ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lokförare  (läst 2282 gånger)

2003-08-22, 10:19
läst 2282 gånger

Björn Lange

Hej! Är Lokförare själv, och tänkte höra efter om det är någon som har lokförare i släkten, kanske en farfar som kört tåg på någon smalspårsbana som nu är nedlagd? Skulle vara intressant att höra hur det var förr på järnvägen!

2003-08-22, 15:33
Svar #1

Marianne Magnusson

Björn, här finns litet att läsa om en gammal nedlagd järnväg,vet inte om det intresserar dig ?
http://www.glimten.net/gbg/sb/sarobana.htm
Min farfars farbror jobbade där, men tyvärr vet jag inget mer.
Marianne M.

2006-02-11, 00:43
Svar #2

Britt-Marie Rosengren Karlsson

Hej Björn Lange!
Det finns en mycket bra bok som heter Tåg ut av Gustav Olson, som beskriver verkligheten i romanform. Jag har ett extra ex. av den.
Min farfar Wictor Rosengren var lokförare vid Säröbanan,(bredspårig) 1903-1931. Ny bok om Säröbanan kom ut 2005.
Jag håller bl.a. på med släktforskning och på min farfars sida förekom namnet Eugen Lange, Danmark. Kanske Du vet någonting om honom.
Vänliga hälsningar
Britt-Marie Rosengren Karlsson

2006-06-29, 20:25
Svar #3

hans lewander (Hanlew)

Hej! Letar efter 4 av mina anfäder som var lokförare. Har forskat lite bland annat i
en utgåva som heter Matrikel över personalen Sveriges järnvägar 1905 samt även i utgåvan från 1918, men dessvärre finner jag bara stationspersonal samt tjänstemän i dessa 2 böcker. Finns det ngn som vet var man hittar lokförare? Eventuella boktitlar. Alla 4 har tjänstgjort i slutet av 1800-talet. 3 inom SJ och 1 på privat järnväg. NOJ tror jag då han bodee i Eksjö.  
Hans Lewander

2006-06-29, 21:05
Svar #4

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Hans
 
Matriklarna upptar bara s.k. tjänstemän (till skillnad från betjänte) så för att komma med måste en lokförare ha uppnått lokomotivmästares tjänsteställning.
 
Det finns en annan användbar publikation, nämligen Statens järnvägars s.k. arvodesstater (senare kallade avlöningsstater). De upptar all ordinarie personal men de uppgifter som redovisas är ganska knapphändiga, för viss personal tjänstenummer, fullständigt namn, födelsetid, tidpunkt för första ordinarie tjänst, d:o för aktuell innehavd tjänst, löneförmåner och nummer i pensionsinrättningen, lite olika från årgång till årgång. Jag känner inte till att motsvarande skulle finnas för personal vid enskilda järnvägar.  
 
Sedan finns SJ:s personalakter vid resp. landsarkiv. Enskilda järnvägars arkiv bör innehålla motsvarande, och finns såvitt jag vet vid Riksarkivet i Stockholm.
 
Jag har ett antal arvodesstater (och matriklar) så om du vill kan jag leta efter dina anfäder. Skicka i så fall ett mejl till 012020122(snabel-a)telia.com
 
Hälsningar
Jöran Johansson

2006-06-29, 21:20
Svar #5

hans lewander (Hanlew)

Hej Jöran
Tack för upplysningarna om lokförarna. Det var
intressant. Jag mailar dig namn och de uppgifter
jag har.
Hälsningar Hans

2006-09-25, 11:51
Svar #6

Utloggad Peter Fernström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2009-01-28, 20:08
    • Visa profil
Hej,  
Det går en historia i släkten att min morfars far och någon släkting på  farfars fars sida skulle kört tåg tillsammans, den ene som lokförare och den andre som eldare, på Malmbanan. Enligt samma historia fanns det fler som hette Torstensson i samma järnvägsbolag så min morfars far fick byta namn från Torstensson till T(h)ornborg
Min morfar är född i Kiruna (som det står i hans pass) 1902. Men familjen kom från västkusten.
 
Någon som har ett tips?
 
mvh
Peter

2006-09-25, 20:05
Svar #7

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Peter
 
Namnbytet låter som en bra historia, men det hade nog andra orsaker än risken för förväxling med en annan Torstensson.  
 
Samma järnvägsbolag är liktydigt med Statens järnvägar. Jag har letat lite i SJ:s avlöningslängder för 1901, 1904, 1905, 1906 och 1908).  
 
År 1901, alltså innan Malmbanan öppnats, var Carl Torstensson Thornborg eldare vid IV distriktet (Norrland), men någon annan lokförare eller eldare Torstensson fanns där inte. Senast detta år hade han således tagit namnet Thornborg. Om han tidigare tjänstgjort någonstans där det även funnits en Torstensson kan jag inte kontrollera, men det var alltså inte vid Malmbanan i så fall.
 
Sedan Malmbanan öppnats återfinns Thornborg som lokförare där under åren 1904-1906, men ingen Torstensson.  
 
År 1908 hittar jag Thornborg i Göteborg. Inte heller där fanns någon lokf. Torstensson.
 
Hälsningar
Jöran Johansson
 
012020122 (snabel-a) telia.com

2006-09-25, 21:57
Svar #8

Utloggad Peter Fernström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2009-01-28, 20:08
    • Visa profil
Hej Jöran,
Tack för att du tog dig tid. Synd på en bra historia. Jag får kolla vidare om det kan ligga något i namnbytarhistorian.
 
Hälsningar
Peter

2006-09-26, 09:29
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jöran!
 
Hur långt framåt i tiden har du dessa avlöningslängder för SJ? Knappast så långt fram i tiden som 1945, eller? Har du dessa då för hela Sverige?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-09-26, 22:05
Svar #10

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Ann-Mari
 
Jag har spridda årgångar mellan 1896 och 1946, glesare mot slutet, de omfattar all ordinarie personal i hela landet. Dessutom har jag några som bara omfattar trafikavdelningen (folk på stationerna i princip) från 1870-talet till 1897.
 
Har du någon fråga står jag gärna till tjänst med att leta efter uppgifter. Mejla mig då på 012020122#telia.com (byt # mot @)
Hälsningar
Jöran

2009-06-01, 12:54
Svar #11

Utloggad Bengt Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 20:44
    • Visa profil
Nässjö järnvägsmuseum har nästan komplett 1890 till 1951.
 
Lönestaterna omfattar hela SJ en viss datum, och gäller ett år.
 
Vi har några arbetsexemplar där mellan varje sida finns inhäftat ett tomt ark där det finns vackert textade  uppdateringar.
 
bengt

2018-01-06, 22:34
Svar #12

Utloggad Yngve Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-02-04, 01:13
    • Visa profil
Ett sidospår av min pågående släktforskning i form av en efterlysning.

Min gammelfarfar var lokförare på Nässjö Oskarshamns Järnväg - NOJ. Han förärades 2 guldmedaljer (se bild):
Den ena från Nässjö Oskarshamn Järnväg  /  NOJ - för lång och trogen tjänst i samband med att NOJ lades ned.
Den andra är något mindre, för nit och redlighet i samband med pension.

Tyvärr såldes de under 70-talet, och jag gör därför en efterlysning av dem då det skulle vara oerhört roligt att få möjlighet att köpa tillbaka dem.

Namn på medaljerna.    Gottfrid Karlsson - med mellannamn, vilket eventuellt kan stå fullt utskrivet: Oskar Gottfrid Julius Karlsson.

Jag är mycket tacksam för all eventuell hjälp.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna