ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kammakare  (läst 2736 gånger)

2004-02-24, 00:32
läst 2736 gånger

Hans Svedberg

Sveriges siste kammakarmästare var Albert Wilhelm Holm i Stockholm. År 1942 vid närmare 85 års ålder lämnade han sin kammakarverkstad för alltid. De sista åren av sitt liv arbetade nämligen Holm i sin verkstad och förfärdigade bl.a. alla de prover och halvfabrikat, som visas i skyltlådan vid fönstret till vänster. Han var en verklig mästare i sitt yrke och behärskade alla dess grenar. Från 1933 finns hans verkstad bevarad på Skansen och han var själv med när den sattes upp samt fortsatte sedan där att arbeta inför publik.
 
När Holm dog 1942, hade han länge valrit landets ende kammakare. Kammakaryrket var aldrig vanligt i de svenska landsortsstäderna, men i Stockholm fanns sex kammakarmästare ännu mot slutet av 1800-talet. År 1887 dog emellertid alla dessa och Holm stod plötsligt som den enda utlärde i sitt yrke. Han övertog den spångbergska verkstaden, där han arbetat som gesäll och etablerade sig som egen mästare, först i trakten av Åsöberget senare i ett litet rött trähus över gården vid Folkungagatan 55.
Albert Holm var född vid Götgatan i Stockholm 1858. Han blev tidigt föräldralös och kom att växa upp hos sin morbror, Herman Spångberg, som var kammakare. Mor-brodern hade lärt yrket av sin far, som var från Västerås. Vid 12 års ålder kom Albert i lära hos morbrodern och åtta år senare kunde han 1878 visa upp sitt gesällprov, en fint arbetad genombruten solfjäder. Tillsammans med morbrodern arbetade han sedan med framställning av kammar av olika slag, senaps- och snusskedar, saltspadar m.m. För vanliga friserkammar betalades två kronor per dussin, men för de utsirade nackkammarna fick man ända upp till åtta kronor för dussinet.
 
Som nämnts var det inte bara kammar och skedar som gjordes i en kammakarverkstad. I den lilla skyltlådan finns många småsaker bevarade. Horn missfärgades varken av ägg eller fisk och var därför användbart till mycket i en tid då det varken fanns rostfritt stål eller plastmaterial på marknaden. Förr var det också vanligt med hornlyktor, vars glas gjordes av tunt, genomskinligt horn.
 
Litteratur från vilken en del av texten är hämtad:
Bengtsson, Bengt Kammakarverkstaden, Skansens Hus och Gårdar, sid. 347 ff. Stockholm 1953. Uppteckningar och klipp i Nordiska museets arkiv.
 
Vid Beckbrännargränd nr 4 på Söder i stockholm bodde omkr. 1880
 
Kammakarmästare Herman Rudolf Spångberg 1826 22/10 Stockholm
Hustrun Charlotta Albertina Hessling 1827    
Fostersonen Albert Wilhelm Holm  1858 16/8  
 Kammakarlärling
Fostersonen Herman Fredrik Ottmar Pöner 1868 17/1        
Fosterdotter Elin Axelina Holm  1854 8/9  
 
hos mig innebor
Sjökaptensdot. Johanna Pauline Hessling 1832 13/7        
 
 
Albert Wilhelm Holms far var också min morfars morfar. När vi för några år sedan tittade in i verkstaden hängde Alberts mössa kvar på en spik. Kammakarkonsten demonstrerades då av en man som tyvärr avled bara något år därefter. Så vitt jag vet har verkstaden varit stängd sedan dess då man inte funnit någon lämplig efterträdare.
 
Detta skrivet med hopp om att ett gammalt yrke ska leva kvar i minnet och inte bara i namnet Kammakargatan!
 
Hasse S

2004-04-24, 21:30
Svar #1

Utloggad Jörgen Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-11-14, 22:55
    • Visa profil
Hej,  
tack för bra information. Själv fann jag en Albert Sohlberg, kammakare i Gävle 1803 till 1859. Visst såg texten ut att vara kammakare, men inte visste jag att begreppet existerade. Mina gissningar rörde sig kring allt från Körsångare till Tunnbindare - men nu vet jag bättre.
 
/Jörgen

2004-04-26, 00:23
Svar #2

Hans Svedberg

Kammakare Herman Spångbergs far var också kammakare och från Västerås. Om Spångberg var en kammakarsläkt i övrigt vet jag inte. I så fall bör de in under sitt släktnamn.
 
Bra att jag kunde göra någon nytta!
 
Hasse S

2013-12-15, 15:33
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sten Lundvall skrev 1965 en bok om Nordiska Muséets arkiv, och av den framgår det att om kammakare finns inte mycket bevarat i arkivet.
 
För Stockholm finns protokoll för perioden 1768-1860.  
Lösa handlingar 1696-1842.
 
För Göteborg finns Gesällbrev från 1832.

2013-12-15, 23:13
Svar #4

Utloggad Michael Porath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-12-20, 15:28
    • Visa profil
Finns det ett register eller dylikt över gesällbrev i Göteborg? Jag letar efter en kammakare Samuel Larsson f 1833 24/11 och död i Linköping 1876 4/11. Före Linköping var han i Kalmar 1857-58 och i Stockholm (Storkyrko) 1856-57, dit han tycks ha kommit från Göteborg i februari 1856 eller möjligen tidigare (mars 1854?). Men det är förstås inte säkert att han gjorde gesällprovet i Göteborg, han kan ju ha varit på ett antal platser som gesäll dessförinnan.
 
(Meddelandet ändrat av Porath 2013-12-15 23:51)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna