ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inspektor  (läst 5575 gånger)

2003-04-06, 17:49
läst 5575 gånger

Haidi Johansson

Jag har stött på ett flertal inspektorer i min forskning, vilket fått mig att börja undra över yrket i stort. Vem blev inspektor? Det verkar även som om titeln kunde ärvas. Var det någon lärlingstid, eller utbildning, innan man fick kalla sig inspektor? Finns denna yrkesgrupp upptagen i några särskilda källor?
 
Tacksam för svar.
mvh
Haidi

2003-04-11, 23:34
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
En hel del av svaren på dina frågor hittar du nog under Bruksinspektor.
När det gäller utbildning kan jag tillägga att man kan räkna med att de kunde läsa och skriva, så de hade gått i skola. Ofta var de sedan bokhållare innan de blev inspektorer.
Det finns knappast någon sammanställning av inspektorer, om det var det du menade. Men om du syftar på bruksinspektorer så brukar de nämnas i hammartingen, de särskilda domböckerna för bergshanteringen. Motsvarande torde gälla gruvinspektorerna och gruvtingen.
Ulf Berggren

2003-04-12, 21:28
Svar #2

Haidi Johansson

Hej igen!
 
De inspektorer som jag träffat på har verkat under 1700-talet på gods och gårdar. Jag har bla en inspektor som får alla sina barn och som avlider vid 65 års ålder i en socken, men det finns inte en ledtråd till var han kommer ifrån. Eftersom han var verksam inom Kalmar län har jag sökt honom i hela PLF:s databas- men utan framgång, och i bouppteckningen omnämns endast barnen. Hur rekryterades inspektorerna och är det vanligt att de flyttade långt? I min strävan att spåra min inspektor försöker jag lära mig mer om yrkesrollen. Hade kanske befallningsman eller förvaltare varit en riktigare benämning på yrkesmannen?

2003-04-18, 00:16
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag får fortfarande intrycket att du inte läst under Bruksinspektor eller ändå missat att något av det du frågar om redan har besvarats där.
Där finns alltså generell information om inspektorer.
 
Jag kan komplettera med att det i ditt fall verkar handla om s k frälseinspektorer. Liksom bl a många andra tjänstemän flyttade de ofta långt. Det handlade väl om att de tog chansen när det dök upp en tjänst, även om den var långt bort, och kanske också om att arbetsgivarna, adelsmän, ofta hade intressen i olika delar av landet.
 
Det kan finnas speciella hjälpmedel för att hitta din inspektor, men då behövs lite mer exakt information om vilken tid det handlar om. Förutom det tips jag redan gett: skolhandlingar. Kanske studerade han vid ett gymnasium i Kalmar län (dvs. i Kalmar?) och tog ett släktnamn då.
Ulf Berggren

2003-04-18, 12:17
Svar #4

Ebba Ottosson

Hej Ulf!
Du verkar kunna en del om inspektorer.
Jag har hittat en frälseinspektor,född ca 1746, på Fredriksdahls säteri i Almesåkra Jönköpings län. Men ingenstans står var han kommer ifrån eller vart han senare flyttar. Hans barn som är födda där verkar inte ha dopvittnen de är släkt med av namnen att döma. Du skriver att det finns hjälpmedel att hitta honom. Finns det någon lämplig skola i Jönköpingstrakten? Han kan väl dessutom gått i skola långt därifrån? Finns något mer än skolhandlingar?
Mvh
Ebba Ottosson

2003-04-18, 23:24
Svar #5

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Visingsö skola ligger rätt nära, likaså Växjö. Vad hette han?
Henrik Mosén

2003-04-19, 08:44
Svar #6

Ebba Ottosson

Johan Fredrik Lundin och hustrun Anna Sophia Berghult. Båda födda 1746 enligt hfl, men ingen födelseort. Var hittar jag skolhandlingar?
Hälsn
Ebba

2003-04-19, 18:53
Svar #7

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Växjö skolas matriklar finns tryckta: Växjö läroverks äldre matriklar (1921-25), utgiven av Ludvig Larsson. Braheskolans matrikel finns på Vadstena landsarkiv (av Wilstadius, 1947). Det finns en del skrivet om Braheskolan i Släkt och Hävd 1984:2:73-93.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2003-04-20, 07:49
Svar #8

Ebba Ottosson

Tack!
Det blir att gå till biblioteket på tisdag och se om de kan låna hem något, Släkt och Hävd har jag i alla fall fått tag på genom dem tidigare.
Hälsn
Ebba

2003-04-25, 23:35
Svar #9

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Förutom skolhandlingar tänkte jag framförallt på en typ av källor som är lite för tidig i ditt fall. Nämligen de förteckningar över statliga tjänstemän som gavs ut i början av 1700-talet. En av dem, Det Anno 1729 Florerande Sverige finns t o m utgiven i faksimil av Släktforskarförbundet.
 
Det kan vara värt att leta efter sina inspektorer där, eftersom de kan ha växlat mellan statlig och annan tjänst. Båda möjligheterna fanns ju för denna skrivkunniga grupp.
Ulf Berggren

2005-03-11, 22:35
Svar #10

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Åren 1742- ca 1750 fanns en inspektor på Brodda gård i Slimminge. Han hette Barthold eller Bertil Fastrup. Gift med Sofia Catharina Sjövall.
Har förgäves försökt reda ut hans härkomst. Troligen kommer de från Jyllan ,enligt Skurups fb 1751, då de får en son Bernt Nicolai  29/4.
 
1756 (29/6) föds parets dotter Elsa Margaretha i Slimminge enligt fb. Där står att pappan ska ha varit tillförne inspector på Brodda och ha flycktat till utrijkes orter! Om hustrun som föder barnet sägs att hon rest ifrån mannen och igen begifvit sig hit öfver.
Hur ska jag gå vidare för att få reda på denne inspektors födelseort?
 
Sonen Bernt är också högintressant. Vart han tar vägen senare i livet. Familj och ev barn.

2007-03-31, 15:29
Svar #11

Helena Johansson

Hej,
 
Jag har också hittat en anfader som var inspektor på 1700-talet. Han hette Axel Gundberg och gifte sig i Ryda socken (Västergötland)med Britta Rydell, dotter till länsmannen i Barne härad Erik Rydell. Axel Gundberg dör i Ryda 1751. Han bör vara född ca 1703, men jag har ej hittat honom i födelseboken för Ryda, och har ingen aning om var han föddes eller vilka hans föräldrar var.
 
Det finns en bokhållare, Anders Gundberg, i Norra Vånga åren 1710-1714 då han får barn där. Jag tror att detta kan vara Axels far, men har ju inga bevis. Har någon något bra tips på hur jag kan gå tillväga?

2007-04-09, 23:40
Svar #12

Utloggad Ingela Willman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 19:59
    • Visa profil
Min ff mf Johan August Olsson Stolt, född 6.12 1822 i Gustavi GBG var först konstapel vid Kongl. Götha art. regemente, därefter Rotmästare vid nattbevakningscorpsen och sist inspektor vid försörjningshemmet. Vad kan han ha sysslat med?
Tacksam för svar  
Ingela Willman

2007-07-02, 15:25
Svar #13

Utloggad Anna Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hejsan
den här diskussionen verkar ha legat nere ett tag, men jag försöker ändå
 
Jag undrar över titeln inspektor i 1600-talets Stockholm, vad kunde det innebära och var man kan hitta fakta om personerna? Vad arbetade man med, för vem, etc?
 
Har läst hänvisningarna till bruksinspektor som förekommer i tidigare inlägg, men det kunde väl rimligtvis inte finnas ett bruk mitt i Stockholm? Visserligen fanns ju Djurgården, som väl på den tiden var en slags jaktpark där det kanske kunde finnas inspektorer, men annars har jag inga id?er om det här yrket.
 
Personen som var inspektor heter Anders Malmberg, och dog 1679/1680 i Nikolai församling i Stockholm (om den sedan låg mitt i smeten eller i stadens utkant under 1600-talet vet jag inte heller). Han verkar ha dött någorlunda ung och i yrkesför ålder, men det är allt jag vet om honom.
 
Det vore jättesnällt om någon kunde hjälpa mig med det här.
 
Mvh // Anna

2007-07-02, 16:46
Svar #14

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Anders Malmberg dog i Storkyrkoförsamlingen (Nikolai fs) som utgörs av det som vi idag kallar Gamla stan, så han bodde i centrum av det dåtida Stockholm.  
 
Inspektor, som vanligen betyder förvaltare eller tillsynsman, var en yrkestitel som förekom såväl inom industri-, lantbruks- och handelsektorn som inom statliga ämbetsverk och den lokala förvaltningen. Det fanns inspektorer inom tullväsendet, bruksindustrier, bryggerier, lantbruk osv. I en stad som Stockholm fanns vid den här tiden inspektorer såväl i kronans tjänst som inom det privata näringslivet. Dessutom kan man inte heller utesluta att en person som haft tjänst på landsorten som inspektor, t.ex. på ett järnbruk, givetvis kunde behålla sin titel även om han flyttade till Stockholm och bodde där utan tjänst.

2007-07-09, 15:27
Svar #15

Utloggad Anna Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Torsten, tack för hjälpen . Typiskt att han skulle ha ett så allmänt yrke, jag hade hoppats kunna ringa in honom så smått  
Vet du om inspektorer hade någon form av högre utbildning, för de kan väl inte ha gått i lära? I såna fall kanske man kan leta i skolornas arkiv...
Jag tror att jag får leta efter Anders bouppteckning, om det finns någon, annars vet jag inte riktigt var jag ska leta efter honom.
Bouppteckningen kan förhoppningsvis ge svar på vem han var och var han arbetade med.
 
Mvh // Anna

2007-12-31, 08:48
Svar #16

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Märk f ö att titeln inspektor uttalas med samma betoning som inspektör, dvs ordet har accent på sista stavelsen (inspektór). Därigenom skiljer det sig från en inspektor (inspéktor), som tillhör skolvärlden och har tillsyn över ett läroverk. Denna uttalsskillnad fanns kodifierad ännu i SAOL 1973, vill jag minnas.
GS

2007-12-31, 08:59
Svar #17

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Längst har väl titeln levt kvar bland skogsbolagen. Senast förra året såg jag ett skogsföretag presentera sina medarbetare i en annnons i en lokaltidning. Flera kallades skogsinspektorer.
GS

2010-06-04, 07:56
Svar #18

Utloggad Lennart Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 12:05
    • Visa profil
Hej!
 
Vad gjorde en skolegodsinspektor?
 
Mvh Lennart Nilsson

2011-03-16, 09:50
Svar #19

Utloggad Gun Wingren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2013-05-14, 22:20
    • Visa profil
Min inspektor heter Bengt Hallenlöf och är under 1700-talets sista halva inspektor på Björkholm i Veddige socken i Halland. Godset ägs då av en von Döbeln. Bengt dör år 1880 och lär vara född 1719. Men var? Någon som vet var jag kan hitta något om honom och hans fru Gunnilds bakgrund?

2011-03-17, 05:51
Svar #20

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Vid en bouppteckning i Jönköpings stad nämns en inspektor Sven Arvidsson, men har inte kunnat hitta honom i Jönköpings stad.
Någon som vet var han bodde?
Han var gift med Anna Bohm, född 1730-12-11 i Torgkvarteret, Jönköping

2011-08-15, 14:54
Svar #21

Utloggad Margit Gustavson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2012-10-08, 14:57
    • Visa profil
Har en Frälseinspektor i mina anor Han heter Anders Kjellberg född 1-1-1750Han vigs 16-5-1785 med Inga Cristina Berggren ST alfhem SKEPPLANDA. Men i husförhör finns hon inte där  Var härstammade hon ifrån o vilka var hennes föräldrar, har letat i alla angränsande  sockar, men inte kunnat få tag i det Någon som harforskat om dem ,eller har något tips MvhMargit.

2012-12-15, 08:17
Svar #22

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Inspector över bergslagen utsågs Anders Lennartsson Svenske till av Bergskollegium ungefär 1640 och var kvar till 1658. Har aldrig hört talas om någon annan med denna titel. Så vad kan hans uppdrag ha varit och vad han hade att säga till om. Jag vet en del om vad han faktiskt gjorde  - han utfärdade mutsedlar, han yttrade sig över ansökan att få bygga hammare, medverkade vid fördelning av skog till hyttägarna. Detta säger ju en del om vad han sysslade med och det förefaller ju som om han hade en hel del att säga till om. Var hans befattning en så att säga ordinarie tjänst eller en personlig befattning? Vad var hans formella uppdrag?

2013-02-27, 02:33
Svar #23

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Var kan jag finna uppgifter om en inspector på Åkeshovs gård i Bromma socken, Elias Persson Winge?
Han var gift med Annika Persdotter Tibelia (känner ej till hennes ursprung heller)och jag känner till två av deras barn: Elias Eliasson Romberg (handelsman i Borås) f.?/d.Dec 1750 och Johan/Johannes Eliasson Romberg (handelsman i Borås f.1699. Johan/Johannes Romberg är min ana. Jag vet ej varför barnen hade efternamnet Romberg och inte Winge som fadern.
 
Då det inte finns så mycket kyrkböcker ifrån denna tid undrar jag var jag möjligen kan finna uppgifter om Elias?
Kan han kanske finnas i domböcker eller i andra sorts böcker?
Tacksam för förslag om var jag kan finna mer om honom, hans familj och anor!
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson
Florida, USA

2015-10-21, 21:13
Svar #24

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Ett exempel på hur inspektorer sökte arbete finner man i Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad) 1787 6/6, N:o 23, sid. 184:
»En Barnlös man åstundar Inspectors Condition hos något Herrskap eller Bruks-idkare, nästa Fardag, han äger kännedom i Landthushållningen, handel och räkenskaper samt drifwen uti Lag-klokheten, är angagerad uti Publique tjenst, men förwärfwat sig sine Höga Herrar Förmäns permission på flera år. Om personen lämnas widare underrättelse hos Tull-Inspectoren Kylander i Lund.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna