ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brofogde  (läst 2778 gånger)

2014-07-25, 17:07
läst 2778 gånger

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Vad gjorde en Brofogde?
Jag har en förfader, Nils Persson Falck f.1655 ca, d.1719 senast, bodde på Glemminge No.7. Han skulle, enligt en jag fick hjälp av tidigare, varit just brofogde i Glemminge.
Den 28 feb. 1705 finns han med i någon from av dombok (tappat bort källan), där det står: Brofogden Nils Persson Falck i Glimminge låtet instämma Ryttaren Ingemar Hörman för otjidiga skälsord, gifwandes tillkiänna att dhet waret Ordskast dem emillan af hastigheet och intet wärde att dhe sig wänligen förlijkt..
 
Hur kan jag hitta mer om honom? När kan han ha fått detta yrket?
 
Jag vet även att han tidigare varit Corporal i Södra Skånska Kavalleriregementet 1680, Svabeholms kompani, Montgomerys skvadron, (1685 står han inte med).
Efter Sveriges nederlag i Poltava (1709) ska han även varit rekommenderad(?) år 1714 (också borttappad källa) att återanställas som Leutnant, Captein eller Fendrik. Hurvida det blev så vet jag ej, Nils måste varit relativt gammal vid den här tiden. Kan jag på något sätt hitta mer om honom? Han verkar inte vara från Glemminge, då han inte finns i MTL förrän 1697 (kanske 94) vad jag kan se.
 
Alla tips och teorier är mycket välkomna!
 
MVH Jonatan Hilding

2014-07-25, 19:57
Svar #1

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Brofogde Hans syssla är enl. 1734 års lag: Tå kiäle ur jorden är, skola swin ringade wara. Brofogden skall även ha hand om och märka alla oringade svin som han finner och tillse vägar och broar. Sysslan avskaffades 1766.
(Detta enligt Andersson/Anderö Ordbok för släktforskare.)
Ett något märkligt samband mellan sysslan att märka svin och tillse vägar och broar, kan man tycka.
 
Vänligen,  
Sylvia

2014-07-25, 20:06
Svar #2

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Okej! Haha,  ja det var ju lite annorlunda! Tack för hjälpen
 
//Jonatan

2014-07-25, 21:50
Svar #3

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
En fundering - bro=kaj. Jag har uppfattat brofogde som motsvarande ungefär tullpolis. Då var det lätt att bli okvädad...

2014-07-25, 22:02
Svar #4

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
I sockenstämmoprotokollen för Slätthög och Mistelås (G-län) kan man finna att brofogdarna valdes rotevis, som regel för ett år men det förekom val på två år.
För häradsvägar valdes fogdarna vid tinget. Så skedde för Allbo härad.

2014-07-26, 10:52
Svar #5

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Interessant! Tack till er båda!
Det finns inte nåt gammalt dokument kvar där man skulle kunna se när Nils Falck blev vald i Glemminge?
mvh Jonatan

2014-07-26, 14:45
Svar #6

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:38
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej!
De borttappade källorna finns under Glemminge (Skåne):
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/16623.html?1395610915
 
Mvh
Magnus

2014-07-26, 16:52
Svar #7

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Hej! Ja jag såg det nu! Tack så mycket!
 
MVH Jonatan

2016-12-26, 20:03
Svar #8

Utloggad Charlotta Hörman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 13:40
    • Visa profil
Hej
Det var ett tag sedan du skrev om Brofogde och om en ana till dig. Jag söker den mannen det handlade om Ingemar Hörman, och tydligen kom det från en dombok. Jag har försökt hitta det i domböcker i Ingelstads härad 1705, men kan inte hitta just det. Du vet inte alls var du fann infon? Där är inga husförhärslängder under den tiden så jag vet inte vart jag ska söka. Tacksam för svar :-)
Med vänlig hälsning
Charlotta Hörman

2017-01-03, 20:45
Svar #9

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Hej Charlotta!
Här är källan! Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kristianstads län EVIIAABB:54 (1705-1705) Bild 103 / sid 201 (AID: v98370.b103.s201) Detta är en renoverad dombok, men vet att det även ska finnas i den vanliga domboken för Ingelstads härad 1705. Kunde inte undgå att se att ni har samma namn. En släkting kanske?


Vet inte mer om honom än att han var ryttare, med största sannolikhet i Södra skånska kavalleriregementet eller Skånska dragonregementet som det senare kallades. Nils Falck (som är min FF FF FF FF FF F) hade tidigare varit korpral i regementet så möjligtvis skulle de kunna ha en koppling där. Vad jag har förstått så finns dock inte generalmönsterrullor för regementet fotograferade för 1680-1710, men finns på Krigsarkivet i Stockholm. Vill själv ha tag på dessa, men det får bli nån gång när det passar då det är en lång resa för min del. Ha det bra! /Jonatan

2017-01-03, 21:26
Svar #10

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Charlotta!!


Tittade i samma dombok lite längre fram (b.148/ s.291) och hittade ytterligare ett mål med Ingemar! Detta är mycket längre än det förra, inte gått igenom hela men här bör finnas mer information!


Mvh

2017-01-04, 20:07
Svar #11

Utloggad Charlotta Hörman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 13:40
    • Visa profil
ooo så kul, tack Jonatan! :-) Det ska bli en trettonhelg med mycket läsande. Det ser jag fram emot.
Jag bor i Smygehamn och har själv långt till Stockholm, men vill väldigt gärna komma till krigsarkivet. Jag ska upp dit med jobbet snart och hoppas så på egentid när vi är där, isåfall kollar jag gärna upp vad du önskar och behöver.
Jag behöver själv uppgifter om min mf ff ff far som var Ryttare (Pehr Hörman) och även om en ev anfader George von Hörmansfelt (som jag har hittat uppgifter om på 1600talet i Nymö, Kristianstads län)
Den här Ingemar är kanske en länk som jag saknar, så det känns riktigt spännande :-)
Jättetack för tipsen!
Med vänlig hälsning
Lotta

2017-01-04, 20:26
Svar #12

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Intressant!
Snällt. Känner på mig att det kan vara ganska tidsödande på krigsarkivet, men får du en stund över så säg gärna till!
Mvh
Jonatan

2017-01-04, 20:39
Svar #13

Utloggad Charlotta Hörman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 13:40
    • Visa profil
Absolut, jag hör av mig ifall vi får ledigt :-)

2017-01-08, 18:40
Svar #14

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Charlotta!
Hittat ytterligare ett mål som gäller både Nils Falck och Ingemar Hörman! Han kallas här Ingemar PERSSON Hörman.
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen i Kristianstad län EVIIAABB:81 (1708) bild 46.

Har nu gått igenom hela och fått fram en del uppgifter. Målet handlar om att Hörman fortfarande anser sig äga gatehuset Glemminge No.7. Kronan tvingade honom flytta för att lämna plats för Falck som skulle tjäna som "Lantz Gevaldier". Men Kronan gav honom ersättning i form av ett annat gatehus, som han senare sålde. Resultatet blir att Falck "förblifwer...orubbat wid gatehusett".


Av texten framgår att Ingemar kommit över No.7 för 16 år sedan (alltså 1692). Och att det uppbugdes av hans "Antecessor Matrimo(n)ii", alltså föregångare i äktenskapet. han bör därför varit gift med Hans Thomassons änka som bodde där vid tiden.


Jag har letat igenom hela generalmönsterrullorna för Skånska kavalleriet för 1701 och 1710, men varken hittat min släkting eller någon Ingemar Hörman. Det skulle kunna vara så att jag missar Ingemar precis, då han kan ha blivit tillfångatagen med resten med regementet 1709, och inte var antagen förrän efter 1701.
Men i domboken står att han är "Tremänningsryttare". Om dem kan du läsa här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trem%C3%A4nningsregementen
men jag vet inte om det finns rullor på dem. Skulle gissa att det även är där min släkting finns, alltså sonen till Nils Falck, Carl.

/Jonatan

2017-01-08, 23:22
Svar #15

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Kan också lägga till ett par till ställen som jag såg hans namn på, men inte kollat vidare på:


I samma bok: b.58 och frammåt, samt b.63


I EVIIAABB:90: b.86 och 96


I EVIIAABB:106 b.60, som även handlar om min släkting-kommer kolla upp nu.


Nu finns det o läsa!
Mvh Jonatan

2017-01-09, 20:36
Svar #16

Utloggad Charlotta Hörman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 13:40
    • Visa profil
Wow Jonatan! Vad info du ger mig! Tack! Lite roligt att din Nils och kanske "min" Ingemar möts igen.
Du verkar kunna tyda gammal skrift bra. Jag gick in och skulle prova läsa men hade svårt att se vad där stod. Men övning ger färdighet, så jag ger mig inte :-)
Den här Ingemar skulle kunna vara far till min Pehr Hörman som jag letar efter (född 1724, enligt soldatregistret 1726)  Per är ett genomgående populärt namn i vår släkt, så kanske kanske. Även det att de har varit ryttare i flera generationer. Men vad är det för tillfångatagande du skrev om?

Vet du hur det gick mellan Nils och Ingemar? Fick Nils ut Ingemar ur huset? :-D
Jag ska läsa om tremänningsryttare när jag skrivet klart här. Det har jag aldrig hört om innan. Vet du vad Lantz Gevaldier är för något?

Det är så mycket att läsa nu, dags att boka in en semestervecka. Tusen tack Jonatan. Jag hoppas verkligen att jag kan hjälpa dig, så som du hjälpt mig.
Mvh
Lotta


2017-01-09, 22:32
Svar #17

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Hej igen!
Vad har du för närmare uppgifter på Per Hörman? Vart bodde han, när dog han etc?


Är ingen expert precis, men som du säger, övning ger färdighet! Hela dåvarande regementet togs tillfånga med i stort sett hela Sveriges armé av ryssarna vid nederlaget i Poltava 1709. Flertalet var fångar i många år och kom aldrig hem igen. Men tiden innan detta värvade man nya trupper som skulle stanna hemma i landet, som skydd när nästan alla trupper stred utomlands. Tremänning kommer av att man satte tre rusthållare till samma ryttare - när det började bli tunt om dugligt folk.


Hittade och letade igenom dessa rullor igår, och hittade mycket riktigt både Carl Falck och Ingemar Hörman, i samma kompani!
(Generalmönsterrullor – Bergsregementet (Yngre) och dess föregångare (Skånska tremännningskavalleriregementet) Vol.1395 b. 4010, 4050.

Intressant är också att här står ålder och födelseort på ryttarna. Tyvärr har dock Ingemar blivit avskedad samma år (1710), och det finns inte (iaf fotograferade) rullor innan dess. Det står att han är "Uthgammal och trampadt i bröstet", förmodligen av en häst, och är nu avskedad. Därför står inte heller hans uppgifter, utan den nya ryttarens.
Men skrev av från domboken igår och där berättar Ingemar att han varit på begravning i Hörup, "derestt han hafwer sin slächt och förwanter". Förmodligen är det från byn Hörup han tagit namnet Hörman! Men skulle vara kul o få veta mer om din Per H., det kan ju också vara så att han är den förste som tagit namnet, men man vet ju aldrig!

Vad jag förstått så är Lantz Gevaldier en form av lant-polis, som även hade hand om fångtransporter! Nils fick behålla huset, men tydligen bosatte sig Ingemar i ett annat hus i Glemminge.
Ingen fara! Hittills har jag hjälpt mig själv lika mycket!
Mvh Jonatan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna