ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Illusionist/Trollkarl  (läst 890 gånger)

2015-01-05, 20:14
läst 890 gånger

Utloggad Jimmy Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2020-01-12, 22:32
    • Visa profil
Skulle vilja veta lite mer om en Erik Ferdinand Johansson född 1904 7 Aug Odensvi Västmanland
Det vi vet är att han var en illusionist under artistnamnet Ferd Frankner under 30-talet och har uppträtt på bl.a skansen. Vi har en gammal poster på honom från vad vi kan anta är ett utav hans framträdanden. Står dock ingenting om varken årtal eller vart det skulle vara. Vet inte hur jag ska gå tillväga för att hitta mer information.
 
Vore jättetacksam om någon skulle kunna hjälpa oss.
Mvh Jimmy
Med vänliga hälsningar Jimmy Pettersson

2015-01-06, 09:25
Svar #1

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Jag tittade i Christer Nilssons bok om trollkarlar men kunde inte hitta honom.
Fråga Christer Nilsson på Sveriges Magiarkiv http://magiarkivet.se/
 
Kontakta Svensk Magisk Cirkel, han var kanske medlem http://www.svenskmagiskcirkel.se/
 
Skansens arkiv har kanske lönelistor men det blir kanske en hel del jobb att gå igenom.
 
Om du går in här:
http://tidningar.kb.se/
 
och söker på Frankner hittar du honom i Aftonbladet och Svenska Dagbladet från 1940, men texten är upphovsrättsskyddad så du måste ta dig till KB för att se hela texten. Men du får ledtrådar till utgåva, datum och kan uppskatta vilken sida det är etc.
 
Lycka till
Rolf Hertzman

2015-01-06, 20:03
Svar #2

Utloggad Jimmy Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2020-01-12, 22:32
    • Visa profil
Hej Rolf!
Tack så jättemycket för din hjälp. Nu vart min sambo och svärmor jättelyckliga, det är dom jag försöker hjälpa. Hade nog varit svårt att ta mig vidare utan din hjälp.
Jag fick faktiskt tag i Christer och han hade faktiskt ett reklamkort på Frankner och det stod lite om honom i en utav hans böcker.
Kontaktade medlemsansvarig på svenskmagiskcirkel och inväntar svar.  
Ska ta mig till KB nån dag och se om det går att eventuellt få ta del av infon som finns i tidningarna. Vore skoj om man fick skriva ut dom sidor där han omnämns.  
 
Förresten vet du hur man går tillväga om man skulle vilja se dom där lönelistorna?
 
Med vänlig hälsning
Jimmy Pettersson
Med vänliga hälsningar Jimmy Pettersson

2015-01-07, 09:12
Svar #3

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Det bästa är nog att kontakta Skansen, jag vet inte var de har sina arkiv. Lite ledning kan du kanske få i tidningarna, datum för framträdanden finns med, du hittar säkert även andra scener än Skansens.
 
Den betaversion av digitala tidningar har bara några få tidningar. Men hos KB kan du söka i andra tidningar på ungefär samma datum som de digitala träffar du har fått.
Lycka till¨
Rolf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna