ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klockmakare  (läst 2427 gånger)

2007-03-17, 19:49
läst 2427 gånger

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1062
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 14:26
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej!
Ambjörnarps kyrka(P-län) köpte 1779 ett väggur tillverkat av klockmakaren Ambiörn Andersson från Brännhult i N.Hestra. Enl kyrkoräkenskaperna för Ambjörnarps kyrka betalade kyrkan 100 daler för vägguret, 4 daler för rutan till vägguret och 8 daler till målningen. Till en ny klocka kiste betalade man 3 daler. Fick Ambiörn verkligen 100 daler för bara urverket och är klocka kiste fodralet?  Kostade ett urverk verkligen så mycket?
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2007-03-18, 08:48
Svar #1

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Då kan jag passa på att fråga om golvuret i Öreryds kyrka,  som min ana Johannes Andersson, född 1759-06-24 i Algustorp, Källeryd (F) ska ha tillverkat.
Finns det nån information eller bild om det golvuret?

2007-03-18, 11:43
Svar #2

Utloggad Tommy Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 13:55
    • Visa profil
Hej Anneli
 
100 daler för urverket låter ganska mycket. Eftersom den kände konstnären Morin från Gnosjö ofta gjorde fodralen till klockorna kan det priset vara för den färdiga produkten
 
I Hestra hembygdsförenings nyutkomna bok Vagnmakare och krutgubbar står följande att läsa om Ambjörn:
 
Hos Gislaveds köpings äldsta invånare, änkefru Adelina Magnusson i Sebjörnarp, samt i källaren hos kyrkvaktmästare David Palmkvist i Hestra kan man finna en åldrig tidmätare , ett golvu i dalamodell, som en gång tillverkades på gården Brännhult i Hestra församling på gränsen till Båraryd och Gislaveds köping. Kanske finns det fler liknande klockor, tillverkade av samme man, men dessa båda får denna gång utgöra anledingen till några rader om en förmodligen ganska märklig person. Att syssla med klocktillverkning på 1700-talet var inte en hobby vilken som helst. Det fanns förmodligen inga arbetsbeskrivningari modern bemärkelse att få för den som var intresserad, och bodde man därtill i en undanskymd småländsk bygd, så fick man säkerligen klara sig själv. En som emellertid lyckades att göra klockor var lantbrukaren Ambjörn Andersson i Brännult född 1744 och död 1825. Hans fader hette Anders Månsson och står i gamla skriftr skriven som gevaldiger, och som sådan hade han uppgiften att vara tillsyningsman över de salpetersjuderier som fanns i orten. Hans samtid kännetecknades som bekant av karolinernas krigiska lekar, och efterfrågan på kulor och krut var förmodligen stor och betydelsefull. Anders Månsson ligger begravd på kyrkogården i Hestra tillsammasn med sin maka under en smakfullt huggen vård av sandsten. Det berättas att han lät hämta hem denna sten från Gotland och själv utföra den dekorativa utbyggningen. Hans dödsår är 1769 och hans maka Marta Andersdotter dog 1788. Den sista sifran är tyvärr utplånad på stenen. Kanske hade Anders Månssons son Ambjörn Andersson genom faderns förmedling kommit i kontakt med någon urmakare och hämtat impulser på detta sätt. Det kan också tänkas att han blivit intresserad genom sin maka, Gunilla Kjellerstedt, vars fader, Anders Kjellerstedt var betjänt hos karolinen greve Svante Horn på Källerö. Mycket möjligt är, att det funnits klockor i just denna form i det grevliga hemmet, och att Ambjörn Andersson genom sin svärfader kommit i kontakt med de hos vanligt folk sällsynta tidmätarna. Därmed må vara hur som helst. Amnjörn Andersson blev urtillverkare på sin fritid. ty man får väl förmoda, att bruket av gården Brännhult tog den mesta tiden i anspråk. När han började att tillverka dessa klockor är också ovisst, men den klocka som kyrkvaktmästare Palmqvist har och som han efter renovering ämnar överlämna till en son. bär årtalet 1794 och torde alltså vara tillverkad vid denna tid. Då skulle Ambjörn Andersson varit 50 år gammal, och utan tvivel hade han redan då sysslat med sin hobby i flera år. Det må emellertid här anföras att det endast var klockornas urverk som Ambjörn Andersson tillverkade. Nåja så endast var det väl nu inte. Dåtida mekaniska färdigheter var sannerligen inte så långt drivna, och för Ambjörn Andersson var det säkerligen ett knåpgöra som tog all möjlig uppfinningsrikedom i anspråk. En ässja, ett städ, skruvbänk, hammare, tänger och några enklare verktyg var förmodligen allt som fanns på gården. Urverkens olika delar är visserligen rejält tilltagna. men måste ändå betraktas som produkter av en skicklig och konstförfaren hand. Men vem vet. Kanske hade Ambjörn konstskickligheten i arv efter fadern, ty på dennes gravsten finnes bla en urtavla inristad. Denna kanske enbart är en symbol för tidens flykt, men kan kanske också vara en symbol för Anders Månssons bisyssla nämligen klocktillverkarens. Troligen var Ambjörn Anderssons sinne mera mekaniskt inriktat än rent konstnärligt. Han tillverkade urverken, men de manshöga fodralen av trä gjordes av den kände Gnosjökonstnären Sven Nilsson Morin, född 1747 och således jämngammal med Andersson. Morins förnämliga dekorativa stil gav dessa klockor en inramning som i våra dagar gör dem särskilt värdefulla. Klockorna drives med lod och har ett slagverk, där klangen kommer från en välljudande metallskål. Med skötsel går dessa klockor än idag, cirka 160 år gamla. Egendomligt nog, så har efter Ambjörn Andersson ingen i hela den långa rad av släktled slagit in på urmakarens yrkesbana, i varje fall inte enligt vad som är känt av den som berätta om detta. Och antingen man nu räknar Ambjörn Andersson eller hans fader Anders Månsson som stamfader, så har de ytterst varit upphov till en släkt, som i vår tid räknar cirka 400 personer.

2007-03-18, 12:00
Svar #3

Utloggad Tommy Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 13:55
    • Visa profil
Hej Fredrik
 
Jag har en god vän som bor tvärsöver gatan mot Öreryds kyrka, skall se om han kan ta en bild.
Jag vet dock att Johannes fick 48 riksdaler för klockan.

2007-03-18, 13:27
Svar #4

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1062
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 14:26
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Tommy, tack så hemskt mycket. Jag ringde på en gång till hembygdsföreningen och beställde boken.
 
Jag håller med dig om att 100 daler borde gälla hela klockan. I räkenskaperna för 1779 står det visserligen att det gäller ett väggur och det nämns inga namn. På klockan som Ambiörn gjorde, står det 1779, men det är ett golvur. Jag utgick ifrån att det är den klockan, som nämns i räkenskaperna. Det kanske var ett väggur först och blev ett golvur senare eller är det en helt annan klocka, som omnämns i räkenskaperna? Vad tror du?
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2007-03-18, 13:53
Svar #5

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Tommy, det skulle vara jättesnällt!
Vet du vilka tider Öreryds kyrka är öppen för allmänheten?  Om jag har vägarna förbi, med kameran alltså.
Jag ska kolla upp om min klockmakare är släkt med Annelis klockmakare.  Dom kom ju från samma trakt.

2007-03-18, 19:06
Svar #6

Utloggad Tommy Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 13:55
    • Visa profil
Hej Fredrik och Anneli
 
Jag har bägge i min släktforskning utan att jag direkt är släkt med någon av dem utan de finns med tack vare giften mellan familjerna.
 
Ambjörns ds ss är ingift i min familj på min farmors sida medan Johannes brorsdotter är ingift på min farfars sida.
 
Fredrik, tydligen är inte kyrkan i Öreryd öppen särskilt ofta, jag vet dock att den varit vägkyrka tidigare men vet inte hur det blir i år.
Jag mailar dig telefonnumret till kyrkvaktmästaren så kanske du kan avtala en tid med honom. Glömde skriva att min källa för priset på klockan är hembygdsforskaren i Nissafors Arne Wahlfridsson som gett mig en hel del info om min del av släkten från Källeryd.

2011-03-04, 10:17
Svar #7

Utloggad Weine Weinesjö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 667
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 11:16
    • Visa profil
Hej!
 
Fanns det någon som byggde golvklockor i Glava, Värmland?
 
Undrar
Weine Weinesjö

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna