ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gyllmakare  (läst 818 gånger)

2004-02-20, 15:25
läst 818 gånger

Inger Kongsvold

Jag har en anfader som förutom att han var torpare också står som målare, svarvare och gyllmakare. Jag kan tänka mig att gyllmakare är det samma som förgyllare, alltså en som lägger på bladguld på spegelramar o.dyl. det kan ju passa ihop med målare och svarvare. Någon som vet bättre besked?

2004-02-20, 18:53
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Svenska Akademiens Ordbok har en något annorlunda uppfattning. Sökning på Gyllmakare ger en hänvisning till gördelmakare, vilket i sin tur beskrivs som  
 
handtvärkare som förfärdigar bälten o. därtill hörande beslag o. spännen; sedermera bl. ss. benämning på utövare av ett handtvärk som består i förfärdigande (o. förgyllande) av (i allm. mindre) föremål (i sht spännen, knappar, beslag, ljusstakar o. d.) av mässing l. av annan kopparlegering (gulmetall, brons); gälbgjutare;.
 
Även om förgyllningen finns där, så tycks tillverkningen vara det primära i verksamheten.

2004-02-21, 16:07
Svar #2

Inger Kongsvold

Det var intressant. Tack för hjälpen, Bo.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna