ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lämpare  (läst 2323 gånger)

2002-09-06, 19:51
läst 2323 gånger

Maria Holmgren

Hej,
 
Jag skulle vilja veta vad en lämparne gjorde. Vad jag vet var den personen till sjöss. Jag har funnit yrket i en text; När Dana i samma stund bröts av på mitten, sprungo emellertid Bystedt och Pettersson jämte fyra andra besättningsmän, eldaren Johansson, lämparne Lyche och Svensson samt jungmannen Sjöberg tillbaka till flotten på fördäck, vilken höll sig flytande, när ångaren sjönk.
 
Jag hoppas det finns någon som känner igen lämparne.
 
Maria Holmgren

2002-09-06, 21:17
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Maria
Undrar om han inte försåg pannan som gjorde ångan för framdrivningen, med bränsle.
Lämpa (skotta)in kolet i eldhärden.
mvh
rune

2002-09-12, 21:30
Svar #2

Maria Holmgren

Hej Rune,
 
tack för ditt svar, det låter troligt. Jag pratade med en annan släktforskare i helgen. Han trodde det var samma sak som Kollämpare och att personen tog fram kolet till eldaren. Så jag tror att han antingen skottade in kolet i elden eller skottade fram kolet till eldaren.
 
Mvh
 
Maria

2002-09-12, 21:43
Svar #3

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
En lämpare är naturligtvis en person som sysslar med lämpningsarbete. Detta är dock inte begränsat till enbart kollämpning, det kan handla om lasten likaväl som bränslet. Ordet har även använts utanför sjöväsendet om förflyttning av styckegods, att lämpa över något från en plats till en annan.
En kollämpare kunde antingen lasta ombord kolet eller föra fram det från kolboxen till eldaren, men det var eldarens sak att skyffla in kolet i pannan.

2008-08-25, 11:38
Svar #4

Utloggad Karl-Erik Lerbro

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2008-12-29, 18:23
    • Visa profil
Lämpare arbetade på ånglok under krigsåren. Då det inte fanns kol att tillgå eldades loken med ersättmningsbräsle, Bränntorv eller ved. Min erfarenhe är från bränntorv. Kvaliteten på torven kunde variera stort. Var torvan svart och hård var den som bäst, men när den började skifta i brunt var det inte mycket energi i den; då var den odryg. Lämparen roll var att hjälpa till med att dels lasta tendern med detta bränsle och dels att sedan skyffla/kasta in det i fuyrboxen. För att det inte skall bli tjuvdrag med kall luft in i fyren skulle luckan stängas mellan varjs skyffeltag. Eldaren och lämparen byttes om att lämpa bränsle. När den en skötte skyffeln torv eller plockade ved drog den andre fyrluckan.

2013-04-16, 18:01
Svar #5

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Två inlägg har flyttats till Landskap » Skåne » Socknar » Vittsjö. Tänk på att man under denna rubrik endast ska diskutera yrket lämpare i allmänhet, inte efterlysa eller diskutera personer som arbetat som lämpare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna