ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Färg- och svartetsare  (läst 549 gånger)

1999-03-30, 23:08
läst 549 gånger

jill

Finns det någon som kan berätta lite historia kring detta yrke? Min farfar hade detta yrke i hela sitt yrkesverksamma liv som började runt 1925. Det jag vet är att en färgetsare färglade alla bilder till veckotidningar mm. för hand. Jag har en hel uppsjö med bilder från min farfar men som sagt det skulle vara roligt om någon vet lite mer historia. Här finns ett litet smakprov på en bild. Tyvärr inte så väldigt bra upplösning men fin ändå. http://hem.passagen.se/nikita/sotare.gif
 
Mvh
Jill

2000-11-03, 17:00
Svar #1

Barbro Lunsjö

Ditt bibliotek kan skicka efter följande bok som fjärrlån: A. Tallberg, Några ord om etsning och andra konstnärliga gravyrmetoder /Sthm 1912/. Där står om färgetsning på s 17.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna