ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kosacker  (läst 1526 gånger)

2005-02-07, 20:17
läst 1526 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hur vanligt är det att träffa på kosacker i svenska kyrkoarkiv?
 
En kosack vid namn Jeremo Z(?) Vancko besökte kyrkan i Alingsås påskdagen 1712, och det föll sig inte bättre än att han kastade upp, vilket renderade kyrkoplikt nästkommande söndag (som framgår av sockenstämman 9 maj 1712).


 
Alingsås sockenstämmoprotokoll 1712 GID 668.6.91700
 
Krigsfånge eller här som allierad med Karl XII? Hur länge stannade dessa i Sverige? Någon som har detaljer?

2005-02-08, 10:00
Svar #1

Bengt Nilsson

Med tanke på tidpunkten (1712) och platsen (Alingsås) skulle min spontana reaktion vara att han var i Sverige som krigsfånge. Karl XII var då ännu kvar i Turkiet och hans allierade hade en roll att spela där nere.

2005-02-08, 10:13
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Kosacker nämns även i Växjö dombok (taget ur minnet, men uppgifter om kosacker nämns även i artikeln Främmande folkelement i Kronobergs län i Hyltén-Cavalliusföreningens Årsbok 1935).
/Niclas

2005-02-08, 19:24
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Ryska cosacker härjade i Nederkalix under senare hälften av 1710-talet. Framgår på flera ställen i dödboken vid den här tiden.

2005-06-04, 10:42
Svar #4

Andreas Klaes Leonard Friberg

Jag skulle vilja släktforska lite om min morfar:
Matti Reinikka
 
samt min mormor:
Hilma, Irma Oikkimus, Oikimus, det finns olika stavning.
Det råder lite olika åsikter om min mormors ursprung och hon vet själv knappt något, det verkar som om hon velat göra allt för att undvika det. Vad jag fått för mig är hon född i Leningrad, fast mamma vill säga att hon är född i Finland hursomhelst, det verkar som om hon hittat på en hel del för att hon var rädd för sitt liv. Hennes föräldrar blev förda till Sibirien när hon var väldigt ung, hon flydde till finland där hon träffade Matti Reinikka och de flyttade så småningom till Borås. Mormors bror Viktor bodde kvar i St Petersburg tills han gick bort för några år sen. Hm, det är tyvärr ett väldigt känsligt ämne. Vet någon lite mer eller skulle mina uppgifter vara tveksamma så uppskattar jag om ni hör av er. Vad finns det eg. för möjligheter att forska på egen hand?
 
Måste jag lära mig ryska, finska? Det vore iofs kul att göra någon helg eller när man sitter och vänter på bussen;)
 
/Andreas, amatörmusiker som ofta spelar ryska folkvisor låtar på luta, piano...
leofriberg.com
 
skicka gärna e-post:
friberg.andreas@gmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna