ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Guvernant  (läst 1774 gånger)

2002-10-15, 22:24
läst 1774 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Har råkat på en guvernant på 1800-talet, och undrar nu hur en sådan var utbildad, hur gamla hennes elever i regel var? Kan man misstänka att hon själv var av god börd? Har hittat en som jag misstänker var guvernant i en hfl där hon kallas mademoiselle, kan det ha varit en vanlig titel för en guvernant i kyrkoböckerna? Många frågor men, tacksam för all hjälp.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-10-15, 23:10
Svar #1

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Min mormor Dagny Dalin, född Eneroth växte upp med en personlig guvernant som hette Regina Öhrman, född 9 Maj 1848 i Närtuna sn, Uppland.
 
Guvernant Regina Öhrman jobbade för patron Gustav Eneroth på Kydingholms Herrgård i Alunda sn, Uppland. Regina var lärare till Eneroth barnen på Kydingeholm. Min mormor Dagny Dalin (Eneroth) fick ärva pengar och en massa fina möbler av Regina. Hon dog ogift. Reginas halvsyster Elin Schosty skickade kaffe till Regina en gång i månaden. Elins man hette Joseph Ferdinand Schosty, Birger Jarlsgatan 68, Stockholm.
 
www.kjellstrom.info/genealogi

2002-10-19, 20:16
Svar #2

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Guvernant Regina Öhrman
 

 
 LÄS MER HÄR

2009-06-08, 23:33
Svar #3

Utloggad Kerstin Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2009-06-08, 23:52
    • Visa profil
Min morfarsmor arbetade som guvernant innan hon gifte sig. Hennes namn var Sofia Wirginia Lybeck, född 1842. Finns det någon förteckning över guvernanter och hos vem/vilka de var anställda?  Sofia Wirginia Lybeck gick ut Källbergska flickskolan i Göteborg med mycket höga betyg enl. uppgift från min morfar.  Hon var sedan guvernant på många olika ställen under ett tio-tal år. Jag är intresserad av att få veta var hon arbetade.
Kerstin Gustavsson

2009-06-08, 23:48
Svar #4

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Kerstin! Bäst är att följa hennes flyttningar i kyrkböckerna. Man kan ju med goda skäl anta att hon bodde hos arbetsgivaren, dvs det ligger s a s i sakens natur.
Kjellbergska (obs!) flickskolan var välrenommerad, så hon hade nog inte svårt att få plats.
Hälsningar/ Göran
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2009-06-09 08:41)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna