ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mästerlots  (läst 4391 gånger)

2003-05-13, 20:05
läst 4391 gånger

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hejsan!
Någon som vet vad det var för skillnad mellan en Mästerlots och en Lots?  
mvh Nina

2003-05-13, 20:09
Svar #1

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej igen!
Hittade följande på internet:
hederstiteln mästerlots tilldelas av Sjöfartsverket till lotsar som tjänstgjort lång tid utan anmärkning
Så jag svarade på mitt eget inlägg ;-)
Mvh Nina

2003-05-14, 09:39
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nina!
Ditt svar stämmer inte helt. Mästerlots var inte  
bara en hederstitel, det innebar också att man  
fick högre lön, fick lotsa större båtar, fick ha  
lärlingar och liknande. Innan man blev mästerlots  
var man lärling och sekundlots, och man genomgick  
prov för att stiga i graderna.
Mästerlotsar kallas på 1700-talet ordinarie  
lotsar, sekundlotsar lotsdrängar.
 
Anders Ryberg

2003-05-14, 10:04
Svar #3

LLena-Maria Jansson

Litet tillägg
Efter vad jag kunnat se fanns det oftast endast  
en mästerlots på varje lotsplats. Men flera  
lotsar och ofta många lotsdrängar. På Tjockö (ca  
1690 till ca 1790) Under den tid som jag läst  
lotsrullorna(på krigsarkivet) fanns det 6 lotsar  
varav en Mästerlots. Där var även i stort sett  
alla unga män lotsdrängar, innan de blev lotsar  
eller flyttade där ifrån.
MVH
Lena-Maria

2003-05-14, 10:06
Svar #4

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej!
och tack för svaren :-)
Nu vet jag lite mer!!
 
mvh Nina

2003-05-14, 12:24
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hur många mästerlotsar som fanns berodde på  
lotsplatsens storlek. På såväl Rörö, som Hönö,  
Kalven och Klädesholmen fanns det flera  
mästerlotsar, på till exempel Hättan bara en.  
(Uppgifter för 1700-talet.)
 
Anders

2003-05-15, 09:39
Svar #6

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Vad innebär titeln kronolots?
Mvh
Inga

2003-05-15, 11:41
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Kronolots innebär helt sonika att en lots var anstäld av kronan.
 
Anders

2005-04-06, 11:13
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Skulle vara intressant att h?ra lite mer om lotssl?kter i och omkring K?ringberget i G?teborg.  
Min far och farfar och vidare tillbaka till 1600-talet var lotsar och hade ett s.k. lotshemman Kullens gaard i K?rringberget. Det ska ha legat andra lotshemman runt omkring. Eftersom yrket ofta ?rvdes dvs. genom uppfostran och paaverkan fraan far till son och paa saa s?tt ?verf?rdes mellan generationerna, kan flera av dessa lotsfamiljerna kanske haft n?ra sl?ktband. Jag har naagorlunda koll paa Palmvists sl?kten som ?r efter min farmors far och mor. Johan Edward Palmqvist och Johanna Olsdotter (?ven hennes tidigare lots och sj?manssl?kt fraan H?n? i norra sk?rgaarden)Skulle vara sp?nnande att h?ra om naagon forskat i dessa lotssl?kter paa S?dra sidan om ?lven.  
Ursäkta, (leende) men jag förstaar inte hur det kan bli saa konstiga tecken av sig själv...? Skriver fraan Spanien, men i alla fall? Det har inte h?nt förr!
 
M.V.H. Steve

2005-04-06, 13:08
Svar #9

Eivor Andersson (Ema)

Hej Steve,
Du kanske skriver från en MAC-dator? det brukar bli konstiga tecken.
 
Jag tittade lite på CD-skivorna sv.befolkn. 1890 och 1970 och kan ju skriva dessa:
 
Abraham Eliasson f.d. kronolots. Född 1830 V.Frölunda
Bor 1890 Långedrag.
Fru: Albertina Eliasdotter f. 1830 V.Frölunda.
Barn: EMANUEL Berg f. 1850 V. Frölunda. Lotslärling.
AXEL Nathanael f. 1855  Lotslärling
JOSEF född 1864  Sjöman
MARIA f. 1866  Sillrökerska
HILDA Eliasabeth f. 1868  
FRANS Oskar f. 1872  Sillrökare
DAVID Matheus f. 1875  Sillrökare.
Alla barnen födda i V. Frölunda och bodde samma adress.
Om de är släkt med Palmquist vet jag inte förstås.
 
Sedan bodde Gösta och Ruth Taube Ängholmen, Saltholmen
Samt  Utbult i samma område (Öckerösläkt)
 
Ha en bra dag - Eivor

2005-04-06, 16:06
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Eivor:
 
Berg är samman med patronymicon det namn som palmqvistarna bar före Johan Edward. Jag har inte mina papper framför mig, men Elias om jag minns rätt, var Johan Edwards farfar. Här kan det vara naagot att hämta kanske? Naagon annan med dessa förfäder etc.?
 
Paa Ängholmen (ocksaa kallad norra Saltholmen)där jag är uppvuxen och min farfar Charles byggde ett hus 1921. Bodde fraan början bara lotsar (ägdes av lotsverket sedemera Sjöfartsverket)Lotsen Ville och hans hustru Edith Taube var vaara närmsta grannar. En annan broder till Evert var Gösta Taube som bodde lite Längre bort paa Ängholmen, han var hamnlots. Men Göstas fru hette inte Ruth (konstigt, jag har glömt vad hon hette, naagot med S? man sa ju tant och farbror paa den tiden...)  
Utbult bodde där ocksaa och lotsfamiljerna Scheerman, Bugge samt flera andra anställda inom Sjöfartsverket bl.a. baatmannen Hanson. Sommarhus i bergen hade flera även kommunfullmäktiges ordf. i Göteborg Hans Hanson (en annan Hansson alltsaa) dvs allmánt kallad Kapten Bölja (varför han nu fick lov till det?)  
Paa 60-talet liberaliserades köpen paa ön och skulprtisen Märta Taube Ivarssons (Everts syster, Ivan Ivarssons maka och min farmors väninna sedan gemensam studie och praktiktid som Gymnastikdirektörer i Wien) son P.I. köpte ett av lotshusen (faar ju inte nämna nu levande personer vid namn, har jag förstaat...).  
En lots Olof (Olle)Utbult och hans familj (son till Utbult paa Ängholmen)växte jag ocksaa upp med under somrarna paa Vinga (där Utbult familjen fortfarande har tvaa sommarhus). jag tror jag kände alla lotsar och baatmän paa Vinga fram till 70-talet. själv var man Palmqvists pöjk eller Haralds son.
 
Tack Eivor!
Var finner man dessa CD´er som Du nämner och alla skriver om hár paa Rötter?
Fortfarande skulle det vara kul att stöta paa naagon med kännedom till de tidigare Berg+patronymicon släkten i Käringberget (V´stra Frölunda, Laangedrags municipalsamhálle eller visst senare älfsborgs municipal samhälle).  
Efternamnet Palmqvist valde min farfars far Johan Edward och inte minst farfars mor Johanna (född Olsdotter fraan Hönö!) för att hon enligt familjemyten skulle vara saa fisförnäm (Palmqvist var och är visst fortfarande ett adlig namn, jag förstaar inte hur de fick ta det namnet daa paa 1800-talet? Min farsa tánkte ändra det till vaart gemensamma fórnamn Gattulf...det du ju skrivit om fórr Eivor!)  
Men för att inte vara alltför dum mot min farfars mor, saa kallades hon även Vackra Johanna (eller Hanna) smiley  
 
Detsamma Eivor!  
 
Sommarvarma hälsningar fraan Benalmádena: Steve (Harald Strybjörn Gattulf, som stavar efternamnet Palmquist saa det kan uttalas i naagra andra länder än Sverige....smiley!)

2005-04-07, 13:54
Svar #11

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen Steve,
 
Du frågade om CD-skivorna, och om Du klickar på den röda rutan med RÖTTER i listen till vänster, så kan Du på den sidan klicka på Rötter-bokhandeln.
 
Där kan man läsa om de olika skivorna som finns att beställa.
(Jag vet inte om de skickar till Spanien förstås  )
 
Hälsn. från regnet i Bohuslän - Eivor

2005-04-07, 16:35
Svar #12

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Eivor!
 
Du ár som man säger en Bohuslänsk granit klippa! (eller hur?!) smiley.
 
Laat oss se om de skickar till Spanien och laat oss se om de skickar till Steve....leende!!!!!
 
Fraan ett soligt Costa de Málaga

2006-01-20, 12:29
Svar #13

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej
 
Var hittar man en KRONOMÄSTARLOTS någonstans?
 
Den jag söker är Olof Warelius och bodde i Göteborg. Hustrun Märtha var född i Falkenberg.
De hade ett barn eller fosterbarn (ej säker på den informationen) som hette Anna Varelius född 1767-04-14 i Gbg och gift med en Sven (Andersson) Holmberg.
 
Tack på förhand
KarinJ

2006-01-21, 21:10
Svar #14

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Karin:
 
Saa tidigt som du nämner din kronomästarlots ?r jag inte riktigt säker var Du ska söka. Sjöfartsverket har ju idag och sedan ca. 70 aar ansvaret och jag har ?ven faat uppgifter d?rifraan tidigare. Det har funnits ett lots och fyrverk och det har ocksaa varit underlagt flottan. Mina förf?der paa fädernet var lotsar tillbaka till 1600-talet i Göteborgstrakten men det fanns flera lotsplatser (som s?ker ?ndrade sig under aarhundradena. Det fanns Vingalotsar, Göteborgslotsar Bräqnnö och Vraangölotsar och baade Hönö och öckerölotsar. Själv ?r jag paa min farfars sida sl?kt med maanga lotsar fraan dessa lotsplatser i Göteborgsomraadet (de gifte sig inom dessa lotsfamiljer med varandra i ganska stor omfattning) och säkert ocksaa efter v?stkusten generellt.?Försök först med upplysningar fraan sjöfartsverket i Norrköping.
 
Med vänliga hälsningar: Steve Palmquist/M?laga
 
P.S.
 
Jag har aldrig hört baade titeln Kronolots och M?sterlots satt samman paa det sättet. Kronolots innebar att han var anstäld av Kronan (kungen/staten) och M?sterlots var en titel kronolotsar kunde tilldelas efter ett visst antal aar i tjänsten. Det fanns ?ven förstelots och andra titlar alltsaa ärestitlar men ocksaa naagot som gav mer pengar i lönepaasen.  
 
D.S.

2006-05-18, 22:57
Svar #15

Utloggad Birgitta Olander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2020-11-28, 09:47
    • Visa profil
Hej!
Jag är intresserad av en Andreas Mattsson Wijk, f 1818, som lär ha slutat sina dagar som lotskapten i Långedrag. Tyvärr vet vi inte dödsår, men det bör ha varit 1895-1900.  
 
Birgitta Olander, Lund

2011-03-27, 15:01
Svar #16

Utloggad Gunilla Samuelson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2012-11-13, 09:20
    • Visa profil
Kan någon tala om för mig var jag kan hitta en meritförteckning och t ex tjänstgöringsschema för en släkting, som var mästerlots/kronolots i Malmö? Han tjänstgjorde i slutet av 1800-talet. Var skall jag söka?
Tacksam för tips
Gunilla Samuelson

2014-11-25, 14:57
Svar #17

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jag har en fråga om bifogade fotografi på min mff mästerlotsen Torbernt Gollungberg. Det gäller hans uniform. Jag vet inte av vilken anledning fotografiet är taget men det finns ett årtal på framsidan, 1891. Kan det vara årtalet eller är det när fotografen började driva verksamhet?
 
Torbernt blev mästerlots 1898. Kan det vara så att gradbeteckningen är mästerlotsens beteckning? I så fall kanske kortet är från det året. Torbernt var född 1856 och hans fru 1857.    

2014-11-26, 18:33
Svar #18

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:56
    • Visa profil
Ingemar, enligt kommentar till ett annat fotografi i Porträttfynd (http://www.genealogi.se/faktabanken/portraettfynd-ren-index/goeteborg/alfred-pet erson/30728) så avser nog årtalet fotografens startår och inte fotografiets ålder.
 
/P

2014-11-27, 00:08
Svar #19

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Tack Per,
Jag hittade en förteckning över gradbeteckningar för fyrpersonal och lotsar. Det är Svenska Fyrsällskapet och tidskriften heter Blänket 2008:2. I den förteckningen framgår att fram till 1901 så hade lotsen 1 smal blå + 1 gul vinkel med spetsen nedåt medan mästerlotsen hade1 smal blå + 2 gula vinklar med spetsen nedåt. Det verkar inte kunna vara mästerlotsens uniform. Då måste kortet vara tidigare än 1898. Han fyllde 40 1896 tex. Det kan vara ett 40-årskort. Frun fyllde 40 året efter men det är väl troligare att det är 1896 då.
 
Den tunna blå vinkeln ser man inte och inte heller mössmärket.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna