1639.
I aug 1636 samma år Per föds gifter sig finnen Henrik Pålsson med Gertrud Persdotter från Rowis socken i Finland ( Ljusnarsberg C:1 (1635-1655) sid 13 ) står inte vart de bor men Pers mor ska ju heta Marit Matsdotter så om det är samma Hindrik som gifter sig och som får barn är det ju troligen inte rätt Pers födsel.

Det verkar som att Henrik i Ljusnarsberg (Södra Hörken) verkligen är gift med en Gertrud när de är faddrar åt andras barn, ingen hustru Marit finns nämnd till Henrik Pålsson men Gertrud.

Jag har bara sett 2 olika Henrik Pålsson i dopböckerna för tiden (om jag inte missat ngt), den andra benämnd Swart som tillnamn
Båda två (Hindrik Pålsson och Hind Swart) är fadder åt samma barn okt 1643:  Ljusnarsberg T C-1 1635-1655 Bild 56  sid 52 
 
Finns väl en möjlighet att  Henrik Pålsson i Hörken skulle flytta till Röjdåsen och gifta om sig och fått barn med samma namn med en ny fru men då skulle både fru och barnen dött. Fast Gertrud verkar leva i.a.f. till 18 maj 1646 då h. Gertrus Hind. Påwfuelsson(s) är fadder: Ljusnarsberg T C-1 1635-1655 Bild 68 sid
64
Även dec samma år är Gertrud  fadder ( Ljusnarsberg T C-1 1635-165) Bild 71 sid 67 )
 Jag har inte funnit Gertrud död i dödboken fram t.o.m 1654 i  Ljusnarsberg.
Så det verkar ju ändå inte så troligt? I så fall skulle Per vara född tidigast 1647.

En Hindrik Påfwuelsson dör i gruvan begravs jan 1648 Ljusnarsberg T C-1 1635-1655 Bild 11  sid 7 men det är kanske en annan Hindrik.
I maj samma år är en Hindrik Påfwuelsson fadder Ljusnarsberg T C-1 1635-1655 Bild 83 sid 79 och även året efter Ljusnarsberg T C-1 1635-1655 Bild 83 sid 79.

Ett barn till Hindrik Påfwuelsson begravs 1639 Ljusnarsberg T C-1 1635-1655 Bild 7  sid 3 vet inte om det är Hindriks i Hörken eller någon annan.

Domböckerna i Ljusnarsberg har jag inte gett mig på men med den information jag har nu så verkar det enligt mig som att kopplingen till Henrik i Södra Hörken kan vara felaktig? Eller åtminstone fel födsel för Per med tanke på fel namn på hustru och att Gertrud ändå verkar leva ytterligare ett tag.
Trots att namnen på barnen stämmer bra i övrigt.

Men tar mer än gärna del av ytterligare information om det finns! :)

Pers Hindrikssons hustru Britta är född ca: april 1645 enl. dödbok nästan 81 år 1725 (första sonen Tomas född 1662 enl dödbok, de andra sönerna mycket senare 1677 och framåt, kan kanske blivit fel ålder vid Thomas död tro? att han var född senare, annars var Britta bara 17-18 år när första sonen föddes även om några barn kan ha dött är hoppet stort till nästa barn men det är ju ren spekulation)


« Senast ändrad: 2017-08-13, 11:47 av Annica Johansson »

 

Annonser



Från bokhandeln


Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna