ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Agronom  (läst 3543 gånger)

2004-08-29, 14:53
läst 3543 gånger

Utloggad Kristina Estrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2008-02-19, 22:54
    • Visa profil
    • estrin.se
Söker info om denna ring. Den sägs vara en agrnomring. Det har även sagts mig att mönstret ska vcara olika beroende på examinerande skola och att denna ej är från Uppsala.
Den är stämplad ABH vilket är Bernhard Hertz AB i Stockholm. De var dock engrosaffär och levererade därför till hela landet. Nästa stämpel är oval, nästa en kattfot och sista en rektangel. Ovalen och rektangeln är alltförskitiga för att jag skulle kunna läsa den med blotta ögat.
Ringens inskription lyder S. Danielsson 2:10. 1911
 
Olika gulsmeder har efter en titt uppgivit olika material. En sa först rödguldskant på silver. Men efter en putsning sa han att det var för hårt för att vara silver utan trodde då istället att det var vitguld el vitguldsblandning.
Den andra menade att det var betydligt billigare material i den.
 
Är det en agronomring? Från vilken skola? Vad kan det vara för material?
Alla ledtrådar som kan leda till gåtans lösning tages tacksamt emot!
 
Mvh Kristina
 

2004-08-29, 15:32
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Dagens agronomring ser inte ut sådan, men jag vet inte hur äldre ringar ser ut och när man har bytt utseende på dem. Är inte datumet den 20 oktober (du har skrivit den 2 oktober men om det är datumet som syns i bilden är det väl den 20).
 
I dagens ringar skrivs examensdatum, även om vi i övrigt räknas som kullar utifrån vårt inskrivningsår. Om det stämmer att det är en sådan ring och det i så fall är examensår 1911, får han sökas i någon av de äldre matriklarna. Det ska finnas en Alnarps matrikel 1862-1933 och en Ultuna matrikel 1848-1932 samt en Sveriges agronomer 1900-1952, de finns t.ex. vid Ultunabiblioteket (se www.slu.se).  
 
Hälsningar,
Eva (inskriven mark/växt -84, examen -90 )

2004-08-29, 15:59
Svar #2

Utloggad Kristina Estrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2008-02-19, 22:54
    • Visa profil
    • estrin.se
Jovisst Eva, 20:10 skulle det stå. Nollan ramlade visst bort!  
Ultunas elevrigster är redan kontrollerat då vi är Uppsala släkt och jag bor i Uppsala. Tyvärr hittade jag ingen Danielsson som examinerades där 1911. Ska de andra två du nämner, Alnarps matrikel och Sveriges agronomer, också finnas vid Ultuna?
Får man vara nyfiken och fråga hur din ring ser ut? Kan du inte lägga ut en bild på den så jag får se? *nyfiken*
 
Hälsningar
Kristina (tunga fordon nån gång i början på 80-talet )

2004-08-29, 17:29
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Min är ett veteax, ganska knubbigt som ligger runt ringen, längsgående - inte på snedden som gravyren på din ring. Jag har nog bara träffat äldre agronomer med samma typ av ring som jag har.
 
Den äldsta matrikel jag själv har är för perioden 1932-1982, och den anger de tre jag nämnde som föregångare, med tryckår och tryckort samt antal sidor - och att de finns i Ultunabiblioteket, alltså Lantbruksuniversitets bibliotek på Ultuna. Men enligt en sökning i Libris finns Alnarpsmatrikeln endast vid SLU/ALnarp och SLU/Skara. Sveriges agronomer ska finnas på Ultuna enligt Libris.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Har du kollat med studentkåren om det funnits sådana ringar som examensringar? Är det en ärvd ring från en släkting eller en inköpt? Varifrån kom uppslaget om agronomring?

2004-08-29, 20:33
Svar #4

Utloggad Kristina Estrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2008-02-19, 22:54
    • Visa profil
    • estrin.se
Eva.
Jag ska åka ut till Ultunabibblan. Jag har varit där många ggr förr när jag stamforskade på travare.  
Tack för tipset om studentkåren också!
 
Ringen har kommit till mig från farmor och farfars dödsbo. På farfars sida finns då ingen Danielsson. Farmors sida har jag dock inte lika grundligt utforskat men med tanke på hur nutida det är (1911) så tycks det inte vara någon släkting på hennes sida heller. Vet därför inte hur/när/varför ringen hamnade hos dem.
 
Tipset om agronomring kom från den 3e guldsmeden jag visade den för. Doktorsring och ingeniörsring var andra förslag som raskt slogs ur hågen efter koll.
 
Många frågor har det varit. Men nu växer iaf pusselbitarna fram. Vem vet, någon kanske t.o.m. känner igen denne S. Danielsson här i min förfrågan?  
Vore roligt att få veta mer om både ringen och dess ägare för att sedan kanske kunna pussla ihop ringens historia.
 
 
Hälsningar
Kristina    
 
(som just hittade Anbytarforums sida med kodtips som synes *hehe*)

2004-08-29, 22:35
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Kristina,
 
Sveriges agronomer finns här:
 
Sveriges agronomer 1900-1952 : Matrikel över agronomer utexaminerade från Alnarps och Ultuna lantbruksinstitut samt Kungliga Lantbrukshögskolan / [Red.: Jacob Bjärsdal]  
förlag/år:   Stockholm : LT : [Seelig], 1953

2004-09-01, 15:16
Svar #6

Utloggad Kristina Estrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2008-02-19, 22:54
    • Visa profil
    • estrin.se
Tack Jan. Men om du läst hela tråden så hade du sett att jag redan fått tips om den.
 
Kan passa på tillfället att även tala om att det har fortfarande inte gått att få verifierat vad det är för ring. Axet tyder på något agrart men det är tydligen inte agronom el agronomie dr för mönstret stämmer inte med dem ringarna.
Han (eller hon?) studerade inte vid Ultuna. Alnarp har jag ännu inte fått svar ifrån.
En äldre man pensionerad från Ultuna sa vid beskrivningen av den att det inte var en agronomring, möjligen en kamratring... Han skulle återkomma inom några dagar när han kollat upp närmare.
 
Inte heller en av Uppsalas större auktionsfirmor kunde hjälpa mig.
 
Sandberg Design /Alton AB svarade att de tittat i gamla pärmar från när Dahlgrens i Malmö tillverkade ringarna. Där finns en snarlik ring som kallas för Lantmammaring, och såldes i en butik i Tomelilla. Vi har inte kvar något verktyg till denna ring här på Alton och guldsmedsbutiken finns inte kvar.
 
Mysteriet kvarstår alltså ännu: Vad är det för sorts ring?

2004-09-01, 15:37
Svar #7

Michaël Lehman (Philippos)

Lantmammaring? Skall det inte vara lantmannaring?

2004-09-01, 17:02
Svar #8

Utloggad Kristina Estrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2008-02-19, 22:54
    • Visa profil
    • estrin.se
Hehehe...
Jovisst ska det! I texten iaf... *sladdriga fingrar på tangentbordet*  
...hur det står till med verklighetens ring återstår att se!

2005-11-23, 15:09
Svar #9

Petra Blixt


2007-04-09, 16:13
Svar #10

Martina Karlsson

http://www.agronomforbundet.se/content.asp?Kategori=8&Doknr=36
 
Här finns mer information om agronomringens historia.

2009-03-25, 15:36
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det någon som har tillgång till de som utexaminerades till agronom i Ultuna (det som finns i närheten av Uppsala)1893.
 
I album #90856 i Porträttfynd finns en massa namn på agronomer från 1893.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-25, 17:52
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tyvärr, mina matriklar täcker 1900-1982!

2009-03-25, 19:15
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Synd!
 
funkqvist
 
Är detta någon professor för agronomutbildningen?
A-M
 
(Meddelandet ändrat av ines den 25 mars, 2009)
Ann-Mari Bäckman

2009-03-25, 20:14
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det känner jag igen från min barndom på Ultuna.
 
Enl Uggleupplagan av Nordisk Familjebok:
FUNKQVIST, H. P. A., professor vid Landtbruks- och mejeriinstitutet vid Alnarp (H. F.).

2009-03-25, 20:35
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det bör då vara Herman Peter Anton född 1870 i Mönsterås, Småland. Han var son till possessionaten Anton Fredrik Funkqvist född 1835 i Mönsterås, Småland. Den sistnämnde finns också på bild i albumet.
 
Tack för hjälpen!
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna