ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trosskusk  (läst 1900 gånger)

2011-12-07, 20:38
läst 1900 gånger

Utloggad Ann-Mari Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2020-02-12, 22:25
    • Visa profil
    • www.annmarica.se
Vad gjorde en trosskusk? Var han soldat eller civil? Jag har en man som 1780, när hans son föddes, anges som trosskusken Peter Simonsson. Han har inget specifikt soldatnamn, därför undrar jag om det var ett civilt yrke. Har googlat på trosskusk, men får inte fram något användbart
 
Någon som vet?
 
Mvh
Ann-Mari Carlsson

2011-12-08, 22:08
Svar #1

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Ann-Mari, läs gärna om tross och trosskusk i SAOB, som finns att söka i på nätet.
 
Mvh
Solvig

2011-12-09, 12:04
Svar #2

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Frågan är mycket intressant.  Jag har mina misstankar att det kunde vara på bägge sätten.  YRKET sent på på 1700-taltet gissar jag var militärt. Jag gissar att Simon, far till Peter räknades som militär. Men sysslan kunde bero på omständigheter.  Dvs vid en mobilisering av resurser inför ett krig städslades säkert civila och civilmilitära kuskar också.
 
Så ett par exempel. Tidigare var en mycket stor del av trossen kvinnor. Sjukvård, sy och laga, tillaga mat. Många var säkert kuskar och hästskötare. Hjälpa till att kasta upp fältförskansningar ingick också enligt reglementet (gissnignsvis inte sällan under eld).
 + givetvis markenteteri som Lotta Svärd. Hustrur och hustrur icke att förglömma.
Detta var det gängse under 1500- och 1600-talet.
Jag har läst, att vid Poltava nämner inte rullorna några kvinnor. Således var det slut med kvinnornas deltagande i armén?  Ingalunda. Av de tallrika bevarade privatbrev vet man att trossen hade fortfarande många kvinnliga deltagare, jmf ovan.
 
Men ju mera armén blev organiserad, desto färre kvinnor behövdes det. Under 1800-talet kom det ur bruk.  Tills Florence Nightinghale och hennes medarbetare återinförde kvinnligt deltagande på vissa poster iaf.
 
Sista bilden.  Jag vet en man, fö en av Sveriges sista indelta soldater i aktiv tjänst - dog i 75 års åldern fortfarande fullt verksam i det militära, i mitten på 50-talet.
En bild på honom i hans första tjänst som värvad soldat som 19-åring. En stilig ung man, med ridstövlar, pallasch, plym på mössan och allt. Blivande officer i ett elit-kavalleri-regemente?
Nej, han var värvad menig i Vendes Trängbataljon.
Förbandet sysslade med att utbilda tross-kuskar.
Vår man var sannolikt då en ridande kusk, som red på en av draghästarna...  Det är därför han hade ridstövlar.
Och pallaschen hörde väl till finuniformen.  Han var ju för ung för att hinna avancera till underofficer eller nåt.

2011-12-09, 23:22
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2020-02-12, 22:25
    • Visa profil
    • www.annmarica.se
Tack Solvig och Stefan för era svar.
 
Trosskusken sätter fortfarande myror i huvudet. Testade ordet på maken som är historieintresserad och som gjorde sin militärtjänst för drygt ett halvt sekel sedan. Han förklarade att det handlade om en underhållstjänst, men också att det fanns ett förringande omdöme kring benämningen. Så läser jag också i SAOB. Trossen stod tydligen längst ner på rangskalan, trots att den var viktig för att ett militärt uppdrag överhuvudtaget skulle kunna utföras!
 
När det gäller Peter Simonsson hittade jag till slut ett soldatnamn, Blomander, men det används bara vid något enstaka tillfälle. I övrigt kallas han Simonsson. Blomander finns inte i centrala soldatregistret och jag kunde inte hitta någon trosskusk när jag skummade ett par generalmönsterrullor. Hans far var inte militär, utan brukade ett antal gårdar i Normlösa och socknarna runt om. Inte alldeles utfattig om jag läser morgongåvorna rätt! Fadern var sockenman och brukade bl a ett augement till ett rusthåll, så visst finns det en svag anknytning till det militära.
 
Peter benämns omväxlande som trosskusk resp. torpare. Idag hade vi kanske sagt att han extraknäckade som trosskusk?
 
/Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av amc 2011-12-10 10:04)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna