ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Luffare  (läst 977 gånger)

2004-10-15, 10:37
läst 977 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Luffare och konstnär i Västsverige?
 
Jag kunde inte finna någon rubrik för denna yrkesgrupp så här en ny:
 
Fortfarande på 1960-talet fanns det luffare. Vi hade en sådan... som med något års mellanrum kom på besök och fick övernatta i verkstan bakom vårt hus.  
Detta var han mycket tillfreds med. Han var ganska smutsig, men dusch ville han inte ta. han sa att han badade då och då i havet eller någon insjö...  
Min far bjöd honom på kaffe och mackor i köket och min mor sopade och svabbade golvet rent efter snuset som rann ut...klagandes högt (han hade gåt då förstås!)  
Nå, denne man var en fantastisk båt tecknare. Min far köpte varje gång flera av hans teckningar på gamla skepp som funnits genom tiderna. Han måste ju ha varit en bekant figur i Göteborgstrakten, Västergötland och Bohuslän och var han annars vandrade.  
Jag kan inte minnas vad han hette men han kan väl ha varit i 60 års åldern mitt i 60-talet (kanske äldre?).
Är det någon som minns denne båt tecknande konstnär. Vem han var var han kom ifrån. Jag gav bort alla hans teckningar vid mina föräldrars bortgång, så jag har inte ens en signatur att  minnas.
Man blir intresserad var han kom ifrån vilken familj t.ex. han föddes i tillbaka i tiden etc.  
Nu finns det ju uteliggare (hemlösa) i städerna men de vandrar väl inte runt som förr?
 
M.V.H. Steve

2004-10-15, 13:23
Svar #1

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
Jag har utgivit en bok i ämnet Skutemålare men denne man känner jag inte till. Den som stämmer in någorlunda är Axel Olsson, men om han gick på luffen känner jag inte till. Han dog fö 1959 efter de uppgifter jag har.
Axel Olsson
1904 - 1959
Född i Lysekil. Matros en gång i tiden på segelfartyg. Han byggde skeppsmodeller och tecknade med penna bilder av seglande skepp med den känsla och kunskap en gammal sjöman har. Var bosatt i Lysekil.
Mvh. Johnny Riert

2004-10-15, 14:10
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack för ditt svar Johnny Riert!
 
Nej det är inte denne man. Jag är född 1958 och upplevde denne luffare och konstnär under 60-talet som pojke. Nej denne man var vagabond eller luffare. Han ramade in sina teckningar på vita paspartouer som han bar med sig under armen. Han hade nog också varit sjöman (men det kommer jag inte ihåg) min far Harald var lots och sjökapten och jag tror denne man också kände till min farfar överlotsen Charles Palmqvist. Det var nog därför han såg oss som stamkunder.
Min far som var kritisk till allt med riggning och hur de seglade i vattnet etc. ansåg att han var ganska god till att återge de gamla skeppen (men farsan var också överkritisk gentemot varenda marinmålare tror jag...) Han köpte nog teckningarna mer av loyalitet gentemot mannen...De blev ganska många kommer jag ihåg som jag senare gav tillsamman med nautisk litteratur till en av min fars yngre veteranbåt kompissar.
 
Men det var trevligt att få veta om Axel Olsson (jag tror jag hört honom nämnas förr därhemma)
 
M.V.H. Steve

2010-10-10, 21:52
Svar #3

Utloggad Peter Mellgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 18:25
    • Visa profil
    • www.mellgren.me
Min farfar, Stig Gustaf Lennart Östlund, intervjuades av Expressen och det gjordes två artiklar om honom. I en av artiklarna (år 1973) beskriver han sig själv som en luffare på Stockholms gator sedan åtta år tillbaka.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna