ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Filmregissör  (läst 2379 gånger)

2010-04-21, 10:34
läst 2379 gånger

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hejsan
 
Undrar om någon känner till födelseuppgifter för Ebba Lindkvist. Hon regisserade filmen Värmländingarna 1910 och är möjligen Sveriges första kvinnliga filmregissör.
 
Tacksam för svar.
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred

2010-04-21, 18:29
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Lars-Ola:
 
Tyvärr kan jag inte ge dig några upplysningar, men blev intresserad av denna pionjär i svensk film Ebba Lindkvist efter att jag läst detta och slog upp henne på internet (yahoo och google) det enda som fanns om henne var just denna enda film. Det som jag kunde se, var att hon gjort en av dessa 20-30 minutersfilmer det som det gång handlade om liksom en släkting till mig (farmors bror) som var filmskådis (operasångar egentligen) Fritiof Strömberg samt scriptan och manusförfattaren Ragnhild Prim. Det borde ju finnas andra kanaler att finna henne. men varken teater eller tidigare filmarbetare har ju forskat speciellt mycket om.
Filminstituet liksom teater och dansmuseet har mycket att plocka fram!!!
 
Jag hoppas Du får svar om hennes födelse och dödsdatum i alla fall! kan hon ha varit (stillbilds) fotograf (det fanns en del kvinnliga sådana fotografer redan då!)
 
MVH Steve

2010-04-22, 16:14
Svar #2

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hejsan Steve
 
Tack för dina funderingar. Ska jobba vidare på att finna mer uppgifter om henne.
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred

2010-04-22, 17:30
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Annars brukar ju den betydligt mer kända Anna Hofman-Uddgren  (som f.ö. har en egen diskussionstråd här i Anbytarforum) tilldelas epitetet Sveriges första kvinnliga filmregissör, se t.ex.:
http://film-forum.blogspot.com/2005/03/arvet-efter-anna-kvinnodiskriminering.htm l
 
och t.o.m. den andra kvinnan i världen som var verksam som filmregissör enligt denna sida:
http://www.answers.com/topic/anna-hofman-uddgren
 
Här finns f.ö. en sida om tidiga kvinnliga filmregissörer som även tar upp Ebba Lindkvist:
http://www.stumfilm.no/kvinnellige_regissoerer.html

2010-04-22, 18:10
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jo Torsten men 1910 är före 1911 eller hur? (jag har lästa dina hänvisningar!)För en skådis & regissör är detta väldigt spännande... Mvh Steve  
 
P.S. och dessutom var hon inte bara en av de första kvinnliga regissörerna (& skådespelerskorna på film) utan en av de första av alla (dvs. båda könen) i Sverige...)
 
D.S.

2010-04-22, 21:41
Svar #5

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Javisst Steve, det är ju helt riktigt att Ebba slog Anna med några månader om man räknar premiärvisningsdatum för deras respektive första (och för Ebbas del enda) film (se vidare Svensk Filmdatabas på Svenska filminstitutets hemsida www.sfi.se), men som sagt så är det uppenbarligen Anna som gått till historien i litteraturen och annorstädes som Sveriges första kvinnliga regissör.  
 
I Sven G Winquist & Torsten Jungstedt: Svenskt filmskådespelarlexikon (1973), med 5000 svenska filmskådespelare lyser Ebba Lindkvist helt med sin frånvaro. Hon finns inte heller med i Lennart Snabbs företeckning över svenska fotografer 1899/1911 som finns tillgänglig på Rötter här, eller bland alla de porträttfotografer som är sökbara i Rötters stora fotodatabas Porträttfynd (som snart är uppe i 100 000 fotografier från 1800-talet och 1900-talets början).  
 
Jag har f.ö. tipsat Lars-Ola (i e-mejl) om en filmvetare som kanske har lite mer biografiska data om Ebba då hon i en konferensföreläsning för ett par år sedan behandlat Ebba Lindkvist och hennes film.

2010-04-22, 21:53
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Filmproducenten Frans Lundberg jobbade mycket med danska skådespelare, så en möjlighet är att Ebba är danska eller var aktiv i Danmark.
 
Det finns två tänkbara Ebba Lindqvist boende i Malmötrakten enligt folkräkningen 1900.

2010-04-22, 22:27
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Torsten och Anders:
 
Ja det viktiga är ju inte vem som var först...he he, men att de hörde till pionjärerna båda två (eller alla andra på den tiden!) Det handlar snarare om att sätta strålkastarna på dem som gick före, som skapade filmkonsten (även om den då inte sågs som konst!). Tänk om vi andra också fick veta vad Du Torsten talade med denna filmvetare om. Jag trodde sajter som bl.a. denna skulle sprida kunskap om det förgångna. vad Du och filmvetaren har snackat om blir ju inte känt för att ni skrivit privat! Publicera detta här och nu uppmanar jag dig och henne!!!
 
Ja Anders, det förvånar mig inte om denna Ebba Lindkvist skulle ha varit dansk, om Du vet mera publicera det här...
 
Med de bästa hälsningar: Steve (gammal teaterskådis & regissör med några enstaka film & tv-roller bakom mig)

2010-04-22, 22:44
Svar #8

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Tack Torsten för ditt uppslag.
 
Min förhoppning är att någon känner till regissörens födelsedata, för att kunna jämföra den med information som min nästkusin har. Ebba är troligen en ana till honom. Inom hans familj har det talats om mormodern Ebba arbetat med film och teater.
 
Får jobba vidare med detta.
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred

2010-04-23, 08:26
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lars-Ola,  
 
Vilka uppgifter får ni fram om nästkusinens mormor de vanliga släktforskningsvägarna? Det kanske blir enklare att eventuellt knyta ihop om du berättar det.

2010-04-23, 08:28
Svar #10

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Steve, nu är det inte så att jag har pratat med någon filmvetare om Ebba Lindkvist. I så fall hade jag givetvis gärna tillfört ev. information om Ebbas identitet i detta forum.  
Men jag har tipsat Lars-Ola om en forskare som ev. kan ha mer information om Ebbas person att döma av titeln på en föreläsning som hon höll 2008 vid The Fifth International Women and the Silent Screen Conference i Stockholm, se:
http://bioscopic.wordpress.com/2008/04/27/women-and-the-silent-screen-conference /
 
Jag brukar dock aldrig lägga ut namn och e-postadresser på Internet till personer som själva inte sanktionerat detta; det var därför jag mejlade den informationen till Lars-Ola. Om Lars-Ola och hans nästkusin får bekräftat av denna filmvetare vem filmregisören var, så hoppas jag precis som du att de kommer dela med sig av den kunskapen här i Anbytarforum.

2010-04-23, 11:21
Svar #11

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hejsan
 
Den information jag har är att Ebba Johanna Lindkvist (Lindqvist), var född Bergman 1882-03-10 i Eleonora församling i Stockholm. Hon gifte sig med operasångaren Viktor L.
 
Det som är av intresse för min nästkusin är om det är samma Ebba som var filmregissören, bland annat av den orsaken att han själv jobbar en hel del med film. Dessutom som jag nämnt ovan förekommer det historier inom familjen som tyder på att det är samma Ebba, hans mormors mor och regissören.
 
Torsten, jag håller med dig angående lämna ut kontaktuppgifter utan vederbörandens medgivande.
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred

2010-04-23, 11:44
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Enligt rotemansarkivet på nätet (Stockholms Stadarkiv) så flyttar hon 1906 från Hedvig Eleonora till annan rote, som tydligen ännu inte är registrerad. De måste ha gift sig före 1910 om det kan vara rätt Ebba.
 
Viktor och Ebba dör bägge i Malmö, 1957 respektive 1942, så långt ser det lovande ut.
 
Hittade inga spår av Viktor Lindqvist som operasångare på nätet.

2010-04-23, 11:50
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Skådepelaren Karl Viktor Lindqvist (född 1872 9/8 i Hedvig Eleonora) bor 1904-1905 på Åsögatan på Söder i Stockholm och är då gift med Sigrid Maria Ingeborg (f. Lindberg 1874 5/4 i Hedemora) och har två söner. Familjen flyttar 1905 15/5 till ort utanför Stockholm. Källa Rotemansarkivet.
 
(Meddelandet ändrat av zzz 2010-04-23 11:52)

2010-04-23, 12:18
Svar #14

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Mycket intressant! Så mycket inom teater och filmhistorien är okänt av någon märklig anledning. Det är som om ögonblickets konst just försvinner med de medverkande...Nu ca. 100 år senare kanske vi är mogna att ära dem som äras bör! Dvs minnas dem i sitt sammanhang...
 
Mvh Steve

2010-04-24, 08:38
Svar #15

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Visst bör väl Ebba Bergman, född 1882 i Stockholm och gift Lindqvist, vara identisk med den Ebba Lindkvist som regisserade Värmlänningarna (1910)
 
Hon finns med i Svensk Filmdatabas och i rollen som Vera i filmen Rannsakningsdomaren från 1911 där Ernst Dittmer stod för manus, regi och foto. Se länk:
http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?type=PERSON&itemid=57492
 
Kikar man på roll-listan så finner man förutom Ebba Bergman bla:
 
Viktor Hallin
Gunnar Gyllander
Algot Persson
Ester Selander
 
Jämför man därefter med roll-listan för den version av Värmlänningarna som Ebba Lindqvist regisserade och där hon också hade en roll... http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rml%C3%A4ndingarna_%281910%29
 
.....så finner man samtliga ovan nämnda och där även Ernst Dittmer hade en av rollerna.  
 
Helene

2010-04-24, 08:52
Svar #16

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Angående ovan nämnda film Rannsakningsdomaren från 1911 så kan man läsa följande om denna kortfilm;
 
Filmen premiärvisades 13 november 1911 på Stora Biografteatern i Malmö. Filmen spelades in vid Stora Biografteaterns ateljé i Linnéaträdgården Malmö av Ernst Dittmer.
 
Ebba Bergman från Stockholm bör ha flyttat till Malmö innan 1910 och också gift sig innan 1910 såsom Anders påpekar här ovan. Att hon omnämns med sitt flicknamn år 1911 finner jag inte så anmärkningsvärt, hon kan ha använt det som ett stage name.

2010-04-24, 16:49
Svar #17

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg av Christina Skagerborg har raderats i samråd med Anbytarvärden; inlägget innehöll en länk till kontaktuppgifter till den av Torsten Berglund nämnda filmvetaren (22 april 2010, som Torsten redan namngivit i ett e-postmeddelande till Lars-Ola) och bröt därför mot generalklausulen under Anbytarforums ordningsregler, Adress- och telefonuppgifter till andra ska inte heller lämnas ut, om inte särskilt tillstånd har inhämtats.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna