ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Disponent  (läst 5782 gånger)

2004-05-16, 16:25
läst 5782 gånger

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
En farbror till min farmor hade vid sin död titeln Disponent - jag undrar nu hur man fick den titeln och om man kan ta reda på vart han arbetade?
Tittar jag i Bra Böckers lexikon står det att en disponent är en ledare i ett industriföretag.
 
Farbrodern hette Ernst Hugo Sandegren, levde mellan 1872(18/10)-1931. Var gift med Agda Emma Eugenia Mellin.
Ernst Hugo gick från Intrumentmakarlärling, Verkmästare, Bokhållare till Disponent - allt enligt Arkion, Söder- och Begravda i Stockholm-skivorna.
 
Tack på förhand!  
Susanne

2004-05-16, 19:17
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag uppfattar titeln disponent som just ledare, dvs den chef som praktiskt ledde ett företag - till skillnad mot t.ex direktör.
 
I min släkt har jag disponenter som arbetat som ledare på spannmålsfirma och på tegelbruk - men som samtidigt varit direktörer på andra företag.

2004-05-17, 20:57
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
När det gäller äldre benämningar och yrkestitlar etc brukar Nordisk familjebok, Uggleupplagan (1904-1926) vara en bra kunskapskälla. Den finns dessutom tillgänglig gratis på nätet:
http://www.lysator.liu.se/runeberg/nf
 
Skillnaden mellan en disponent och en direktör är att disponenten var teknisk ledare i ett fabriksföretaga, d v s fabrikschef, och hade fullmakt att i vissa avseenden företräda bolaget, men han behövde inte vara medlem av bolagets styrelse. En synonym till disponent är förvaltare, t ex bruksförvaltare eller sågverksförvaltare. Disponenten var ofta också företagets affärsledare.  
 
Direktören, alltså den verkställande direktören i ett bolag, var vanligen medlem av aktiebolagets styrelse och utsedd att leda förvaltningen och se till att styrelsens beslut verkställdes.  
 
Ett bolag med flera olika industrianläggningar (bruk, sågverk etc) kunde ha flera platschefer med titeln disponent eller förvaltare som ledde verksamheten vid dessa anläggningar, medan direktören var placerad vid bolagets huvudkontor.

2004-05-17, 22:22
Svar #3

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Vilken bra länk! Och tack för klargörandet i skillnaden mellan disponent och direktör.  
 
Vet inte om du redan vet/har gissat att min disponent är fadern till Knut Evald Sandegren (filosofie hedersdoktorn som jag frågade om under den rubriken).
 
Tack!
Susanne

2008-08-06, 17:49
Svar #4

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Äldre tiders bruksförvaltare och sågverksförvaltare motsvarar  - precis som Torsten skriver - senare tiders disponenter. Språkskiftet sker väl i början av 1900-talet.
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 06 augusti, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 07 augusti, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 07 augusti, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna