ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krukmakare  (läst 798 gånger)

2001-08-28, 22:18
läst 798 gånger

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
I Gumlösa (M)verkade från cirka 1760 en krukmakare (pottmakare), som kallades Jöns Borgström. (En ana vars urspung jag ej känner.)
Jag har inte stött på särskilt många krukmakare i forskningen och undrar om någon kan säga ung. hur vanligt yrket var på den tiden.  
Var fanns i regel dessa yrkesmän? I städer, på herrgårdar?
Fanns det någon form av skrå?
Gick yrket i arv?
Har någon stött på någon annan Borgström som ägnat sig åt att dreja krukor?

2002-11-15, 21:23
Svar #1

Bengt Irhammar

Dag!
I södra Sverige anses Falkenberg och Ängelholm som de krukmakartätaste orterna. För att göra inlägget kort kan jag hänvisa till en artikel i ämnet som besvarar flera av dina frågor. Bok:
Ängelholmsbygdens Lokalhistoriska förening, årsbok 1999 sid.81 ff. I staden har verkat ca 60 krukmakare sedan mitten av 1600-talet.
I all välmening
Bengt Irhammar, Ängelholm

2007-04-24, 17:08
Svar #2

lisbeth jönsson-gyllström

i det lilla hset på tingstorget i ängelholm där sofia drejar lergökar m.m.nu har en dam vid namn agnes söderberg bott där eller har där sytts fotbollar, fotbollarna syddes då av bröderna gyllström. arne-kurth-sven-erik.deras far hjalmar startade fot-handbolls tillverkningen i ählm. 1936 hoppas gyllströmmarna blir ihågkomna när lädermuseet skall invigas till sommaren2007-

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna