ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hydare  (läst 1030 gånger)

2001-12-02, 15:43
läst 1030 gånger

Siwert Forslund

En av min frus anfäder Anders Andersson var verksam som hydare i Skogs-Tibble (C)ca 1778-1816. Han var född 1756 i Romfartuna. Jag har inte hittat någon som känt till hans yrkesbenämning och är tacksam för hjälp (har f ö inte heller kunnat hitta hans föräldrar i Romfartuna). Eftersom hans barn är noterade som födda i olika byar i församlingen verkar det vara ett kringvandrande yrke. Har i övrigt bara stött på hydare vid ett enda tillfälle (och då var det inte någon i vår släkt så jag noterade inte då var/vem/när).
mvh Siwert Forslund

2001-12-03, 05:46
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Hej Siwert, jag har inte kunnat hitta ordet hydare någonstans. Min gissning är därför - och jag hoppas att din fru inte tar illa upp - att hydare kan härledas till hyde, som enligt Svenskt Dialektlexikon betyder löst folk, pack, pöbel (i Västmanland, Södermanland, Närke).  
Med uttalet ye: Personer eller hjon som hör till ett hushåll, eg. tjänare, arbetsfolk, undantagsfolk. ”Han har så möet ye att föda.” Även löst folk av drängar, pojkar o.d. (Hälsingland).  
Med uttalet hie: pack, byke (Östergötland, Kalmar län).  
Jämför fornnordiska hia: husfolk, tjänstefolk.
 
Hyda ihop sig: 1) bo tillsammans 2) sägs även om löst folks äktenskap (Södermanland).  
 
Nu gjordes ju noteringen om Anders Andersson i Uppland - men vem vet varifrån prästen kom? Den enda hänvisningen till detta landskap i samband med hyde finns vid hyding, gosshyding, som betyder pojke, yngling.  
 
Men formen hydare har jag alltså inte kunnat finna vare sig i Svenskt Dialektlexikon eller någon annanstans, så ovanstående är - som sagt - en ren gissning.  
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-12-03, 10:32
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Även om Mauds teori nog verkar rätt trolig, så tänkte jag nämna att det finns något som kallas att förhyda något.. Jag citerar Nordisk Familjebok [1928]:
 Förhyda, till skydd mot förorening genom musslor, sjögräs m.m. och mot förstöring genom borrmask bekläda fartys träbordläggning under vattnet med tunn metallplåt (koppar, zink, järn m.m.), varvid mellan träet och plåten oftast lägges tjärad papp el. förhydningsfilt.
-Förhydningspapp kallades väl också förr det papper man använde för allmän isolering..
 
Frågan är ju dock om detta var en tänkbar yrkesbenämning för 200 år sedan - och i så fall kort och gott kallades 'Hydare'.. Men det var säkert ett kvalificerat jobb att bekläda fartygsskrov med plåt; kanske någon vet mer om detta förfarande..?
Mvh//Peter

2001-12-03, 10:42
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Hej igen, Siwert. Nu har jag slutat gissa och istället frågat expertisen på Dialekt- och folkminnesarkivet i Uppsala.
Inte heller där kunde de finna ordet hydare - däremot verbet hyda, som (bl a i Uppland) betyder avdraga hudar, flå. Deras betydligt mer kvalificerade teori är att Anders Anderssons yrke var att flå hästar.  
 
Dock ville de inte helt förkasta min gissning, eftersom hyde och hyda kan ha ett samband. Hästslakt och hantering av döda hästar var ju  föraktade sysslor (därav ordet ”flåbuse”), som utfördes av just så kallat löst folk.  
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-12-15, 12:03
Svar #4

Siwert Forslund

Hej!
Tack för svaren. Att hydaren ägnade sig åt att flå djur verkar väl mest troligt. Vad jag vet skedde förhydning bara av större fartyg som inte torde ha återfunnits i Skogs-Tibble. M h t yrkets status får vi väl trösta oss med att hydarens dotter som faddrar hade en bondson, en bonddotter, en bondhustru samt en fjärdingsman. Vi tolkar det välvilligt så att hydaren i alla fall hade goda relationer med ordningsmakten.
mvh Siwert

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna