ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Korgmakare / Korgbindare  (läst 1828 gånger)

1999-08-26, 14:55
läst 1828 gånger

Utloggad Marita Melin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Min mormors farfar Lars Olsson Dahlgren lärde sig till korgmakare eller vagnmakare som det också har kallats. Han gick först som lärling i Kristinehamn, Värmland och flyttade sedan med sin familj till Karlstad, Värmland för att utöva sitt yrke. Där tog han sedan emot lärlingar hos sig. Vill gärna veta mer om detta yrke, ingen jag har pratat med känner till  varken yrket eller Lars Olsson Dahlgren.

2000-01-16, 02:31
Svar #1

HelenH

Kan vi vara släkt, min far hette Jan dahlgren född 1946 i Kristinehamn, hans far hette Ernst dahlgren född runt 1910, hans fru hette Paulina.

2002-05-28, 22:40
Svar #2

Eva Jönsson

BLINDA KORGMAKARE
 
Någon gång under åren 1930-1940 bodde det i Stockholm en man och en kvinna som var korgmakare. De var blinda båda två. De var ibland i Lidhult och hälsade på min gammelmorfar Salomon Carlsson-Bergström och hans fru Carolina.
Hoppas någon känner till dessa två.
Hälsningar
Eva

2003-03-15, 00:29
Svar #3

E.H-L

Varför går vagnmakare under titeln korgmakare?
Vad gjorde en vagnmakare?
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2007-05-13, 13:07
Svar #4

Maja Svärd

Jag är också nyfiken på vad en korgmakare tillverkade, lite mer specifikt, gärna om det finns länkar så att man kan se bilder.
 
Min mormors farfar hette Oskar Ludvig Molin, född 1862 i Döderhult, Småland.  
Han ska e.u ha varit korgmakare.
 
Vänligen Maja Svärd

2007-05-13, 17:25
Svar #5

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
För Västra Götalands län (och det är ju inte långt från Småland) finns en korgbroschyr (framtagen 2005):
http://cf.vgregion.se/cfm/webforms/press/dok/3469_korgfolder.pdf
 
Där kan Du se olika korgar, med förklaringar.
 
Ingela

2008-10-01, 17:55
Svar #6

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Efterlysning ur Uppsala länskungörelser, nr 9 1842, daterad den 24 februari:
 
Norrske manspersonerne, korgbindaren Johan Fredrik Sjöberg och djurläkaren Jacob Fredrik Nyberg, hwilka, straffade för fick-stöld, rymt inom Elfsborgs län, den förre 20 år gammal, kort till wäxten, med magert, något koppärrigt ansigte och ljust hår samt den sednare 24 år gammal, medelmåttig till wäxten, med spetsig näsa och mörkt hår.
 
(Meddelandet ändrat av Tango den 01 oktober, 2008)

2012-05-01, 14:52
Svar #7

Rolf Nordin

Jag söker litteratur eller annan information om korgmakare som var aktiva i Västerås stad runt förra sekelskiftet.
 
mvh

2013-05-16, 13:55
Svar #8

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg har flyttats till Övriga ämnen » 12 Företag » Böttiger, korgmakeriföretag i Stockholm.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna