ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingenjör  (läst 1332 gånger)

2000-12-20, 19:32
läst 1332 gånger

Martin Persson

Hej!
Jag har stött på ingenjörer i Lövånger, Västerbotten, ungefär från mitten på 1700-talet. Vad kan det ha inneburit att vara ingenjör på den här tiden?   Hur pass vanligt kan det ha varit ?  Vad kan de ha sysslat med?

2000-12-20, 20:11
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Hej Martin,
 
Titeln ingeniör (av latinets ingenium, medfödda anlag, naturlig begåvning) förekommer i Sverige åtminstone så tidigt som 1611 då den används av militärbyggmästaren Johan Baptista Bresselisij. En militär ingeniörskår inrättas under Gustav II Adolf 1613.
En ingeniör under 1700-talet kan ha sysslat med vägbygge, dammbygge, befästningsarbete, brobygge m.m. Det är svårt att spekulera om man inte vet vad som eventuellt försiggick i Lövånger vid den tiden.
 
Bo Berndtsson

2000-12-20, 23:17
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Lantmätare kallades ofta för ingenjörer förr i världen. I mitten på 1700-talet försiggick väl storskiftet, så det kanske var det de i Lövånger sysslade med.
 
I så fall bör han finnas i Sveriges Lantmätare av Viktor Ekstrand.

2000-12-27, 00:22
Svar #3

Gunnar Nordlund

Av någon anledning har lantmätare varit stationerade i Lövånger.
Den förste jag känner till var Johan Persson Gädda som fick i uppdrag att kartlägga hela Västerbotten redan på slutet av 1600 talet.
Flera lantmätare har sedan varit bosatta i Avan Lövånger
En av ingenjörerna i början av 1700-talet, Hans Krus(e), var lantmätare och har mätt upp stora delar av Västerbottens kustland (skattläggning).
Johan Boström sysslade t.ex med en hel del storskiften.  
 
Med andra ord så tror jag nog att dina ingenjörer var lantmätare.

2006-10-03, 09:16
Svar #4

Birgit Hirsch

Överingenjör  vad gjorde de ?
Vad söker man för att få tag i den titeln.
den man jag söker är Jakob Erik Lundqvist  född 1816  
Han var oxå Direktör  titeln jag fann  var Löjtnant mekanikus  
 
Någon som vet . Tacksam för alla svar

2006-10-05, 18:00
Svar #5

Eva Leksell

Se svar under Yrken M-R: Mekanikus.

2015-10-08, 10:04
Svar #6

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Bro- och vägbyggnadsingenjör, bro- och vägingenjör, väg- och vattenbyggnadsingenjör eller väg- och vatteningenjör - vilken titel är lämpligast att använda i en biografi om en man som under 1900-talets förra hälft arbetade som ingenjör för väg- och brobyggnader - och varför?
 
Det har i ett sammanhang hävdats att något av dessa uttryck bara kan användas när det gäller civilingenjörer, och jag vill vara helt säker på att den titel jag väljer att använda i biografin verkligen är etablerat.

2015-10-10, 11:15
Svar #7

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
En av mina anfäder var alltså ingenjör för bro- och vägbyggnader, vilket jag alltid har antagit vara synonymt med någon av titlarna ovan, men nu har det kommit till min kännedom att även yrket vägmästare i dag motsvaras av ingenjörer för väg- och vattenbyggnad.
 
Min anfader var, såvitt jag vet, inte civilingenjör, eftersom han aldrig kallas så i församlingsböckerna; tvärtom kallas han alltid bara ingenjör, även om det i nekrologen och en annan tryckt skrift görs gällande att han var ingenjör för bro- och vägbyggnader.
 
Jag känner mig mycket vilse i denna fråga, så den som vill hjälpa mig att reda ut vilket begrepp som är riktigt ombeds att höra av sig.

2015-10-11, 02:26
Svar #8

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 03:37
    • Visa profil
En del av bristen på svar beror nog på att det inte finns något svar. Ingenjörer kan vara mycket olika både till djup och inriktning, och det finns ingen legitimation eller något myndighetsbeslut. Däremot kan man ha eller inte ha en examen, t ex civilingenjörsexamen eller ingenjörsexamen eller högskoleingenjörsexamen (en nyare examen än de andra), men precis vad de innebär varierar över tiden. Inriktningen varierar också, just väg- och vattenbyggnadsteknik var en vanlig beteckning, men de sysslade inte bara med vägbyggen, dammar, hamnar, broar, flygplatser och sånt, utan också i stor utsträckning med husbyggnad (kanske inte villor utan större anläggningar). Numera har man börjat kalla detta byggteknik, samhällsbyggnad eller något sådant för att täcka bättre. Man kan vara civilingenjör i väg- och vattenbyggnad (ofta förkortat väg- och vattenbyggare), men det är fullt möjligt att vara ingenjör i väg- och vattenbyggnad. Om den här byggde (konstruerade) broar och vägar är bro- och vägbyggnadsingenjör fullt möjligt. Dock tycker jag inte du skall använda väg- och vatteningenjör, byggnad skall vara med.
 
För övrigt är väl själva titeln bara Ingenjör?
 
Dock är jag själv inte väg- och vattenbyggare...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna