ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Författare  (läst 855 gånger)

2006-01-25, 17:44
läst 855 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Den kända (paa sin tid!) författarinnan och dramatikern Ann-Charlotte Leffler-Edgren född naagon gaang i mitten av 1800-talet är det naagon som vet mer om hennes bakgrund och förfäder och eventuellt barn. Jag regisserade en teaterpjäs av henne Sanna Kvinnor 1992 i Malmö, men har helt tappat bort uppgiftenar om henne under mitt omkringresande liv.  
Jag är alltsaa intresserad av genealogia om henne och hennes familj (det andra uppgifterna kan jag finna paa internet!).
 
Med vänliga hälsningar: Steve Palmquist/M?laga

2006-01-25, 19:31
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Sanna kvinnor, skådespel i tre akter (1883) skrevs enligt Libris av Anne Charlotte Leffler (1849-1892).  
Den enda kvinna som passar in av de som förekommer på Sveriges befolkning 1890 är denna:
 
di Cajanello Leffler, Anna Charlotta
Författarinna (Hertiginna)
f. 1849 i Klara (Stockholms stad, Uppland)
Gift kvinna, mor i familjen
Hagen
Fågelås (Skaraborgs län, Västergötland)
Frånvarande vid inskrivningen
f. Leffler
Födelseort i källan: Klara Stockholms stad

2006-01-25, 21:15
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anne Charlotte Leffler var dotter till rektorn och riksdagsmannen Johan Olof Leffler och hans hustru Gustafva Wilhelmina Mittag, prostdotter från Västergötland. Hon växte upp i ett lyckligt och harmoniskt hem där man kultiverade vidsträckta kulturella intressen. Hon debuterade som författare med dramat Skådespelerskan 1873. Gift 1:o 1872-89 med häradshövdingen Gustaf Edgren. G 2:o 1890 med professorn Pasquale del Pezzo, hertig av Cajanello.
 
Hon dog 1892 21/10 i Neapel.
 
Uppgifterna ur Svenska Män och Kvinnor. Det finns nog ganska mycket skrivet om henne.

2006-01-25, 22:05
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Elisabeth Thorsell och Bo Berndtsson!
 
Jo jag hade ett vagt minne av att hon gifte sig med en italiensk hertig del Pezzo av Cajanello efter sitt första äktenskap med riksdagmannen Edgren som hon hon hade barn med! Vem var de? I mitt tyvärr ofullständiga minne dog barnen tidigt?! Eller har jag fel?  
Med hertigen hade hon inga barn vad jag kommer ihaag och hon dog ganska snart efter äktenskapet med honom, inte sant?
Tack för upplysningarna Elisabeth om föräldrarna, förste maken och Skaadespelerskan m.m. och Bo tack för upplysningen fraan Libris och Sveriges befolkning 1890! Jag har noterat det, Stort Tack!
 
Med Vänliga ¨Hälsningar: Steve i Málaga

2006-01-26, 05:52
Svar #4

Sven Aivert (Svena)

Hej Steve!
 
Hur mycket vill du ha om henne jag har det mesta om henne då hon ingår i en gren av släkten.
Det jag har blir för mycket att lägga ut här.
 
Med Vänliga Hälsningar
Sven Aivert

2006-01-26, 06:23
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Sven, det finns en diskussion Leffler där det kanske passa bättre att lägga ut?
`http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/34607.html?1138122128,Anbytarforum: Släkter: Övriga släkter J-L: Leffler}.
 
Hälsningar,
Eva

2006-01-26, 09:21
Svar #6

Sven Aivert (Svena)

Hej Eva!
 
Jag vet att det finns en Rubrik Leffler .
Det blir även där för mycket att lägga ut.
Det jag har omfattar nämligen 27 sidor.
 
Med Vänliga Hälsningar
Sven Aivert

2006-01-26, 18:12
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Sven:  
 
Jag vill myket gärna veta mera om dem. Skicka gärna dem om Du har lust och tid. men det är väl oksaa i fleras intresse (eller kan/kommer att bli!) saa varför inte lägga ut dessa uppgifter här paa anbytarforum. Säkert bäst under släkten Leffler som Edha skriver(alltsaa dem som är tillaatna enligt Data Inspektionen etc....!).
 
Med vänliga hälsningar: Steve

2008-06-10, 10:25
Svar #8

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Fru Edgren, som hon kallades av sin samtid, kan nog ha haft ett barn i andra giftet med hertigen. Jag har reminiscenser av ett TV-program där den nuv hertigen av Cajanello berättade om henne. Jag uppfattade honom som en ättling. Han var i alla fall bosatt i Italien.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna