ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallonsläkt, hur gör jag?  (läst 1928 gånger)

2009-06-07, 20:23
läst 1928 gånger

Utloggad David Backendal

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2012-05-01, 09:30
    • Visa profil
Jag har som säkert många andra forskare ett rykte om släkten, och det
är att det sägs att vi härstammar från en Vallonsläkt.
Hur kollar jag enklast upp detta, var ska man börja??
Tips tas tacksamt emot.

2009-06-07, 21:34
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Det är bara att börja släktforska! Du kan ju börja med att läsa tipsen för nybörjare här på Rötter: http://www.genealogi.se/allman.htm
Lycka till!

2009-06-07, 21:37
Svar #2

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Börja släktforska! Innan jag började släktforska trodde jag att jag var av vallonsläkt på min fars sida. Det visade sig vara felaktigt. På mors sida däremot ser det annorlunda ut. Min mormors farmor hette Erica Lovisa Monier och hennes farmor i sin tur hette Brita Caisa Pousette. I dessa fall var det enkelt att fastställa att de var vallonättlingar med hjälp av efternamnen. Med min mormors mor var det svårare eftersom ättlingarna till Georg (Joris) Francois övergav släktnamnet och började använda patronymikon men dessa kom ändå till hjälp eftersom namnet Joris följde med många generationer. Mormors morfars farfar hette Eric Jorisson och därmed kunde man misstänka något lurt. Jag kände dock inte till att Joris var ett vallonnamn men med hjälp av Anbytarforum kan man få reda på sådana saker. Hittar du ett konstigt namn använder du sökfunktionen i Anbytarforum, det finns mycket skrivet här och du kommer säkert att hitta något intressant.
 
(Meddelandet ändrat av dahlund 2009-06-07 21:42)

2009-06-08, 15:17
Svar #3

Utloggad David Backendal

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2012-05-01, 09:30
    • Visa profil
OK, här har ni en annan sak att bita.
Min frus släkt ska härstamma från Indien, vilket jag ställer mig mycket frågande med tanke på
hon är blondare än sommaren själv. OM det nu är så, hur kan man få ledtrådar i sitt letande på en sån sak?
 
PS. Jag är ny inom släktforskning och måste säga att var jag än vänder mig så blir man trevligt bemöt  
och folk tar sig tid att kolla saker, skriva svar etc.. Jättekul.
 
MVH David

2009-06-08, 21:20
Svar #4

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
David, läs Anders Rybergs inlägg postat torsdagen 29 april 2004 - 22:05  http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/56359.html?1083347351

2009-06-13, 10:38
Svar #5

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Kolla lite på www.vallon.se, där finns förutom listor på olika vallonnamn även lite info om olika vallonbruk. Det kan eventuellt underlätta att i första hand söka i de delar av släkten som bott i vallontäta bruksorter (Eller i närheten av bruksorterna).  
 
Själv har jag kommit långt bak i forskningen på min farmors släkt i Uppland utan att hitta mer än två ingifta valloner som jag alltså inte är släkt med, trots att det pratats endel om vårt vallonblod. Däremot hittade jag valloner när jag forskade på en västerbottnings anor (som ej är släkt med farmor), som visade sig härstamma från uppland. Med andra ord funkar det inte alltid att leta främst i bruksortena men det är väl värt att hålla extra utkik där.

2013-10-29, 13:37
Svar #6

Utloggad Lars Widlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2016-10-24, 15:39
    • Visa profil
Hur kan man få reda på om min första anfader som jag har hittat var vallon? Han hette Per Olson och bodde i Stora Sjögetorp, Västra Vingåker, Södermanland vilket ju är nära bruken i Västra Vingåker.
 
Olson är ju inte som det var på den tiden att man tog sin faders förnam och satte dit son i slutet därför undrar jag var kommer Olson? Jag har läst att Vallonerna ändrade sina vallonska namn till svenskklingande för att passa in i vårt samhälle. Kan det ha varit något sådant månntro som ligger bakom Olson? Eller är jag helt ute och cyklar som vanligt?
 
Mvh.
Lars Widlund

2013-10-29, 16:08
Svar #7

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna