ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Beridare  (läst 800 gånger)

2000-11-21, 11:50
läst 800 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Yrket beridare har varit uppe till diskussion under allmänna frågor i Nättidningen RÖTTER i mars 1999. Då ställdes frågan:
 
»I min forskning har jag hittat min farmors farfar Jöns Björk, han var korpral vid Norra Skånska Husarregementet Landskrona kompani. I 1812 års generalmönsterrulla var han även regementsberidare och profoss.  Vad innebär dessa titlar?»
 
Jag svarade då bland annat: »Vad en beridare sysslade med vet jag dock inte, och ordet finns inte i de ordböcker och uppslagsverk jag har tillgång till. Jag föreslår att du konsulterar Svenska akademiens ordbok, SAOB.»
 
Senare kom också ett annat svar: »I 1956 års upplaga av Lilla Uppslagsboken (Förlagshuset Norden AB, Malmö) beskrivs en beridare som 1:e hästdressör vid en hästskola.»
 
Forts. i nästa inlägg:
 
(Av någon för mig outgrundlig anledning är det inte möjligt att skicka detta inlägg i sin helhet på en gång, däremot fungerar det om man delar upp det i två delar. Har någon annan råkat ut för något liknande någongång, hör av er till redaktören.)

2000-11-21, 12:11
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Forts. från föregående inlägg:  
 
Jag måste konstatera att jag tydligen sökte slarvigt när jag letade efter beridare för ordet finns med också i Svensk Uppslagsbok, där det sägs att en beridare är en ?person som har till yrke att dressera hästar. Beridare finns i Sverige bland annat anställda vid hovstallet samt Statens hingstdepåer vid Flyinge och Strömsholm. Vid hingstdepåerna tjänstgöta beridare även som ridlärare och ansvara för hästarnas skötsel och vård.?
 
Enligt Svenska akademiens ordbok, SAOB, har ordet beridare i betydelsen 'person som rider in hästar' använts i Sverige åtminstone sedan 1500-talet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna