ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brandvakt  (läst 1354 gånger)

2003-09-12, 19:01
läst 1354 gånger

anders sjö

Vad hade en brandvakt för uppgift? Jag antar att han höll vakt och varnade för bränder men kanske någon kan berätta mer?

2003-09-12, 19:20
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej
Var det inte i Ystad som brandvakten stod i kyrktornet och ropa ut tiden än i dag?
mvh
rune

2003-09-12, 20:53
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Brandvakter fanns nog i alla städer förr i världen, när man var rädd för bränder i trähus och halmtak. De brukade nog stå i kyrktornen och hade olika signaler på horn, som talade om i vilket av stadens fyra kvarter det brann.
 
Du kan läsa mer här

2003-09-13, 12:21
Svar #3

Nils-Olof Witting

Hej!
 
Jag flyttar över till T.
Tornväktare.
 
MVH
Nils-Olof i Ystad

2003-09-13, 14:25
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Här i en socken i det inre av Ångermanland fanns en brandvakt fram till mitten av 1950-talet, som hade sitt arbete i ett brandtorn på det högsta berget i socknen. Han arbetade där från tidiga våren till sena hösten för att vakta de milsvida skogarna som syntes och syns från det höga torn som finns där än idag. Brandvakten hade sin bostad där och brandtornet blev ett omtyckt utflyktsmål för människorna i bygden. Varje dag skrev vakten en rapport om ev. misstänkt rökutveckling någonstans, men i dagböckerna, som finns bevarade, finns även anteckningar om besök av älgar och andra djur som han såg från sitt utsiktstorn. En telefon var hans kontakt med omvärlden.
 
Mvh Anita

2006-05-05, 13:27
Svar #5

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
hej!
jag har hittat en brandvakt i Uppsala Domkyrkoförsamling, var kan han ha bott?
I födelseboken för dotterns födelse finns inte platsen där familjen bodde angiven.
mvh Solveig M

2006-10-06, 14:51
Svar #6

Arne Källström

Jag har en anfader som finns i Hedvig Eleonora församling Stockholm 1796. Där är han Brandvaktssoldat.  
 
Någon som vet om dessa brandvakter fick soldat namn ungefär som vanliga soldater fick. Fick dessa brandvakter någon utbildning och finns det något arkiv som har uppgifter om brandvaktssoldater.  
 
Mvh Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna